دنیای فناوری

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۰۷

ترامپ ۸ اپلیکیشن چینی را تحریم کرد

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در آخرین روزهای مسوولیت، فرمان اجرایی جدیدی صادر کرده و هشت اپلیکیشن چینی را تحریم کرده است. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، این هشت اپلیکیشن چینی علی‌پی، کم‌اسکنر، کیو‌کیو‌ولت، شیرایت، تنسنت کیو‌کیو، وی‌میت، وی‌چت‌پی و دبلیو‌پی‌اس آفیس هستند. در فرمان اجرایی که ترامپ بدین منظور صادر کرده، ادعا شده که اپلیکیشن‌های یادشده تهدیدی برای امنیت ملی امریکا هستند و روی سیاست خارجی و اقتصاد این کشور تأثیر منفی می‌گذارند. در بخشی از این فرمان نیز آمده که باید برای مقابله با تهدید ناشی از نرم‌افزارهای مرتبط با چین اقدامات جدی انجام شود. زیرا آنها اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران را ذخیره می‌کنند و از این طریق دولت چین خواهد توانست از کارکنان و پیمانکاران دولت فدرال جاسوسی کند. فرمان یادشده ظرف ۴۵ روز اجرایی خواهد شد و بر اساس آن هرگونه نقل و انتقال پول از طریق اپلیکیشن‌های مذکور در امریکا برای انتقال به افراد یا خرید اموال و غیره ممنوع است. همچنین افرادی که نرم افزارهای یادشده را توسعه داده یا آنها را کنترل می‌کنند همراه با مراکز و شعب مرتبط با این فعالیت‌ها تحت تحریم قرار می‌گیرند.

هک شدن ۲.۵ میلیون سیم‌کارت در ایتالیا

هکرها با دسترسی به داده‌های خصوصی مشترکان ۲.۵ میلیون سیم‌کارت در ایتالیا توانستند این اطلاعات را به سرقت ببرند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، اپراتور ایتالیایی هو موبایل اعلام کرده افرادی که به علت حملات هکری دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند سیم‌کارت‌های خود را تعویض کنند. هو موبایل که در مالکیت وودافون است، این موضوع را کرده و افزوده که علاوه بر تعویض سیم‌کارت مشتریان آسیب‌دیده در حال بررسی موضوع برای شناسایی عوامل این حمله هکری است. اولین بار یک تحلیلگر امنیتی در ۲۸ دسامبر در زمان حضور در یک مجمع آنلاین در بخش تاریک وب متوجه موضوع شد. وی یک پایگاه داده را شناسایی کرد که حاوی اطلاعات مشترکان خدمات این اپراتور تلفن همراه بود و توسط هکرها برای فروش عرضه شده بود. هو موبایل ابتدا به گزارش‌های منتشرشده در این زمینه اهمیتی نداد، اما سرانجام مجبور شد موضوع را در روز دوشنبه تأیید کند و با ارسال پیامک برای افراد هک شده از آنها خواست برای تعویض سیم‌کارت‌های خود به رایگان اقدام کنند. اپراتور ایتالیایی مدعی است در جریان این حمله داده‌های مالی سرقت نشده است.

سیستم عامل هواوی به کمک تولیدکنندگان موبایل چینی می‌آید

طبق گزارشی جدید هواوی به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد در صورت تحریم‌های امریکا از سیستم عامل این شرکت یعنی هارمونی در دستگاه‌هایشان استفاده کنند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «ریچارد یو» مدیر ارشد بخش مشتریان هواوی اخیراً اعلام کرده در صورتیکه دسترسی تولیدکنندگان چینی موبایل به سرویس‌های موبایل گوگل ممنوع شود، آنها می‌توانند از سیستم عامل هارمونی استفاده کنند. به گفته یو، این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم عامل هواوی (هارمونی او اس) اتکا به فناوری امریکایی را حذف کنند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که شرکت چینی چند هفته قبل تصمیم خود را برای ارایه سیستم هارمونی او اس جهت تمام محصولاتش اعلام کرد و بیش از ۱۰۰ هزار توسعه‌دهنده نرم‌افزار نیز برای ساخت این اکوسیستم همکاری می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Midea، روبام و جویونگ از سیستم عامل هارمونی در طیف وسیعی از دستگاه‌هایشان استفاده می‌کنند.

رشد فروش نیمه‌رسانا در سراسر جهان

با وجود شیوع ویروس کرونا، فروش نیمه‌رسانا در سراسر جهان رشد کرده و در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به ۳۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، پیش‌بینی می‌شود فروش نیمه‌رسانا در سراسر جهان رشد کند. در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی فروش نیمه‌رسانا به ۳۹.۴ میلیارد دلار در سراسر جهان رسید که این رقم نشان‌دهنده ۷ درصد رشد در مقایسه سالانه است. طبق گزارش موسسه SIA، فروش جهانی نیمه رساناها در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و به بالاترین رشد مقایسه‌ای سالانه از ماه مارس ۲۰۲۰ رسید. جان نوفر مدیر ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید: «بر اساس آمار موجود فروش سالانه نیمه‌رسانا در ۲۰۲۰ بسیار بیشتر از کل فروش ۲۰۱۹ خواهد بود. این در حالی است که در سال گذشته میلادی موانعی مانند شیوع ویروس کرونا و دیگر عوامل اقتصاد کلان در بازار این کالا وجود داشتند. فروش نیمه‌رسانا به قاره امریکا در ماه نوامبر همچنان روند صعودی را طی کرد و در مقایسه سالانه برای یازدهمین ماه متوالی با عددی ۲ رقمی رشد کرد.» براساس گزارش موجود طی نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، فروش نیمه‌رسانا قاره امریکا در مقایسه سالانه ۱۴.۲ درصد رشد کرده بوده است. این در حالی است که این شاخص به‌طور سالانه در چین ۶.۳ درصد و در آسیا-اقیانوسیه و دیگر مناطق ۵.۳ درصد افزایش یافته است. هرچند فروش نیمه رسانا در بیشتر مناطق جهان رشد کرده اما این شاخص در ژاپن و اروپا به ترتیب یک و ۴.۸ درصد کاهش یافته است.

 

ارسال نظر