دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۸۰

ممنوعیت فعالیت در اروپا در انتظار شرکت‌های فناوری خاطی

با تصویب قوانینی جدید در اتحادیه اروپا درصورت تخطی شرکت‌های فناوری، سرویس‌های آنها در این منطقه ممنوع می‌شود. به گزارش مهر به نقل از رویترز، به گفته تیری برتون کمیسیونر اتحادیه اروپا سرویس شرکت‌های فناوری در صورت عدم رعایت قوانین این اتحادیه احتمالا ممنوع خواهد شد. این در حالی است که کمیسیون اتحادیه اروپا مشغول نهایی‌سازی قوانین شرکت‌های اینترنتی است. برتون همراه مارگرت وستاگر کمیسیونر رقابت این اتحادیه قرار است پیش‌نویس قوانین جدید را در دوم دسامبر (۱۲ آذر) اعلام کنند. این قوانین «قانون سرویس‌های دیجیتال» و «قانون بازارهای دیجیتال» نام دارند و مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها برای شرکت‌های آنلاین را با قدرت بازاری وسیع تعیین می‌کند. به این ترتیب شرکت‌های مذکور مجبور خواهند بود اطلاعات را با رقبایشان و قانونگذاران به اشترک بگذارند. از سوی دیگر این قوانین اجازه نمی‌دهد آنها سرویس‌ها و محصولاتشان را به شیوه‌ای ناعادلانه ترویج کنند. قوانین جدید در حالی ارایه می‌شود که منتقدان شرکت‌های فناوری امریکایی پرسش‌هایی درباره موضع اتحادیه اروپا درقبال گوگل مطرح کرده و ادعا می‌کنند آنها عملکردهای غیررقابتی شرکت را محدود نکرده‌اند. به هرحال پیش‌نویس این قوانین به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد در مواردی خاص، شرکت‌ها یا بخش‌هایی از سرویس‌ها را در این منطقه ممنوع کند. این درحالی است که هم‌اکنون قانونگذاران آنتی‌تراست (ضدانحصار) و دیجیتال اتحادیه قدرت اعمال چنین ممنوعیتی را ندارند.

ابزارهای ردیابی آنلاین اپل جنجال آفرید

گروهی از مدافعان حریم خصوصی از ابزارهای ردیابی آنلاین شرکت اپل که اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران آیفون بدون موافقت آنها ذخیره شود، به مقامات حفاظت دیتای آلمان و اسپانیا شکایت کردند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این نخستین اقدام عمده علیه شرکت اپل در زمینه مقررات حریم خصوصی اتحادیه اروپاست. اپل اعلام کرده که سطح بالایی از حفاظت حریم خصوصی را برای کاربرانش فراهم می‌کند. این شرکت اعلام کرده بود با عرضه سیستم عامل iOS 14 در پاییز، مقرراتش در این خصوص را تحکیم خواهد کرد اما در سپتامبر اعلام کرد این برنامه را تا اوایل سال آینده به تاخیر می‌اندازد. شکایت گروه حقوق دیجیتالی Noyb علیه استفاده اپل از یک کد ردیابی مطرح شده است. این کد ردیابی به صورت اتوماتیک در هر گوشی آیفونی هنگامی که ایجاد می‌شود، کد شناسایی برای تبلیغات‌کنندگان تولید می‌کند. این کد در دستگاه ذخیره می‌شود و به اپل و شرکت‌های دیگر اجازه می‌دهد رفتارها و سلیقه‌های مصرفی آنلاین کاربران را دنبال کنند. چنین اطلاعاتی ارسال تبلیغات هدفمند برای کاربران را امکان‌پذیر می‌کند. مقررات جدیدی که اپل برنامه‌ریزی کرده است، این وضعیت را تغییر نمی‌دهد و تنها دسترسی شرکت‌های دیگر را محدود می‌کند و خود اپل همچنان به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. طبق آمار شرکت کانترپوینت ریسرچ، از هر چهار گوشی که در اروپا فروخته می‌شود، یک گوشی اپل است.

هواوی خودروی هوشمند می‌سازد

هواوی همراه دو شرکت چینی دیگر توافقنامه‌ای برای ساخت خودروهای هوشمند امضا کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، شرکت چینی CATL که یکی از توسعه‌دهندگان برتر باتری‌های لیتیوم یونی است با همکاری هواوی و چانگان اتومبیل یک برند خودروی هوشمند تاسیس می‌کنند. قرار است این برند جدید پلتفرم‌های برقی هوشمند و خودران در مقیاس جهانی و همچنین خودروهای هوشمند تولید کند. این سه شرکت حدود دو ماه قبل همکاری خود را آغاز کرده‌اند و به عنوان بخشی از یک توافقنامه همکاری طولانی مدت محصولات جدیدی را عرضه می‌کنند. علاوه بر آن این شرکت‌ها از فناوری جدیدی به نام «Ark Arcitecture» رونمایی کرده‌اند. این فناوری توسط بخش تحقیق و توسعه چانگان توسعه یافته و برای ارتقای عملکرد خودروهای هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های کلان اهمیت زیادی دارد. این سه شرکت ادعا می‌کنند در پنج سال آینده ۱۰۵ مدل جدید از جمله ۲۳ مدل محصول الکتریکی عرضه کنند.

ایراد نرم‌افزاری بورس استرالیا را به تعطیلی کشاند

مشکل نرم‌افزاری باعث شد بازار سهام استرالیا ۲۰ دقیقه پس از آغاز معاملات در روز دوشنبه، معاملاتش را متوقف کند و تصمیم بگیرد در روز سه شنبه بازگشایی شود. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اپراتور بورس ASX اعلام کرد این مشکل بر معاملات متعدد سهام تاثیر گذاشت و باعث آمار بازار نادرست شد. این شرکت فراهم‌کننده فناوری مورد استفاده ASX است، علت مشکل را شناسایی کرده و در حال ترمیم آن هستند. قرار است این بازار روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت گرینویچ بازگشایی شود. این مشکل پس از آغاز استفاده از پلتفرم معاملات بازار سهام جدید ASX در روز دوشنبه مشاهده شد در حالی که این پلتفرم بیش از یک سال توسط مشتریان، شرکت‌های ثالث، ASX و نزدک آزمایش شده بود. دومنیک استیونز، مدیرعامل ASX اعلام کرد این شرکت مسوولیت این اتفاق را می‌پذیرد و اظهار کرد: «وظیفه برطرف کردن این مشکل و فراهم کردن یک سیستم معاملاتی مطمئن و منعطف برای بازار برعهده ماست.»

 

ارسال نظر