اخبار

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۰۸

گوگل تا ۲۰۲۹ رایانه کوانتومی تجاری می‌سازد

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت اعلام کرد امیدوار است گوگل تا سال ۲۰۲۹ بتواند یک رایانه کوانتومی تجاری بسازد. به گزارش مهر به نقل از یاهونیوز، از سوی دیگر اریک لوسرو یکی از مهندسان ارشد واحد هوش مصنوعی گوگل نیز با ارسال پستی وبلاگی تأیید کرده که یکی از اهداف گوگل ساخت رایانه‌ای کوانتومی است که توان پردازش و سرعت محاسباتی منحصر به فردی داشته باشد. گوگل مجموعه‌ای جدید را در سانتاباربارای کالیفرنیا به همین کار اختصاص داده است. اولین پایگاه داده کوانتومی گوگل در همین مرکز واقع است و آزمایشگاه‌هایی برای تحقیق در حوزه سخت افزار نیز در آن ایجاد شده است. همچنین قرار است تاسیساتی برای تولید تراشه‌های مورد استفاده در رایانه‌های کوانتومی در مرکز یادشده تأسیس شود. قدرت پردازش بالا، دقت بی‌همتا و امکان فعالیت در مقیاس گسترده از جمله مهم‌ترین مزایای رایانه‌های کوانتومی است که می‌توانند پیچیده‌ترین محاسبات را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند. از این طریق تحولی اساسی در حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد، رمزگذاری، هوش مصنوعی، انرژی و توسعه پایدار ایجاد می‌شود. با توجه به نگرانی‌های ناشی از تداوم گرمایش زمین و احتمال شیوع بیماری‌های خطرناک تازه، رایانه‌های کوانتومی می‌توانند به منظور غلبه بر چالش‌های مذکور به کمک انسان‌ها بیایند.

گوگل پنجره جادویی می‌سازد

 گوگل مشغول یک پروژه جدید برای ساخت پنجره جادویی است که با کمک عکسبرداری ۳ بعدی به افراد اجازه می‌دهد از راه دور با یکدیگر ملاقات کنند. به گزارش مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، روز گذشته گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O اعلام کرد مشغول ساخت محصولی است که به افراد اجازه می‌دهد به‌طور مجازی و از طریق یک پنجره جادویی با یکدیگر دیدار کنند. این فناوری چت ویدئویی که به نام «پروژه استارلاین» مشهور است به کاربران اجازه می‌دهد فرد مقابل را در ابعاد واقعی و به شکل سه بعدی ببینند. به گفته استیو سیتز مدیر بخش مهندسی گوگل، برای همین منظور، از عکسبرداری سه بعدی و فشرده‌سازی واقعی برای ثبت تصویر افراد استفاده می‌شود. او در این باره می‌گوید: بنابراین واقعاً به نظر می‌رسد فرد با کسی صحبت می‌کند که جلوی او ایستاده است. این یک پروژه فناوری است که پیشرفت‌های حوزه سخت افزاری و نرم افزاری را ترکیب می‌کند تا افراد با وجود فاصله، احساس کنند در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دارند. در حال حاضر این پروژه نیازمند تجهیزات پیشرفت‌های است و برای این منظور از اتاقکی همراه چند چراغ، حسگرها و یک نمایشگر بزرگ استفاده می‌شود. نتیجه آن نیز یک چت ویدئویی است که طی آن فرد احساس می‌کند واقعاً روبروی مخاطب خود نشسته است. هنوز مشخص نیست این فناوری چه زمان تولید می‌شود و آیا در دسترس عموم قرار می‌گیرد یا خیر. اما خبر توسعه آن در زمانی اعلام می‌شود که یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و بسیار از افراد مجبور شده‌اند برای برگزاری کنفرانس‌های کاری یا ارتباط با نزدیکانشان از ویدئو کنفرانس استفاده کنند. کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل در سال جاری به‌طور مجازی برگزار شده است. این مراسم تا روز ۵ شنبه ادامه می‌یابد. سال گذشته کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

اپل با کنترل داده‌های محلی توسط دولت چین موافقت کرد

 اپل به منظور تداوم فعالیت در چین موافقت کرده که داده‌های محلی کاربران خود را در این کشور ذخیره کرده و دسترسی دولت به آنها را ممکن کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، اپل پیش از این با هدف جلب رضایت دولت چین برخی اپلیکیشن‌ها مانند یک نقشه موبایلی و برخی بازی‌های ویدئویی را حذف کرده بود. بر اساس اسنادی که توسط نیویورک تایمز بررسی شده، اپل کنترل مراکز داده جدید خود را در گویانگ - که گفته می‌شود ماه آینده تکمیل می‌شود - و در منطقه مغولستان داخلی واقع است را به دولت چین واگذار کرده است. 

دولت چین در سال ۲۰۱۶ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تمامی اطلاعات شخصی و داده‌های مهم کاربران چینی که توسط شرکت‌های فناوری خارجی جمع‌آوری می‌شود، باید در چین باقی بماند و تصمیم تازه اپل نیز در راستای تبعیت از همین قانون است. پیش از این اپل داده‌های کاربران خدمات‌ای کلود در چین را نیز از چند سرور که در خارج از چین قرار داشتند به داخل این کشور منتقل کرد. چین دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی و نگرانی از سوءاستفاده سایر کشورها از اطلاعات خصوصی مردم این کشور را عامل تصمیم‌های یادشده می‌داند. در حال حاضر داده‌های ذخیره شده مردم چین در سرویس‌ای کلود اپل توسط شرکتی چینی به نام Guizhou-Cloud Big Data (GCBD) مدیریت می‌شود که وابسته به دولت چین و تحت نظر آن است. 

اپل حتی کلیدهای دیجیتال مورد نیاز برای رمزگشایی از داده‌های قفل شدن کاربران چینی را نیز از امریکا به این کشور انتقال داده است.

 

ارسال نظر