دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۳۵۷

ناکامی دوباره دولت امریکا برای حذف وی‌چت

قاضی امریکایی در سانفرانسیسکو درخواست وزارت دادگستری برای بازنگری در حکم ادامه عرضه دانلود اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت از فروشگاه‌های برنامه گوگل و اپل را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، قاضی لورل بیلر اعلام کرد که شواهد جدید دولت نظر وی درباره برنامه وی‌چت شرکت چینی تنست هولدینگز را تغییر نداده است. وزارت دادگستری امریکا مدعی است اپلیکیشن‌های چینی وی‌چت و تیک‌تاک تهدیدی برای امنیت ملی هستند. وی‌چت به‌طور میانگین ۱۹ میلیون کاربر روزانه در امریکا دارد و در میان دانشجویان چینی، امریکایی‌هایی که در چین زندگی می‌کنند یا روابط تجاری و شخصی در این کشور دارد، محبوب است. اپلیکیشن وی‌چت مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و ونمو خدمات متعددی را یکجا عرضه می‌کند و بخش ضروری از زندگی مردم چین به شمار می‌رود و بیش از یک میلیارد کاربر در جهان دارد. وزارت دادگستری امریکا درباره تصمیم قاضی بیلر برای ادامه استفاده از اپلیکیشن وی‌چت درخواست تجدیدنظر کرده اما حکم دادگاه تجدیدنظر احتمالا تا دسامبر اعلام نمی‌شود. کاربران وی‌چت ماه گذشته در شکایتی از قاضی بیلر درخواست کرده بودند مانع اجرای دستور وزارت بازرگانی امریکا برای مسدود شدن دانلود وی‌چت در فروشگاه‌های برنامه شود. در پرونده مشابه یک دادگاه تجدیدنظر در امریکا موافقت کرد روند رسیدگی به درخواست دولت برای تجدیدنظر در حکم جلوگیری از اجرای دستور ممنوعیت دانلود اپلیکیشن ویدیویی تیک‌تاک در فروشگاه‌های برنامه امریکایی تسریع شود.

توافق 5G هواوی چین  در ایتالیا وتو شد

ایتالیا از امضای قرارداد گروه مخابراتی فست وب با شرکت هواوی چین برای تامین تجهیزات شبکه 5G جلوگیری کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این تصمیم در نشست هیات دولت ایتالیا گرفته شد و از رویکرد سخت‌گیرانه‌تر این کشور در قبال گروه چینی هواوی حکایت دارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در سفری که در سپتامبر به ایتالیا داشت، هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور توصیف کرده بود. هواوی این اتهامات را قویا رد کرده و واحد ایتالیایی این شرکت برای هر‌گونه تفحص اعلام آمادگی کرده تا نشان دهد که فناوری‌اش مطمئن است. با این حال منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که دولت ایتالیا در نشست خود از قدرت وتو برای جلوگیری از قرارداد فست‌وب که واحد ایتالیایی شرکت سوییس‌کام است، استفاده کرد تا مانع استفاده از تجهیزات شرکت هواوی در نسل پنجم شبکه موبایل این کشور شود. دولت ایتالیا از فست‌وب خواست از تامین‌کنندگان دیگری استفاده کند. فست‌وب هواوی را به عنوان تنها تامین‌کننده تجهیزات شبکه 5G خود انتخاب کرده بود. در حالی که برخی از متحدان امریکا نظیر انگلیس ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی را در زیرساخت‌های مخابراتی آتی اعلام کرده‌اند اما ایتالیا تاکنون از انجام چنین کاری امتناع کرده بود اما منابع دولتی و صنعتی می‌گویند رم در قراردادهای5G رویکرد نزدیک به امریکا را در پیش گرفته است. دولت برای شرکت‌هایی که از تجهیزات 5G هواوی در شبکه‌های نسل پنجم خود استفاده می‌کنند، محدودیت‌هایی قائل شده است. تلکام ایتالیا که بزرگ‌ترین گروه مخابراتی این کشور است، در جولای هواوی را از دعوت به مناقصه تامین تجهیزات 5G حذف کرد. شرکت‌های مخابراتی در ایتالیا در قراردادهایشان با هواوی بندی را قید کرده‌اند تا در صورت الزامات سنگین دولت در قبال موافقت با توافقشان، از قرارداد با این شرکت چینی کنار بکشند. سازمان پست و مخابرات سوئد هم هفته گذشته استفاده از محصولات ساخت شرکت‌های هواوی و ZTE چین برای شرکت‌هایی که در مناقصه امواج هوایی5G شرکت می‌کنند را ممنوع اعلام کرد. این سازمان اعلام کرد شرایط صدور مجوز به‌دنبال ارزیابی‌هایی که توسط نیروهای مسلح و سرویس امنیت سوئد انجام گرفته، تعیین شده‌اند.

شهادت مدیران فیس‌بوک و توئیتر در سنای امریکا

قرار است مدیران شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سنای این کشور در مورد عملکرد خود شهادت بدهند. به گزارش فارس به نقل از انگجت، بخش عمده شهادت مدیران فیس‌بوک و توئیتر مربوط به نحوه مدیریت خبر جنجالی روزنامه نیویورک پست در مورد فساد مالی پسر جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست. مدیران فیس‌بوک و توئیتر در جلسه کمیته قضایی سنای امریکا حضور می‌یابند که قرار است در تاریخ ۱۷ نوامبر برگزار شود. شبکه‌های اجتماعی مذکور جلوی انتشار گسترده این خبر را گرفتند، زیرا معتقد بودند محتوای آن درست و دقیق نیست و از سوی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با هدف تخریب بایدن منتشر شده است. در مقابل اعضای جمهوری خواه سنای امریکا می‌گویند فیس‌بوک و توئیتر با محدود کردن انتشار این خبر دست به‌سانسور زده‌اند. استدلال شبکه‌های اجتماعی مذکور این است که اطلاعات یادشده با هک کردن لپ‌تاپ پسر جو بایدن به دست آمده و شواهد قابل اتکایی محسوب نمی‌شود. آنها امکان باز توزیع و به اشتراک‌گذاری این خبر را محدود کرده‌اند و توئیتر به‌طور کامل لینک این خبر را در نیویورک پست مسدود کرده است.

 

ارسال نظر