بیت‌کوین درجا می‌زند، اتریوم پیش‌ می‌رود

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۲۷
بیت‌کوین درجا می‌زند، اتریوم پیش‌ می‌رود

بازار رمزارزها اخیرا دستاورد بسیار مهمی داشته و ظاهرا ارزش آن برای اولین‌بار از نقدینگی دلار فراتر رفته است. به عبارت دیگر، بازار رمزارزها حالا بیشتر از همه دلارهای موجود در دست مردم ارزش دارد. از سوی دیگر در حالی که قیمت اتریوم در کمتر از یک هفته برای اولین‌بار به ۳۰۰۰ دلار رسید، این ارز دیجیتال به رکورد جدیدی دست یافته و قیمت آن از ۴۰۰۰ دلار هم عبور کرده است. قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان (از لحاظ حجم بازار) در سال جاری چهار برابر شده که نشان‌دهنده عملکرد بهتر آن نسبت به بیت‌کوین است. قیمت بیت‌کوین در این سال دو برابر شده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، ارزش بازار رمزارزها در ۹ اردیبهشت به ۲ تریلیون دلار رسید تا با ارزش تمام نقدینگی دلار تلاقی پیدا کند. اکنون برآوردها نشان می‌دهد که ارزش بازار رمزارزها به ۲.۲۵ تریلیون دلار رسیده و از ارزش دلارهای موجود در بازار بیشتر شده است. اگرچه این دستاورد در نگاه اول اتفاق مهم و شایان توجهی است که از رشد خیره‌کننده محبوبیت رمزارزها خبر می‌دهد، ولی در عین حال می‌تواند کمی گمراه‌کننده هم باشد چرا که نقدینگی دلار امریکا با تمام دلارهای موجود یکسان نیست. نقدینگی یعنی پولی که در دست مردم وجود دارد. همانطور که پول داخل جیب‌تان نشان‌دهنده تمام دارایی شما نیست، نقدینگی دلار هم تمام ارزش بازار دلار را نشان نمی‌دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های غیرقابل ملموس بر ارزش کلی این ارز فیات اثر می‌گذارند. بنابراین اگرچه ارزش بازار رمزارزها از نقدینگی دلار بالاتر رفته، ولی هنوز ارزش کلی دلار را پشت سر نگذاشته است. از سوی دیگر، کسانی که با تاریخ اقتصاد آشنا باشند شباهت‌های زیادی بین وضعیت موجود و حباب‌های قبلی پیدا می‌کنند. قیمت سهام به بالاترین نقطه خود از زمان حباب دات کام در ۲۰۰۰ رسیده است. قیمت خانه به سقف پیش از بحران اقتصادی قبلی بازگشته. شرکت‌های پرریسک قادرند با کمترین بهره وام بگیرند و سرمایه‌گذاران حقیقی پول‌های خود را روانه حوزه انرژی‌های پاک و رمزارزها کرده‌اند. البته می‌توان توضیحات مختلفی مثل پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه تجارت دیجیتال را در این رشد موثر دانست. با این حال، بسیاری از تحلیلگران باور دارند که بازار کنونی دچار حباب شده و دلیل اصلی آن فدرال رزرو است. این سیستم در یکسال اخیر نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته و اعلام کرده که نرخ‌ها تا حداقل دو سال تغییری نمی‌کنند.

   قیمت اتریوم دوباره رکورد تاریخی زد

همچنین در حالی که کمتر از یک هفته پس از آنکه قیمت اتریوم برای اولین‌بار به ۳۰۰۰ دلار رسید، این ارز دیجیتال به رکورد جدیدی دست یافت و قیمت آن به ۳۸۵۵ دلار افزایش پیدا کرد. به گزارش کوین‌دسک، قیمت اتر، ارز دیجیتال بومی بلاک‌چین اتریوم، به روند افزایشی اخیر خود ادامه داد و روز شنبه با عبور از ۳۸۰۰ دلار، رکورد جدیدی را ثبت کرد. البته این اتفاق تا حدی قابل‌پیش‌بینی بود و بسیاری از افراد به‌دلیل استقبال گسترده‌ای که از امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) صورت گرفته است، منتظر افزایش قیمت اتر بودند. رکورد جدید ۳,۸۵۵ دلار کمتر از یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که قیمت این ارز دیجیتال برای اولین‌بار به ۳,۰۰۰ دلار رسید. اتریوم از آن زمان تاکنون بخشی از سودآوری خود را بازگردانده و با ۸.۹۶ افزایش در ۲۴ ساعت، قیمت آن به نزدیک ۴۰۰۰ دلار رسیده است. قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان (از لحاظ حجم بازار) در سال جاری چهار برابر شده که نشان‌دهنده عملکرد بهتر آن نسبت به بیت‌کوین است. قیمت بیت‌کوین در این سال دو برابر شده است. ارزش بازار اتریوم هم‌اکنون ۴۴۳.۸ میلیارد دلار است و اگر اتریوم به روند صعودی خود ادامه دهد، طولی نمی‌کشد که ارزش بازار آن به نصف ارزش بازار ۱.۱۰۷ تریلیون دلاری بیت‌کوین خواهد رسید. افزایش قیمت اخیر اتریوم هم‌زمان با افزایش علاقه و تمایل سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های واقع در وال استریت به این ارز دیجیتال صورت گرفته است. اواخر ماه گذشته، شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری فاند استرت (FundStrat) پیش‌بینی کرده بود که قیمت اتریوم در سال جاری می‌تواند تا ۱۰۰۰۰ دلار افزایش یابد. این شرکت برای اثبات ادعای خود به رشد حوزه دیفای و پیشرفت‌های صورت گرفته در اپلیکیشن‌های مالی مبتنی بر اینترنت استناد کرده بود. قیمت بیت‌کوین، ارز دیجیتال برتر نیز بار دیگر به ۶۰۰۰۰ دلار نزدیک می‌شود. قیمت بیت‌کوین روز گذشته ۲.۷۳ درصد افزایش یافته و به ۵۹۲۰۷ دلار رسیده بود.

   ارزش دوج‌کوین 

طی تنها ۶  ماه ۲۶۰ برابر شده است

دوج‌کوین که در دنیای رمزارزها در ابتدا بیشتر یک شوخی و سرگرمی بود اکنون با ارزش بازاری معادل ۹۲ میلیارد دلار به چهارمین رمزارز بزرگ دنیا تبدیل شده است. تنها در شش ماه اخیر این رمزارز بیش از ۲۶ هزار درصد رشد داشته که این بازدهی عجیب آن را به پرسودده‌ترین دارایی دنیا تبدیل کرده و بعید است دست کم به زودی شاهد شکسته شدن این رکورد باشیم. در مقام مقایسه خوب است بدانید طی این مدت بازدهی شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ حدود ۲۰ درصد، بیت‌کوین ۲۸۶ درصد و اتریوم ۶۹۸ درصد بوده است. مت گرین اسپن، مدیر سبد دارایی در موسسه کوانتوم اکونومیکس، گفت: «بهتر است شرکت‌های بزرگ بورسی فکری به حال خود کنند چرا که در حال حاضر و با در نظر گرفتن بازدهی رمزارزها، این بازدهی‌های بورسی است که به نظر یک جوک می‌آید.» برخلاف بیت‌کوین و بیشتر ارزهای دیجیتالی که دارای محدودیت تعداد استخراج هستند، دوج‌کوین دارای هیچ محدودیتی نیست و همین مساله شماری از فعالان بازار را متعجب کرده است که این رمزارز چرا چنین رشدی داشته است. هر چند مشخص نیست که چرا و چگونه ایلان ماسک عاشق دوج‌کوین شد اما بی‌شک یکی از دلایل اصلی رشد عجیب این رمزارز حمایت‌های گسترده ماسک از آن بوده است. ایلان ماسک دوج‌کوین را ارز مردم خوانده و حتی در آخرین برنامه تلویزیونی خود نیز از آن تمجید کرده است. با این حال همه‌چیز برای دارندگان دوج‌کوین رویایی نبوده است. این ارز پرنوسان‌ترین دامنه را در بین ۱۰ رمزارز برتر داشته و تاکنون نوسانات روزانه ۲۰ تا چند درصدی زیادی در قیمت آن دیده است. مساله‌ای که تاکنون شمار زیادی از 

معامله گران این ارز را شکست داده و تمام دارایی آنها را نابود کرده است.

   دوج‌کوین متوقف شد

از سوی دیگر قیمت دوج‌کوین با برنامه کمدی اخیری که ایلان ماسک اجرای آن را به‌عهده داشت، سقوط سنگینی را تجربه کرد. این میلیاردر امریکایی که تلاش می‌کند انسان را به مریخ ببرد و روی زمین خودروی الکتریکی تولید کند، هفته پیش گفته بود که شنبه‌شب در برنامه SNL اجرا خواهد داشت و همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت دوج‌کوین در این مدت رشد خوبی داشت. اما قیمت دوج‌کوین پس از شروع برنامه ۱۸ درصد افت کرد و در حال حاضر، این ارز دیجیتال با قیمتی حدود ۰.۵۲ دلار معامله می‌شود. ریزش شدید دوج‌کوین باعث افزایش فشار فروش بسیاری از رمزارزهای دیگر شد. نتایج یک نظرسنجی صورت‌گرفته توسط مسترکارد نشان می‌دهد که ۴۰ درصد مشتریان این شرکت مایل هستند تا در کسب و کارهای خود از ظرفیت ارزهای دیجیتالی بهره ببرند. این میزان به ویژه در بین مدیران جوان‌تر قابل توجه بوده و ۷۷ درصد آنها در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتالی در کسب و کار خود ابراز تمایل کرده‌اند. در ادامه روند پذیرش ارزهای دیجیتالی توسط کشورهای مختلف، آلمان از یکم ژوییه به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه خواهد داد تا حداکثر ۲۰ درصد دارایی‌های سبد خود را در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند. آلمان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی اروپا است اما تاکنون رویکرد محتاط‌تری در قبال ارزهای دیجیتالی در مقایسه با دیگر مراکز اروپایی نظیر لوکزامبورگ و سویس داشته است. معامله گران امیدوارند سایر کشورهای اروپایی نیز به زودی رویکردهای مشابهی اتخاذ کنند. هرچند که ارزهای دیجیتالی کماکان در حال ثبت رکوردهای جدیدی هستند اما اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی انگلیس که یکی از منتقدان سرسخت آنها نیز محسوب می‌شود کماکان معتقد است که رمزارزها دارای هیچ ارزش ذاتی نیستند. بیلی با بیان اینکه سقوط آزاد قیمت رمزارزها کاملا محتمل است گفت: توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که اگر می‌خواهند جایی سرمایه‌گذاری کنند که شاید تمام سرمایه شان نابود شود سراغ رمزارزها بروند.


 

ارسال نظر