دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۸۳

قوانین جدید چین برای حفاظت از اطلاعات شهروندان

چین به‌منظور حفاظت از اطلاعات شهروندان خود پیش‌نویس قانونی جدید را منتشر کرده است. همچنین این کشور برای محافظت از کودکان در فضای آنلاین قوانین موجود را اصلاح می‌کند. به گزارش مهر، فرآیند تصویب قانون حفاظت از اطلاعات شخصی در چین از اواسط اکتبر آغاز و در همین راستا پیش‌نویس آن برای بررسی عمومی منتشر شده است. این قانون پس از تصویب تأثیراتی گسترده بر حفاظت از اطلاعات شخصی افراد و کسب‌و‌کارها در فضای سایبری دارد. همچنین شرکت‌های فناوری نیز باید خود را با آن همخوان کنند. این پیش‌نویس روی وجوه کلیدی حفاظت از اطلاعات شخصی افراد تمرکز می‌کند و ملزومات سختگیرانه‌تری برای پردازش اطلاعات کاربران و انتقال داده‌های حساس به خارج از مرزهای چین در نظر گرفته است. همچنین پیش‌نویس این قانون برای محافظت کامل از اطلاعات شخصی افراد داخل چین در خارج از مرزهای کشور نیز تأثیرگذار است. طبق قانون مذکور افراد خاطی با جریمه‌ای تاسقف ۵۰ میلیون یوآن یا ۵ درصد درآمد سال قبل خود روبه رو خواهند شد. همچنین در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰، قانون حمایت از کودکان زیر سن قانونی اصلاح شد تا مقررات مربوط به حفاظت از کودکان در فضای اینترنت به آن اضافه شود. قانون اصلاح‌شده، محصولات یا خدمات آنلاین اعتیادآور را منع می‌کند. این امر ارایه‌دهندگان خدمات آنلاین (مانند ارایه‌دهندگان بازی آنلاین و پخش زنده آنلاین) را ملزم می‌کند توابعی مانند مدیریت زمان را در نظر گرفته و محدودیت‌هایی برای استفاده کودکان از محصولاتشان در نظر بگیرند. در کل قوانین اصلاح‌شده تهیه‌کنندگان سرویس‌های آنلاین را ملزم می‌کند تا در صورت نقض قوانین کودکان، آن را گزارش دهند.

امریکا مهلت فروش تیک‌تاک را تمدید کرد

دولت امریکا مهلت تکمیل فروش بخش امریکایی کسب‌وکار تیک‌تاک را یک هفته تمدید کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دولت امریکا مهلت فروش اپ تیک‌تاک به شرکت‌های امریکایی را یک هفته تمدید کرد. دولت دونالد ترامپ در ماه آگوست اعلام کرد بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) ۹۰ روز فرصت دارد تا فرآیند فروش کسب‌وکار این اپ اشتراک‌گذاری ویدیوی چینی را به شرکت‌های امریکایی تکمیل کند. چندی پیش این مهلت ۱۵روز تمدید شد و اکنون دوباره یک هفته امتداد یافته است. بایت‌دنس که از ماه‌ها قبل تحت فشار دولت امریکا است، هنوز قرارداد همکاری با والمارت و اورکل را نهایی نکرده است.

قانون مالیات شرکت‌های فناوری در فرانسه اجرایی شد

 

فرانسه اطلاعیه‌ای برای شرکت‌های بزرگ فناوری ارسال کرده تا مالیات سرویس‌های دیجیتال در این کشور را بپردازند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزارت اقتصاد فرانسه اطلاعیه‌ای به شرکت‌های بزرگ فناوری واجد شرایط پرداخت مالیات سرویس‌های دیجیتال، ارسال کرده است. این مالیات شامل شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، آمازون و اپل می‌شود. به دلیل مذاکرات در سازمان همکاری توسعه اقتصادی برای تغییر در قوانین بین‌المللی مالیات، فرانسه دریافت آن را به تعویق انداخت. وزارت اقتصاد فرانسه از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود در صورت موفق نبودن این مذاکرات از ماه دسامبر مالیات سرویس‌های دیجیتال را از شرکت‌های فناوری دریافت می‌کند. در همین راستا این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت‌های مربوطه هشداری دریافت کردند تا مالیات ۲۰۲۰ خود را بپردازند.» فرانسه سال گذشته اعلام کرده شرکت‌هایی که درآمدشان بیش از ۲۵ میلیون یورو در فرانسه و ۷۵۰ میلیون یورو در سراسر جهان است، باید ۳ درصد از درآمد سالانه سرویس‌های دیجیتال شان را به عنوان مالیات بپردازند.

فرار اپل از تنش‌های تجاری چین و امریکا با مهاجرت به ویتنام

 

نبرد تجاری امریکا علیه چین موجب شده تا شرکت‌های امریکایی فعال در چین برای در امان ماندن از تبعات این درگیری‌ها دست به اقدامات مختلفی بزنند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، اپل قصد دارد برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اقتصادی یا تحریم این شرکت توسط دولت امریکا به علت فعالیت حرفه‌ای در چین تولید بسیاری از محصولات خود را به ویتنام منتقل کند. شرکت فاکس‌کان که تولیدکننده بسیاری از محصولات محبوب اپل است، قصد دارد خط مونتاژ محصولاتی همچون آی‌پد و مک بوک را به استان باک گیانگ ویتنام منتقل کند. انتظار می‌رود این فرآیند تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ به پایان برسد. پیش از این ادعا شده بود که شرکت سونی هم قصد دارد خط تولید تلویزیون‌های خود را از چین به ویتنام منتقل کند. قبلاً اخباری نیز در مورد ایجاد خط تولید جدید آیفون در هند و مکزیک منتشر شده بود که نشان می‌دهد دوران تولید انحصاری انبوه محصولات اپل در چین به سر آمده است. اپل با انتقال خط تولید محصولات خود به دیگر کشورها از تبعات وضع تعرفه‌های تجاری سنگین چین و امریکا علیه محصولات یکدیگر در امان می‌ماند و می‌تواند جلوی افزایش قیمت تولیدات خود بدین علت را بگیرد. با توجه به مواضع سرسختانه بایدن علیه چین بعید به نظر می‌رسد تغییری در وضعیت فعلی ایجاد شود.

 

ارسال نظر