دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۳۲۰

شکایت ۱۱ ایالت امریکا علیه گوگل

وزارت دادگستری امریکا و ۱۱ ایالت این کشور به اتهام نقض قوانین آنتی تراست از گوگل شکایت کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از اسکای نیوز، وزارت دادگستری امریکا به جرم نقض قوانین آنتی‌تراست (ضدانحصار) و استفاده از ابزار‌های غیرقانونی برای حفظ قدرت انحصاری از آلفابت (شرکت مادر گوگل) شکایت کرده است. اتهامات مذکور توسط وزارت دادگستری و ۱۱ ایالت مطرح شده و مواردی مانند حفظ انحصار قدرت به‌طور غیرقانونی در بازار سرویس جست‌وجو‌های عمومی را در برمی‌گیرد. در متن شکایت‌نامه آمده است: «دو دهه قبل گوگل به عنوان یک استارت‌آپ نوپا با استفاده از روشی نوین برای جست‌وجو در اینترنت به شرکت محبوب سیلیکون‌ولی تبدیل شد. اما آن شرکت اکنون ناپدید شده است. گوگل امروز به یک دروازه انحصاری برای اینترنت تبدیل شده و یکی از ثروتمندترین شرکت‌‌های جهان به حساب می‌آید. ارزش بازاری آن هزار میلیارد دلار است و درآمد سالانه‌اش نیز بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار است. اکنون به خاطر مشتریان، تبلیغ‌کنندگان و تمام شرکت‌‌هایی که به اقتصاد اینترنتی وابسته هستند، زمان آن فرا رسیده تا عملکرد ضدرقابتی گوگل متوقف شود و دوباره رقابت احیا شود.» به نظر می‌رسد این بزرگ‌ترین شکایت طی دو دهه اخیر است و کارشناسان آن را با پروند‌های که در سال ۱۹۷۴ میلادی علیهAT& T تنظیم شده بود، مقایسه می‌کنند. در نتیجه پرونده شکایت مذکور این اپراتور مخابراتی مجبور شد تا زیرمجموعه‌های خود را تجزیه کند.

ممنوعیت همکاری با هواوی در سوئد

سوئد همکاری با شرکت‌‌‌های هواوی و زدتی‌ای را جهت توسعه شبکه اینترنت 5G ممنوع کرد. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، سوئد همکاری با شرکت‌‌‌های چینی هواوی و زد‌تی‌ای برای توسعه شبکه اینترنت نسل پنجم را ممنوع می‌کند. این درحالی است که یکی از مقامات امنیتی این کشور، چین را تهدیدی بزرگ خوانده است. سازمان پست و مخابرات سوئد اعلام کرد چهار اپراتور موبایل که برای توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت با یکدیگر رقابت می‌کنند، نباید از تجهیزات هواوی یا زد‌تی‌ای استفاده کنند. همچنین طبق بیانیه این سازمان اپراتور‌های موبایلی که تصمیم دارند از زیربنای فعلی ارتباطات برای شبکه‌های 5G استفاده کنند، باید بخشی از تجهیزات هواوی یا زد‌تی‌ای که در آنها تعبیه شده را حذف کنند. این در حالی است که هواوی از قانون جدید سوئد اظهار تعجب و ناامیدی کرده است. سوئد جدیدترین کشوری است که حضور هواوی را در توسعه زیربنای نسل پنجم اینترنت در کشور خود ممنوع می‌کند. این تصمیم احتمالا تنش‌‌‌های میان چین و کشور‌های غربی و امریکا را تشدید می‌کند. در حال حاضر مقامات امریکا مشغول لابی کردن با کشور‌های اروپایی هستند تا آنها را از همکاری با هواوی منصرف کنند. از سوی دیگر چنین ممنوعیتی علیه هواوی، فرصتی برای شرکت سوئدی اریکسون و نوکیا فنلاند فراهم می‌کند تا کسب‌وکارشان را گسترش دهند.

تلویزیون لوله‌شونده به بازار آمد

تلویزیون لوله‌شونده ال‌جی با قیمت ۸۷ هزار دلار در کره جنوبی برای فروش عرضه شد. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، شرکت ال‌جی که دو سال قبل تلویزیون لوله‌شونده را رونمایی کرده بود، بالاخره آن را با قیمت ۸۷ هزار دلار برای فروش عرضه کرد. این تلویزیون ۶۵ اینچی Signature OLED R در کره جنوبی عرضه شده و نمایشگری با قطر سه میلی‌متر و انعطاف‌پذیر دارد که مانند پرده پروژکتور لوله می‌شود و داخل یک قاب آلومینیومی قرار می‌گیرد. می‌توان فقط قسمتی از این نمایشگر با وضوح 4K را از قاب خارج و باز کرد. به این ترتیب کاربر نمایشگر کوچک‌تری با اطلاعاتی مانند زمان و وضعیت آب و هوا را مشاهده کند. همچنین کاربر می‌تواند نمایشگر را بیشتر باز کند تا فیلم‌‌های اولتراواید را تماشا کند.

تمدید دورکاری کارمندان آمازون برای ۶ ماه

آمازون طی بیانیه‌ای بازه دورکاری کارمندانش را شش ماه افزایش داد و اعلام کرد کارمندان این شرکت که دورکارهستند، می‌توانند تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ میلادی به همین شیوه فعالیت خود را ادامه دهند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت آمازون روز گذشته اعلام کرد کارمندانی که دورکار بوده‌اند، می‌توانند تا پایان ماه ژوئن سال آینده همچنان با همین روش به فعالیت خود ادامه دهند. این درحالی است که قبلا آمازون دورکاری کارمندان خود را تا ماه ژانویه تایید کرده بود. اما با توجه به بیانیه جدید، زمان بازگشت کارمندان آمازون به دفاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. سخنگوی آمازون در بیانیه ایمیلی نوشت: «کارمندانی که هم‌اکنون وظیفه‌ای برعهده دارند که از خانه قابل انجام است، می‌توانند تا پایان ژوئن ۲۰۲۱ میلادی به همین شیوه به فعالیت ادامه دهند.» امتداد بازه دورکاری کارمندان این شرکت در حالی اعلام می‌شود که کمتر از سه هفته قبل اعلام کرد ۱۹ هزار نفر از کارگران آن در سال جاری به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. همچنین در این اواخر برخی از مقامات و اتحادیه‌های کارگری ادعا کرده بودند آمازون با باز نگه داشتن انبار‌هایش طی همه‌گیری کووید۱۹ سلامت کارمندانش را به خطر می‌اندازد. 

 

ارسال نظر