سردرگمی مسوولان در حوزه ارزهای دیجیتال

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۵۲
سردرگمی مسوولان در حوزه ارزهای دیجیتال

در حالی وزیر نیرو، افزایش دما و استخراج ارزهای دیجیتال را دو علت اصلی خاموشی‌های اخیر عنوان کرد و گفت براساس گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی استخراج رمزارزها مربوط به ایران است که نمایندگان مجلس نسبت به توضیحات وزیر نیرو قانع نشدند و عنوان کردند که کل میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات و همین میزان، مصرف ماینرهای غیرمجاز است بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارزها در کل به ۶۰۰ مگاوات می‌رسد. در عین حال، رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر دولت لایحه‌ای برای نظام‌مند کردن تولید و استخراج ارزهای دیجیتال برای خارج کردن چهار وزارتخانه از سردرگمی ارایه کند. رضا اردکانیان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان ارایه گزارشی درباره علل خاموشی‌های اخیر، رمزارزها را یکی از دلایل غافلگیرکننده خاموشی‌ها دانست و گفت: شاید در افکار عمومی خیلی مفهوم روشنی نداشته باشد، لذا ترجیحم این است که بگویم استخراج رمزارز، صادرات انرژی است. اگر استخراج‌گر با مجوز این کار را می‌کند صادرات انرژی انجام می‌دهد و اگر هم پنهانی است این کار غیرقانونی است. وقتی تولید رمزارز به صورت پنهانی انجام می‌شود مصرف انرژی هم به مراتب بیشتر است. اردکانیان ادامه داد: از تیرماه پارسال تا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با کمک نیروی انتظامی سیر کشف دستگاه‌های رمزارز غیرقانونی رو به افزایش است و ۱۷۵هزار دستگاه ضبط شده است. براساس آخرین گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست. لذا انتظار می‌رود به زودی در این باره تدابیری با هماهنگی‌ دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود. وزیر نیرو یادآور شد: جمع‌بندی کمیته مربوطه توسط شورای امنیت کشور و همچنین شورای عالی امنیت ملی معطوف به این است که افزایش دما و رمزارزها علت اصلی خاموشی‌ها هستند که با همکاری قوه قضاییه به این موضوع پرداخته خواهد شد. همچنین خشکسالی، کمبود آب در سد برای تولید برق و افزایش‌ دمای زودهنگام و استفاده از رمزارز موجب شد برخلاف همه سال‌های گذشته رشد مصرف‌مان ۱۹ درصد باشد، یعنی اوج مصرف ما تا آخر اردیبهشت‌ سال جاری نسبت به سال گذشته ۸۵۰۰ مگاوات افزایش یافت. وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت فعالیت نظام‌مند ماینرها اظهار کرد: ما دست مجلس شورای اسلامی را هم می‌بوسیم که این فعالیت‌ها را نظام‌مند می‌کند و برای موارد خلاف مجازات‌هایی تعیین کند. برای هر بیت‌‌کوین باید ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف شود یعنی برق شبانه‌روز ۳۰ هزار مسکن باید قطع شود که یک بیت‌‌کوین تولید شود. من تردیدی ندارم که این کار درآمد ارزی ایجاد می‌کند ولی ۳۲۱ مگاوات تولید مجاز است. ما باید این کار را نظام‌مند کنیم که در شرایط گرما و کرونا این کار به شکل غیرمجاز توسعه پیدا نکند.

   نمایندگان از توضیحات وزیر نیرو

قانع نشدند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به صحبت‌های اردکانیان گفت: کل مصرف برق رمزارزها در دنیا ۳۰ هزار مگاوات است که سهم ایران بین ۴ تا ۵ درصد یعنی ۱۵۰۰ مگاوات است که این را هم می‌توان مدیریت کرد البته که رییس‌جمهوری گفته فعلا تولید رمزارز متوقف شود. ایران تنها ۶۰۰ مگاوات برق برای تولید رمزارز مصرف دارد. چرا تقصیر مشکلات این حوزه و قطعی برق را به گردن همه‌چیز غیر از مدیریت خود می‌اندازید. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مطالبات معوق نیروگاه‌های برق بخش خصوصی گفت: ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه‌های برق بخش خصوصی است که همه آنها زیان‌ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می‌شود با این زیرساخت‌ها، انتظار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ارزهای دیجیتال و میزان برق مصرفی آنها توضیح داد: هفته گذشته این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت که طبق گزارش رسمی بانک مرکزی کشور، کل میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات است و همین میزان، مصرف ماینرهای غیرمجاز است بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارزها در کل به ۶۰۰ مگاوات می‌رسد اما آقای وزیر خود را پشت این موضوع پنهان کرده است. زارع، نماینده مردم آباده نیز اظهار کرد: از سوی دیگر شاهد استفاده از ماینرها برای استخراج رمزارز در صنایع تعطیل شده هستیم که باید این امر نظام‌مند شود. با توجه به کمبود آب قطعا ما در زمستان نیز با مشکل تامین برق روبرو خواهیم شد، متاسفانه تنها ۱۷ درصد از منابع وزارت نیرو تخصیص یافته است. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متناسب با شرح وظایف برای این حوزه اعتبار تخصیص داده نشده است. نظام‌مند کردن تولید رمزارزها با استفاده از ماینرها یکی از مواردی است که مجلس شورای اسلامی باید به آن ورود کند. با توجه به کاهش بارندگی‌ها ما در زمستان نیز با وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود و باید برنامه‌ریزی معینی برای تامین برق شود. اکنون در مناطق سردسیر حدود چهار ساعت با قطعی برق مواجه هستیم.

   شاهد سردرگمی در حوزه مدیریتی بین وزارتخانه‌ها هستیم

در عین حال، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه تاکید کرد که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر دولت لایحه‌ای برای نظام‌مند کردن تولید و استخراج ارزهای دیجیتال برای خارج کردن چهار وزارتخانه از سردرگمی ارایه کند. او در جریان بررسی گزارش وزیر نیرو در خصوص علل خاموشی‌های اخیر بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی براساس برنامه ششم توسعه به موقع انجام نگرفته است، امروز مدیریت و مسوولیت را چه ما در مجلس شورای اسلامی و چه وزیر در وزارتخانه برعهده دارد و باید با مشکلات موجود مسائل را پیش ببریم. قالیباف در ادامه تاکید کرد: ما شاهد سردرگمی در حوزه مدیریتی بین وزارتخانه‌ها هستیم. به عنوان مثال در اقلام اساسی در بین وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت سردرگمی وجود دارد که اکنون این مشکلات به وجود آمده است. در بحث رمزارزها نیز سردرگمی چند جانبه وجود دارد. بحث تولید رمزارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد. بحث تبادل آن اگر ارز محسوب شود به بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال محسوب شود به وزارت اقتصاد باز می‌گردد و بحث تامین انرژی آن نیز به وزارت نیرو باز می‌گردد. سوال ما از دولت این است چرا برای جایی که ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد و حجم بالای دارایی ارزی یا دارایی دیجیتالی در آن رقم می‎‌خورد، دولت لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی نمی‌دهد تا این بخش که چهار وزارتخانه را درگیر می‌کند سامان بگیرد. 

   ضرورت ارایه لایحه‌ای

برای نظام‌مندی استخراج ارزهای دیجیتال

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در موضوعات مهم اینچنینی باید لایحه دولت ارایه شود و متاسفانه دولت در ارایه لایحه کوتاهی می‌کند. این موضوع متوجه دولت است. دولت یازدهم نسبت به دولت قبل که صدور مجوزهای موسسات اعتباری را به وزارت تعاون سپرده بود انتقاد کرد که در نهایت سردرگمی که در آن دوره وجود داشت منجر به ۳۶ هزار میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال شد. امروز نیز در حوزه رمزارزها ما با سردرگمی مواجه هستیم. قالیباف در ادامه با اشاره به ضرورت ارایه لایحه از سوی دولت برای نظام‌مندی استخراج ارزهای دیجیتال تاکید کرد: ما در مجلس شورای اسلامی طرح آماده‌ای داریم اما فکر می‌کنیم که دولت باید برای موضوع بسیار مهمی لایحه ارایه دهد یا حداقل در بررسی طرح اظهارنظر کند. انتظار می‌رود دولت ورود جدی به این حوزه داشته باشد. از سوی دیگر امروز نیز بخش خصوصی که تولید برق می‌کند به موقع پول خود را دریافت نمی‌کند. چگونه ما از کسانی که پول‌شان را نمی‌دهیم توقع داریم به تولید ادامه دهند. وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع اعتبارات خوبی اختصاص داده است که باید به آن توجه شود، اما در پایان باید بگویم که توقع ما از شما که می‌دانستید ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برق داریم این نبود که حداقل برای سه هفته نیز غافلگیر شویم و برق خانه‌ها، صنایع و بخش اداری را بدون اطلاع‌ قبلی قطع کنید. این یک سوء مدیریت واضح است. انتظار می‌رود دولت در اسرع وقت لایحه‌ای برای ساماندهی رمزارزها ارایه کند.

 

ارسال نظر