دنیای فناوری

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۵۶

الزام اپلیکیشن‌های غربی به ذخیره محلی اطلاعات کاربران در ترکیه

مقامات ترکیه‌ای اپلیکیشن‌های مختلف امریکایی و اروپایی را به ذخیره سازی اطلاعات کاربران داخل این کشور روی سرورهای محلی موظف کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از روزنامه صباح، ترکیه به تازگی پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئوی فرانسوی دیلی موشن را موظف به تأسیس دفتر نمایندگی محلی در این کشور و ذخیره سازی داده‌های شخصی کاربران ترکیه بر روی سرورهای نصب شده در خاک ترکیه کرده و این شرکت تصمیم یادشده را اجرا کرده است. پیش از این ترکیه از یوتیوب، تی‌ تاک و اپلیکیشن روسی (VKontakte (VK نیز درخواست‌های مشابهی را مطرح کرده بود. به گفته عمر فاتح سایان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه، دیلی موشن که میلیون‌ها دسترسی از داخل این کشور دارد نماینده‌ای را در این کشور منصوب کرده و انتظار می‌رود سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دست به اقدام مشابه بزنند. دولت ترکیه در اول اکتبر سال ۲۰۲۰ قوانین تازه‌ای را در این کشور به تصویب رساند که بر مبنای آن تمامی شبکه‌های اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر در ترکیه باید نماینده‌ای در این کشور منصوب و داده‌های کاربران ترکیه را در داخل این کشور نگهداری کنند. دولت ترکیه در دسامبر گذشته فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک تاک، توئیتر و یوتیوب را به علت نقض این قوانین ۳۰ میلیون لیر ترکیه برابر با ۳.۸۳ میلیون دلار جریمه کرد. هر یک از این شرکت‌ها در نوامبر گذشته هم به همین علت۱۰ میلیون لیر ترکیه جریمه شده بودند. کاهش ۹۰ درصدی پهنای باند جریمه دیگری است که برای شرکت‌های متخلف در نظر گرفته می‌شود.

کانال ترامپ در یوتیوب  تعلیق  شد

یوتیوب با این ادعا که ممکن است در آستانه مراسم تحلیف بایدن، مردم با دیدن پیام‌های ترامپ دست به اعمال خشونت آمیز بزنند، دسترسی او را به مدت یک هفته به حال تعلیق درآورد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آکسیوس، پس از مسدود شدن حساب کاربری دونالد ترامپ رییس‌جمهور فعلی امریکا در توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام، این بار نوبت یوتیوب است که از بیم وقوع ناآرامی در آستانه برگزاری مراسم ۲۰ ژانویه، کانال او را به مدت یک هفته به حال تعلیق درآورد. یوتیوب با حذف جدیدترین ویدئوی ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانال ترامپ به دلیل انتشار محتویات نامناسب، پیام اخطار دریافت کرده و به همین دلیل، تا ۷ روز از بارگذاری ویدئوهای جدید یا پخش مستقیم رویدادها محروم خواهد ماند. همچنین یوتیوب بخش اشتراک نظر کانال ترامپ را از بیم تحریک به خشونت به حال تعلیق درآورد. قرار است مراسم تحلیف جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا، در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) برگزار شود. ترامپ پیشتر در واکنش به مسدود شدن حساب شخصی‌اش در توئیتر، گفته بود که به دنبال ایجاد پلتفرم (شبکه اجتماعی) خودش است.

شمار کاربران تلگرام از مرز ۵۰۰ میلیون نفر عبور کرد

شمار کاربران پیام‌رسان تلگرام در پی انتقاد از تغییرات جدید حریم خصوصی در واتس‌اپ، بیش از ۲۵ میلیون نفر افزایش یافت و از مرز ۵۰۰ میلیون نفر عبور کرد. به گزارش ایسنا، تلگرام با رشد کاربران جدید، خبر عبور شمار کاربرانش از مرز نیم میلیارد نفر را اعلام کرد. تغییرات در شرایط و خدمات واتس‌اپ که از هشتم فوریه اجرایی می‌شود به این اپلیکیشن اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران را با شرکت فیس بوک به اشتراک بگذارد. کاربران باید با شرایط جدید که به آنها اجازه می‌دهد هدف تبلیغات هدفمند قرار گیرند موافقت کنند در غیر این صورت دسترسی به اکانت‌هایشان در واتس‌اپ را از دست می‌دهند. این پیام‌رسان محبوب در روزهای اخیر هدف انتقادات گسترده قرار گرفته و مجبور شده توضیح دهد که تغییرات مذکور شامل پیام‌های خصوصی کاربران با دوستان و خانواده شان نمی‌شود. ویل کت کارت، مدیرعامل واتس‌اپ در توییتر اعلام کرد باید روشن کنیم که این آپدیت ارتباط تجاری را توصیف می‌کند و شیوه اشتراک‌گذاری اطلاعات با فیس‌بوک را تغییر نمی‌دهد. این آپدیت روی نحوه ارتباط خصوصی مردم با یکدیگر در هر جای جهان که باشند، تاثیر نمی‌گذارد. تلاش فیس‌بوک برای بهره‌برداری از واتس‌اپ با افت رشد درآمد این شرکت شبکه اجتماعی جدی‌تر شده است. طبق اعلام این شرکت، پیام‌رسان بیش از ۵۰ درصد در بسیاری از کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا به‌شدت آسیب دیده‌اند رشد داشته است اما این رشد به درآمد تبلیغاتی بیشتری منجر نشده است زیرا واتس‌اپ در میان پلتفرم‌هایی نبوده که فیس‌بوک در آنها کسب‌و‌کاری تجاری قوی داشته است. تلگرام که در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دوروف تاسیس شد، در دوبی مستقر است و یک اپلیکیشن پیام‌رسان چند رسانه‌ای است که با واتس‌اپ در رقابت است. نماینده این شرکت هنوز درباره افزایش شمار کاربران تلگرام اظهارنظر نکرده است. بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال هم در پی انتقادات گسترده از تغییرات واتس‌اپ، شاهد رشد ۴۲۰۰ درصدی کاربرانش بوده است و طبق آمار سنسور تاور، از ششم تا دهم ژانویه، این اپلیکیشن ۷.۵ میلیون بار دانلود شده است.

 

 

ارسال نظر