اخبار ویژه

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۷۶

موزه نفت‌سوزها گرمابخش روزهای زمستانی کرمانی‌ها

موزه نفت‌سوزها بعد از موزه‌های «بنزین‌خانه» و «کارآموزان آبادان» و پمپ بنزین «دروازه دولت» تهران و همچنین موزه «نفت سبزوار» به عنوان پنجمین موزه در حوزه صنعت نفت در سال 99 کار خود را آغاز خواهد کرد. ساناز باغخانی، رییس موزه نفت‌سوزها در کرمان از این موزه و آثار جاخوش‌کرده در آن که دربرگیرنده مجموعه متنوعی از اشیا و تجهیزات نفت‌سوز است، به عنوان موزه‌ای کم‌نظیر در کشور و خاورمیانه یاد می‌کند و در پاسخ به چرایی تبدیل این مکان به موزه‌ای با عنوان نفت‌سوزها می‌گوید: «از آنجا که شهر کرمان برخلاف شهرهایی همچون آبادان یا مسجدسلیمان شهری نفتی محسوب نمی‌شود و صنعت نفت در دل این شهر تنها به پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی بسنده کرده است، موضوع نفت‌سوزها برای این موزه در نظر گرفته شد چرا که نفت به واسطه ابزارهای نفت‌سوز همچون لامپا، گردسوز، علاء‌الدین و... در زندگی مردم ملموس‌تر و قابل درک‌تر است.» باغخانی در ادامه از پایان عملیات گردآوری و چینش اشیا خبر می‌دهد و می‌گوید: اشیایی که در این موزه به نمایش درخواهند آمد، با همت کارشناسان مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت طی 4 سال از مناطق مختلف از سطح کشور جمع‌آوری و یا خریداری شده‌اند. البته ناگفته نماند که برخی از آنها نیز توسط پیشکسوتان صنعت نفت به موزه اهدا شده‌اند..»

پروژه PCI ذوب آهن اصفهان پروژه سبز ملی

 پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند از سوی بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا به عنوان پروژه سبز ملی انتخاب شد و گواهینامه و تندیس پروژه سبز این بنیاد جهانی و انجمن اروپایی به ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت. منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند (PCI) از سوی مدیریت HSE به انجمن مدیریت سبز ایران (نماینده بنیاد جهانی انرژی) معرفی شد که با پیگیری و دفاعیات لازم توسط مدیریت‌های ذی ربط و ارزیابی‌های انجمن مذکور، این پروژه در رقابت با ده‌ها پروژه دیگر به عنوان پروژه سبز در سطح ملی انتخاب شد و به مرحله رقابت بین المللی راه یافت. با پیگیری‌های مستمر، جلسه ارزیابی پروژه مذکور در سطح بین‌المللی در تاریخ 10 آذرماه سال جاری و با حضور ارزیابان بنیاد جهانی انرژی برگزار شد و پروژه از منظرهای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی مطابق با منطقEAST مورد ارزیابی قرار گرفت.بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی انجام شده، شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد گواهینامه و تندیس بین المللی بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا را برای پروژه مذکور دریافت کند. وی با تبریک این موفقیت بزرگ به همه همکاران سختکوش، تاکید کرد: کسب عنوان پروژه سبز برای پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند در حوزه محیط زیست شرکت و حتی محیط زیست کشور، موفقیت چشمگیری محسوب می‌شود.

بخش سلولی -مولکولی بیمارستان شهید بهشتی فارس راه‌اندازی شد

با توجه به بروز پاندمی کرونا در سطح جهان، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان فارس به عنوان اولین مدیریت درمان در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی بخش مذکور با اولویت انجام آزمایش کرونا نمودند. علم تشخیص مولکولی به عنوان شاخه نوینی از علوم آزمایشگاهی که ترکیبی از علوم زیست شناسی، ژنتیک، میکروبیولوژی و بیوشیمی را شامل می‌شود با کمک تکثیر و آنالیز مستقیم توالی DNA و RNA به بررسی اساس ژنتیکی بیماری‌ها می‌پردازد .سرعت، دقت و حساسیت فوق‌العاده بالای روش‌های تشخیص مولکولی باعث شده تا این روش‌ها به سرعت جایگاه مهمی در علوم پزشکی و آزمایشگاهی پیدا کنند و در تشخیص و درمان طیف گسترده‌یی از بیماری‌ها (از جمله انواع بیماری‌های ویروسی، ناهنجاری‌های کروموزومی قبل از تولد وتشخیص بیمار‌های عفونی، مدیریت ریسک بیمار‌ها، بررسی تغییرات در سلول‌های سرطانی و ......) مورد استفاده قرار بگیرند . اقدامات انجام شده در این زمینه تعیین فضای مناسب و ایجاد تاسیسات مورد نیاز ازجمله اتاق با فشار منفی و اتاق با فشار مثبت و دیگر تاسیسات مورد نیاز، خرید تجهیزات مورد نیاز از بهترین مارک‌ها و مدل‌های به‌روز جهانی شد که بالغ بر بیست میلیارد ریال تجهیزات نصب و راه‌اندازی گردید. آموزش پرسنل، رعایت نکات ایمنی برای پرسنل و تهیه ملزومات حفاظت شخصی. تعریف فرآیند پذیرش و نمونه‌گیری در مکان مناسب و ایمن و حمل آنها به بخش مذکورو اخذ کلیه مجوزها و تاییدهای کشور بوده است. سرعت، دقت و حساسیت فوق‌العاده بالای روش‌های تشخیص مولکولی باعث شده تا این روش‌ها به سرعت جایگاه مهمی در علوم پزشکی و آزمایشگاهی پیدا کنند.

 

ارسال نظر