اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۲۷

برقراری شبکه ارتباطی کشور  با وجود بارش باران

تغییرات جوی در برخی موارد باعث از کار افتادن سایت‌های ارتباطی می‌شود. اما به گفته مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات، با برنامه‌ریزی‌های قبلی اکنون مشکلی در شبکه ارتباطی کشور وجود ندارد. مهرداد ترابیان در گفت‌وگو با ایرنا درباره مشکلات شبکه ارتباطی کشور که به واسطه بارش باران ایجاد شده است، گفت: بارش‌های باران در کشور تقریبا شبکه ما را دچار مشکل نکرده است. مانیتورینگ شبکه نشان می‌دهد ارتباط در تمام کشور متصل است به جز منطقه‌ای در استان خوزستان. بر اثر بارش مداوم باران، قسمتی از شهرستان «اندیکا» در استان خوزستان دچار رانش شده و این رانش یک فیبر نوری را قطع کرده است. افراد در حال تلاش برای تعمیر این فیبر نوری هستند. بارندگی باعث بارش باران در اندیکا شده و فیبر نوری را قطع کرده است. وی درباره مشکلاتی که تغییرات جوی برای شبکه ارتباطی کشور به وجود می‌آورد، گفت: معمولا زمان بارش برف و باران مشکل اصلی که برای سایت‌های ما رخ می‌دهد، قطعی برق است که اگر بیشتر از چهار ساعت طول بکشد، باطری‌ سایت‌ها تمام و ارتباط قطع می‌شود. ترابیان اشاره کرد: برای رفع این مشکل، مدتی است وزارت نیرو قطعی‌های برق را به ما اطلاع می‌دهد و ما با این آگاهی، سعی می‌کنیم از قبل برای برق‌رسانی به سایت موردنظر اقدام کنیم. اما همیشه مساله قطعی از پیش اعلام شده نیست، گاهی اوقات قطعی‌ها اتفاقی و به دلایل طبیعی است.

 ترابیان در این باره گفت: قطعی‌های اتفاقی اگر در محل سایت‌های مهم که چند سایت دیگر از آن سرویس می‌گیرند باشد، برای آن دیزل می‌بریم تا برق مورد نظر را تامین کند. مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات افزود: معمولا در هر شهر چندین دیزل داریم که در مواقع بحرانی ارتباطات شبکه را متصل نگه دارند. دیزل‌ها از قبل‌ در شهرهای مختلف مستقر هستند و نیازی نیست که در این شرایط جوی دیزل‌ها را از جاده عبور بدهیم. البته گاهی اوقات مانند زمانی که در استان گیلان برف بارید، با وجود اینکه بیش از ۱۰ دیزل در آن‌جا داشتیم اما چون مشکل را ۵۰ دیزل حل می‌کرد مجبور شدیم از شهرهای مجاور دیزل بفرستیم و وضعیت بد جاده‌ها کمی مشکل ایجاد کرد.

پایش ماهواره‌ای ۱۳ دریاچه و تالاب اصلی کشور

پایش ماهواره‌ای ۱۳ دریاچه و تالاب اصلی کشور از کاهش مساحت آبی بیش از ۶ دریاچه در ۴ استان در یکسال اخیر حکایت دارد که بیشترین کاهش سطح، مربوط به تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری است. مصطفی منصورپور مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با مهر، آخرین وضعیت پایش دریاچه‌های اصلی کشور بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای را تشریح کرد و گفت: دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی از مهم‌ترین زیست‌بوم‌ها روی کره زمین هستند که نقش پر اهمیتی در بقای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایفا می‌کنند. با توجه به این موضوع اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران به صورت دوره‌ای و منظم برخی از تالاب‌ها و دریاچه‌های مهم کشو را مورد پایش قرار می‌دهد. وی افزود: این پایش ماهواره‌ای که مربوط به مهرماه سال ۱۳۹۹ از ۱۳ دریاچه و تالاب سطح کشور می‌شود شامل تالاب‌های آلاگل، آجی گل، آلماگل و گمیشان در استان گلستان، تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری، دریاچه‌های پریشان، ارژن، طشک، بختگان و مهارلو در استان فارس، تالاب غوری گل در آذربایجان شرق، دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و هامون‌های سیستان (پوزک، صابری و هیرمند) در استان سیستان و بلوچستان است. منصورپور گفت: براین اساس پایش‌ها نشان می‌دهد که دریاچه‌ها و تالاب‌هایی همچون تالاب آجی گل و آلماگل در گلستان، چغاخور در چهار محال و بختیاری، طشک و مهارلو در استان فارس و دریاچه ارومیه در مهر ۹۹ نسبت به زمان مشابه در مهر ۹۸، کاهش مساحت سطح آب داشته‌اند. همچنین برخی از تالاب‌ها به دلیل توقف بارندگی‌ها از اواخر بهار و تابستان سال جاری بطور کامل خشک شدند. مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران اضافه کرد: پایش ماهواره‌ای این تالاب‌ها در مهر ماه سال جاری نشان می‌دهد، بیشترین کاهش سطح آب، مربوط به تالاب چغاخور در استان چهار محال و بختیاری است. وی افزود: همچنین با توجه به پایش ماهواره‌ای سه ماهه اخیر، در مهر ماه تالاب بختگان و دریاچه‌های پریشان و ارژن در استان فارس، کاملاً خشک شده و تالاب‌های آجی گل و آلماگل در استان گلستان رو به خشکی می‌روند. برخلاف دریاچه‌های فوق سطح آب دریاچه‌های آلاگل و گمیشان (استان گلستان) و دریاچه غوری گل در استان آذربایجان شرقی در مهر ماه ۹۹، نسبت به مهر سال ۹۸، افزایش یافته است. منصورپور تاکید کرد: بطور کل پایش ماهواره‌ای از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور حاکی از آن است که برخی تالاب‌ها و دریاچه در مهر سال ۱۳۹۹ کامل خشک شده است. برمبنای تغییرات سطح آب ۱۲ تالاب و دریاچه، دریاچه پریشان، ارژن، بختگان در استان فارس، خشک شده‌اند. همچنین دریاچه‌ها و تالاب‌هایی همچون تالاب آجی گل و آلماگل در گلستان، چغاخور در چهار محال و بختیاری، طشک و مهارلو در استان فارس کاهش سطح آب را نشان داده و درحال خشک شدن هستند.

 

ارسال نظر