دنیای فناوری

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۹۶

محققان گوگل باید از گوگل تعریف کنند

طبق گزارشی جدید گوگل با وضع قانونی از محققانش خواسته تا فناوری‌های این شرکت را مثبت نشان دهند. به گزارش مهر به نقل از ان‌بی‌سی، آلفابت (شرکت مادر گوگل) در سال ۲۰۲۰ میلادی قوانین سختگیرانه «موضوعات حساس» را برای تحقیقات پژوهشگرانش وضع کرده است. این شرکت حداقل در سه مورد از مولفان تحقیقات خواسته فناوری‌هایش را به شیوه‌ای منفی نشان ندهند. در فرایند جدید بررسی تحقیقات گوگل از محققان خواسته شده تا قبل از پرداختن به موضوعاتی مانند تحلیل چهره و دسته‌بندی نژادی، جنسیتی یا سیاسی با تیم‌های حقوقی، سیاست‌گذاری و روابط عمومی مشورت کنند. در وب سایت یکی از محققان گوگل درباره قانون جدید آمده است: «پیشرفت‌های فناورانه و افزایش پیچیدگی محیط خارج شرکت به ایجاد شرایطی منجر شده که به نظرمی‌رسد پروژه‌های ساده چالش‌های اخلاقی، قانونی یا حتی حقوقی به وجود می‌آورد.» هرچند تاریخ این پست مشخص نیست اما به گفته کارمندان فعلی گوگل، قانون مذکور از ماه ژوئن اجرایی شده است. این درحالی است که چندی قبل گوگل یکی از محققانش به نام «تیمنیت گبرو» را اخراج کرد. او رهبر یک تیم ۱۲ نفره از پژوهشگران بود که روی اخلاق در حوزه نرم‌افزار هوش مصنوعی تحقیق می‌کرد. گبرو ادعا می‌کند پس از آنکه درباره دستور عدم انتشار تحقیقی سوالاتی پرسید، اخراج شده است.

توقف استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره در مدارس نیویورک

به دنبال اعتراض‌های گسترده گروه‌های مدافع حریم شخصی و امنیت کودکان و نوجوانان در نیویورک امریکا، استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره در مدارس این ایالت متوقف شد. به گزارش مهر به نقل از سی‌نت، اندرو کیومو فرماندار نیویورک به تازگی لایحه‌ای را امضا کرده که به موجب آن استفاده از فناوری‌های بیومتریک در مدارس تا جولای سال ۲۰۲۲ ممنوع است. بر همین اساس مناسب بودن یا نبودن استفاده از فناوری یادشده در مدارس بررسی خواهد شد و در نهایت در این زمینه طی سال‌های آتی تصمیم‌گیری می‌شود. نیویورک اولین ایالت امریکاست که استفاده از فناوری تشخیص چهره را در مدارس دولتی و خصوصی خود ممنوع می‌کند. نگرانی از نقض حریم شخصی دانش‌آموزان و نیز ضعف‌های نرم‌افزارهای تشخیص چهره در زمینه شناسایی دقیق هویت افراد از جمله عوامل مخالفت با استفاده از آنها در مدارس است. در ماه ژوئن گذشته اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک اداره آموزش ایالت نیویورک را به علت موافقت با استفاده از فناوری تشخیص چهره مورد پیگرد قضایی قرار داده بود.

پربازدیدترین مقالات ۲۰۲۰ ویکی‌پدیا مشخص شدند

ویکی‌پدیا اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ مقالات مرتبط با ویروس کووید ۱۹ و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا پربازدیدترین مقالات این دایره‌المعارف آنلاین بوده‌اند. به گزارش مهر به نقل از سی‌نت، در سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا دو موضوع بسیار مهم جهان بودند و از بین ۱۰ مقاله پربازدید ویکی‌پدیا، هفت مقاله در ارتباط با این دو موضوع بوده‌اند که در مجموع بیش از ۲۹۷ میلیون بار مشاهده شده‌اند. تعداد بازدید از ۱۰ مقاله پرطرفدار ویکی‌پدیا در مجموع ۳۹۶ میلیون بار بوده است. حساسیت مطالب مرتبط با این دو موضوع تا بدان حد بوده که ویکی‌پدیا را از یک دایره‌المعارف آنلاین تا حدی به یک پورتال با کاربرد خبری مبدل کرده است. گوگل نیز مدتی است به بخش‌هایی از ویکی‌پدیا در نتایج جست‌وجوی خود ارجاع می‌دهد و همین مساله باعث شده سندیت و اهمیت آن از نظر کاربران افزایش یابد. بیش از ۶۵ هزار نویسنده داوطلب وظیفه تولید محتوا و بررسی اصالت و صحت اطلاعات منتشرشده در این سایت را بر عهده دارند. حدود ۲۰۰۰ صفحه مطلب در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا در ویکی‌پدیا وجود دارد. تعداد صفحات مربوط به ویروس کرونا در ویکی‌پدیا به ۷۰۰۰ مورد می‌رسد. میزان بازدید از کل این صفحات از ۵۸۰ میلیون بار فراتر رفته است.

روسیه به دنبال مقابله با محتوای غیرقانونی شبکه‌های اجتماعی

نمایندگان پارلمان روسیه طرحی را پیشنهاد داده‌اند که به موجب آن شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور باید محتوای غیرقانونی را بلوکه کنند. به گزارش مهر به نقل از راشیاتودی، تشخیص غیرقانونی یا توهین‌آمیز بودن محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده در روسیه بر اساس قوانین این کشور صورت می‌گیرد. این طرح که توسط الکساندر خینشتاین و سرگی بویارسکی از حزب حاکم روسیه متحد پیشنهاد داده شده است، شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا محتوای منتشرشده در سایت‌های خود توسط کاربران را به دقت بررسی کنند و همه محتوای غیرقانونی اعم از هرزه‌نگاری کودکان، اخبار و اطلاعات مربوط به تولید و توزیع مواد مخدر یا اخبار و داده‌های مروج خودکشی را حذف کنند. طرح جدید که اصلاحیه‌ای برای تکمیل قانون شبکه‌های اجتماعی روسیه مصوب سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود، شبکه‌های اجتماعی را موظف می‌کند تا محتوای حاوی توهین به مسوولان سیاسی روس، قانون اساسی یا نمادهای رسمی کشور روسیه را حذف کنند. همچنین محتوای حاوی دعوت به اعتراض‌های غیرقانونی و شورش نیز باید به سرعت حذف شود. در صورت تصویب این طرح فهرستی از شبکه‌های اجتماعی دارای بیش از ۵۰۰ هزار کاربر روزانه در روسیه تهیه خواهد شد که برای تداوم فعالیت در روسیه موظف به کنترل محتوای ارسالی کاربران هستند. 

 

ارسال نظر