اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۱۹

تصمیم‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌سازان لطمه می‌زند

چند سال اخیر آنطور که بازی‌سازان ایرانی ادعا می‌کنند، روزهای سختی را به خاطر سیاست‌هایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ارایه مجوز و ممیزی در پیش گرفته، پشت سر گذاشته‌اند. حالا بنا بر گفته‌های بسیاری از بازی‌سازان نحوه نظارت بنیاد بر بازی‌های فعالان این حوزه سخت‌تر هم شده است. به دنبال اعتراض‌های اخیر بازی‌سازان به این بنیاد، سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور نیز برای حمایت از بازی‌سازان ایرانی، نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد ارسال کرده است. در این نامه با اشاره به تغییر فرآیند نظارت و ممیزی‌های سلیقه‌ای و غیرشفاف بنیاد، عنوان شده که تصمیمات اشتباه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند لطمات زیادی را به بازی‌سازان ایرانی وارد کند. رییس سازمان نصر کشور در این نامه درخواست‌های بنیاد برای اصلاح بازی‌ها را خارج از چارچوب رایج کشور، بسیار سختگیرانه و در موارد زیادی به دور از منطق عنوان کرد. به گزارش پیوست، در نامه‌ای که سازمان نصر کشور به وزیر فرهنگ ارسال کرده، از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ یاد شده که این یادآوری در حقیقت مسوولیت تصمیمات اشتباه بنیاد را متوجه وزارت فرهنگ می‌کند. آنطور که در این نامه اشاره شده، به دلیل تغییر فرآیند نظارت و ممیزی‌های سلیقه‌ای و غیرشفاف بنیاد، در یک سال گذشته بسیاری از بازی‌های ایرانی یا از فروشگاه‌های داخلی حذف شده‌اند یا به تولیدکنندگان آنها در خصوص محتوای آن هشدار داده شده است یا در انتظار دریافت رده‌بندی سنی و پروانه انتشار معطل مانده‌اند. رییس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور در متن این نامه، با یادآوری نام‌گذاری سال گذشته و امسال که به‌ترتیب «سال جهش تولید» و «سال مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده‌اند، سیاست‌های بخش نظارت بنیاد را برخلاف این نام‌گذاری‌ها، مانعی برای جهش تولید داخلی دانست که نتیجه آنها چیزی جز کوچک‌شدن سهم بازار بازی‌های داخلی، غلبه بیشتر بازی‌های خارجی و کوچ متخصصان این حوزه به خارج از کشور نیست. اواسط اسفند ماه در نامه‌ای نامعلوم که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خطاب به سایت‌های دانلود و خرید بازی‌های آنلاین اعلام کرده بود که کلیه بازی‌های خارجی و داخلی در کشور باید از وزارت ارشاد مجوز دریافت کنند. پس از این اتفاق و سکوت بنیاد به اعتراض‌ بازی‌سازان، در اواسط فروردین ماه فعالان صنعت گیم کشور در بیانیه‌ای بار دیگر به رفتار‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتراض کردند. در این بیانیه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از فعالان بازی‌ساز رسیده بود، آنها اقدامات بنیاد در صدور مجوز و ارزیابی بازی‌ها را کاملا سلیقه‌ای و حتی خارج از حدود وظیفه بنیاد و مانعی برای توسعه این صنعت نوپا دانستند. این بیانیه و در نهایت پیگیری‌های پیوست باعث شد تا بنیاد نسبت به اعتراض بازی‌سازان واکنش نشان دهد و جوابیه‌ای صادر کند. در متن این جوابیه اعلام شده که قوانین نظارتی بنیاد یا وزارت ارشاد در این زمینه سلیقه‌ نیست و ‌این قوانین در آغاز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس در شورای عالی فضای مجازی تدوین و برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است. به همین خاطر قوانین و مقررات مربوطه قاعدتا فصل الخطاب است. پیش از این نیز این ادعا در تابستان ۹۹، از سمت بنیاد تکرار شده بود. در آن زمان بنیاد در برابر انتقاد بازی‌سازان به روند مجوز و ممیزی بازی‌هایشان، گفته بود که بنیاد رویه سخت‌گیرانه و سلیقه‌ای در صدور مجوز یا ارزیابی بازی‌ها ندارد و هرآنچه اعمال می‌شود براساس مصوبه‌های قانونی است.

ابررایانه سیمرغ  از برنامه زمان‌بندی عقب نیست

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ابررایانه سیمرغ از زمان‌بندی در نظر گرفته شده عقب نیست، گفت: این پروژه در فاز آزمایشی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود. احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اینکه قرار بود ابررایانه «سیمرغ» مطابق با گفته وزیر ارتباطات تا قبل از پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد و دلیل این تأخیر چیست، اظهار داشت: زمان‌بندی دقیقی برای رونمایی از این پروژه در سال ۹۹ در نظر گرفته نشده بود و با توجه به اهمیت این پروژه، ساخت ابررایانه نیازمند زمان است. وی با تاکید بر اینکه کارهای مرتبط با ساخت ابررایانه «سیمرغ» در حال انجام است و این پروژه از برنامه زمان‌بندی عقب نیست، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که فاز آزمایشی ابررایانه «سیمرغ» تا پایان اردیبهشت ماه امسال و حداکثر در ابتدای خرداد رونمایی شود. 

 

ارسال نظر