اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۳۳

آمار فعالیت کاربران ایرانی  در شبکه‌های اجتماعی

واتس‌اپ با 50 میلیون کاربر فارسی ایرانی به شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اول ایران تبدیل شده است و بعد از آن تلگرام رتبه دوم و اینستاگرام رتبه سوم را دارند. به گزارش فارس، با بررسی مرکز پژوهشی «بتا» بر اساس داده‌های شبکه‌های اجتماعی واتس‌‌اپ با 50 میلیون کاربر فارسی ایرانی به شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اول ایران تبدیل شده است و بعد از آن تلگرام با 49 میلیون از نظر تعداد کاربر در سطح دوم و اینستاگرام با 47 میلیون رتبه سوم را دارا هستند. نکته بسیار مهم رشد اپلیکیشن لایکی است که در مدت کوتاهی در میان نوجوان به بیش از 11میلیون کاربر ایرانی دست پیدا کرده است که نوع فعالیت و سطح اثر‌گذاری آن به‌صورت جدی روی نوجوانان است و محتواهای مخصوص خود را دارد. از نظر مصرف ساعت و حجم داده البته هنوز اینستاگرام برتر شبکه اجتماعی است که بیشترین زمان را از کاربران ایرانی می‌گیرد. در میان اپلیکیشن ایرانی سروش با حدود 12 میلیون کاربر و بله با حدود 7.5 میلیون کاربر در حال فعالیت هستند.

آسیب‌پذیری‌ های خطرناک به‌IPها ۴۰ درصد کاهش یافت

اطلاع‌رسانی به مالکان ‌IPها در خصوص آسیب‌پذیری‌های دارای درجه خطر بالا و خطرناک بر اساس امکانات سپر دفاعی دژفا، باعث کاهش حدودا ۴۰ درصدی این آسیب‌پذیری‌ها در شش ماه منتهی به آبان شده است. به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد. این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است. همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارایه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد. بر اساس امکانات سپر دفاعی دژفا، فضای IP کشور نسبت به آسیب‌پذیری‌های دارای درجه خطر بالا و خطرناک به‌صورت مستمر رصد می‌شود. در شش ماه اخیر حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰هشدار مختلف به مالکان IPها ارسال شده است. این اطلاع‌رسانی باعث کاهش حدودا ۴۰درصدی این آسیب‌پذیری‌ها در شش ماه منتهی به آبان شده است.

سرنوشت فیلترینگ تلگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرنوشت فیلتر تلگرام عنوان کرد: این پیان‌رسان با حکم دستگاه قضایی بسته‌ شده و با همین حکم هم قابل‌ بازگشایی است. هرچند به گفته او بعید است نظر دستگاه قضایی در رابطه با این مساله عوض ‌شده باشد. به گزارش ایسنا، اگرچه مردم در موارد متعدد وزارت ارتباطات را متولی فیلترینگ و رفع آن می‌دانند، اما در اصل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که دادستان کل کشور ریاست آن را برعهده دارد، برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند. البته داستان‌ فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان داده که علاوه بر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دستور قضایی هم می‌تواند نقش اساسی در فیلترینگ داشته باشد. در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، در پاسخ به این سوال که چرا باوجود حل مساله اصلی فیلتر تلگرام، هنوز این پیام‌رسان فیلتر است و اینکه آیا عزمی برای رفع فیلتر تلگرام وجود دارد، گفت: بعید می‌دانم که نظر دستگاه قضایی در رابطه با این مساله عوض‌شده باشد. وی درباره نظر شخصی خود در رابطه با فیلتر تلگرام هم گفت: نه موقع انسداد تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر آن نظر می‌خواهند. طبیعتاً این مقوله‌ای است که به نظر دستگاه قضایی بستگی دارد چراکه با حکم دستگاه قضایی بسته‌شده و با همین حکم هم قابل‌ بازگشایی است.

   مشکلات خانواده‌ها در بحث کیفیت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره آموزش مجازی با بیان اینکه طبیعتاً شرایط کنونی آموزش هم برای معلمان و هم برای والدین دشوار است، گفت: خانواده‌ها با مشکلات زیادی در بحث کیفیت ارتباطات روبرو هستند. ۴۶ هزار روستا در کشور داریم که شرایط تحصیل حضوری برای بسیاری از آنها وجود ندارند و مردم این روستاها انتظار دارند که از شبکه ارتباطی خوبی برای آموزش مجازی برخوردار باشند. در مناطق شهری هم همین وضعیت برقرار است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان استفاده از سامانه شاد در کل کشور گفت: ارزیابی وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می‌کنند، ازجمله برخی از سامانه‌های داخلی که همین امر باعث شده است ما یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور را شاهد باشیم. نظرسنجی‌های ما از مجموع مدارس باقی‌مانده از سراسر کشور نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند.


 

ارسال نظر