دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۲۰

شیوه جدید سرقت اطلاعات کاربران اینستاگرام فاش شد

کلاهبرداری جدیدی در اینستاگرام رایج شده که با ارسال پیامی جعلی ادعا می‌شود فرد قوانین کپی‌رایت را نقض کرده تا اطلاعات ورود به حساب کاربری وی سرقت شود. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در معرض خطر هک اطلاعات قرار دارد. به همین دلیل به کاربران هشدار داده شده نسبت به پیام‌های غیرمعمول در بخش «پیام‌های خصوصی (DM) » احتیاط کنند. این شبکه اجتماعی از کلاهبرداری جدیدی خبر داده که هم اکنون در جریان است و هکرها با ارسال پیامی جعلی اطلاعات ورود به حساب کاربری افراد را سرقت می‌کنند. در این فرآیند هکرها پیامی جعلی برای کاربر ارسال می‌کنند که به نظر می‌رسد از Instagram Copyright Help Center به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت فرستاده شده است. البته اینستاگرام تأیید کرده هیچگاه به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت برای کاربرانش پیام مستقیم ارسال نمی‌کند. اینستاگرام در توییتر نسبت به این کلاهبرداری به کاربرانش هشدار داد و همچنین این شبکه اجتماعی توصیه کرده کاربران روی لینک‌های موجود در پیام کلیک نکنند. در متن این پیام جعلی آمده است: در یکی از پست‌های حساب کاربری شما قانون کپی رایت نقض شده است. اگر معتقدید این امر درست نیست، باید بازخورد مناسب در این باره فراهم کنید. در غیر این صورت حساب کاربری شما در ۲۴ ساعت بسته می‌شود.

محدود یت دسترسی برنامه‌های اندرویدی به اطلاعات سایر برنامه‌ها

گوگل قصد دارد محدودیت‌های بیشتری برای اپلیکیشن‌های اندرویدی در نظر بگیرد و تعداد برنامه‌هایی که می‌توانند از عناوین برنامه‌های نصب‌شده دیگر مطلع شوند را محدود کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، از این پس تنها برنامه‌های ضدویروس، مدیریت فایل‌ها، مرورگرها، اپلیکیشن‌های جست‌وجو و برنامه‌هایی با کارکردهای مشابه می‌توانند دریابند هر کاربر روی گوشی خود چه برنامه‌های دیگری را نصب کرده است. این مجوز از نسخه ۱۱ سیستم عامل اندروید به بعد در دسترس است. این تغییر سیاست‌های اندروید، جاسوسی از گوشی‌های کاربران به خصوص توسط آگهی‌دهندگان با هدف ارسال آگهی‌های منطبق بر علایق کاربران را دشوارتر می‌کند.

روسیه توییتر را جریمه کرد

دادگاهی در روسیه توییتر را درباره ۳ مورد نقض قوانین محدود کردن محتوای غیرقانونی گناهکار شناخته و جریمه‌ای ۱۱۷ هزار دلاری برای آن تعیین کرده است. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دادگاهی در مسکو توییتر را به دلیل حذف نکردن پست‌های مربوط به تشویق کودکان به شرکت در تظاهرات جریمه کرد. براساس اسناد موجود دادگاه مذکور توییتر را در سه مورد نقض قوانین مربوط به محدود کردن محتوای غیرقانونی گناهکار شناخت و به این شرکت دستور داد جریمه‌ای معادل ۸.۹ میلیون روبل (۱۱۷ هزار دلار) بپردازد. رأی این دادگاه در حالی صادر می‌شود که دو هفته قبل راسکامنادزور (سازمان ناظر بر ارتباطات روسیه) تهدید کرد در صورتی‌که توییتر گام‌های لازم برای حذف محتوای ممنوع را اتخاذ نکند، طی ۳۰ روز آن را مسدود کند. ماه گذشته میلادی این سازمان توییتر را متهم کرد در حذف محتوای مشوق خودکشی میان کودکان و همچنین محتوا درباره مواد مخدر و هرزنگاری کودکان موفق عمل نکرده است. راسکامنادزور در ۱۰ مارس اعلام کرد به دلایل گفته شده سرعت آپلود عکس و ویدیو در این پلتفرم را کاهش می‌دهد. توییتر نیز در واکنش به این امر بر سیاست عدم سازگاری با سوءاستفاده از کودکان یا ترویج خودکشی و فروش مواد مخدر تاکید کرد. یک هفته بعد از آن، وادیم سابوتین معاون رییس این سازمان اعلام کرد توییتر از درخواست‌های مقامات روسیه اطلاعات نمی‌کند و اگر اوضاع بر همین منوال پیش برود، در کمتر از یک ماه مسدود خواهد شد.

پاکستان تیک‌تاک را  رفع توقیف کرد

تیک‌تاک که به دلیل انتشار محتوای غیراخلاقی در پاکستان ممنوع شده بود، پس از ارایه ضمانت در بازبینی محتوا و تعیین یک فرد مسوول برای این امر رفع توقیف شد. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، دادگاهی عالی در پاکستان دستور ممنوعیت اپلیکیشن تیک‌تاک در این کشور را پس از ۲۰ روز لغو کرد. در ۱۱ مارس دادگاهی در این کشور به سازمان ارتباطات (PTA) دستور داد تا تیک‌تاک را ممنوع کند. البته این نخستین باری نیست که اپ چینی در پاکستان ممنوع می‌شود. ممنوعیت فعلی پس از آن اجرا شد که دادخواستی تیک‌تاک را به عدم نظارت بر محتوای غیراخلاقی متهم کرد. سازمان ارتباطات پاکستان به دلایل مشابهی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی اپ اشتراک‌گذاری ویدئو را ممنوع کرده بود. اما پس از ۱۰ روز، بایت دنس (مالک تیک تاک) تضمین کرد اقدامات لازم برای بازبینی محتوای نامناسب در شبکه اجتماعی را انجام می‌دهد و پس از آن ممنوعیت لغو شد. مدیر ارشد اجرایی سازمان ارتباطات پاکستان طی یک جلسه استماع در پیشاور به دادگاه اعلام کرد تیک‌تاک توافق کرده تا فردی را به عنوان مسوول نظارت و بازبینی محتوای غیراخلاقی در پلتفرم تعیین کند. به گفته قاضی این دادگاه اقدام سازمان مذکور در سانسور محتوای نامناسب به حفظ کیفیت محتوا در تیک‌تاک کمک می‌کند. 

 

ارسال نظر