سیاست تنبیهی برای ترغیب به استفاده از شاد

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۰۰
سیاست تنبیهی برای ترغیب به استفاده از شاد

از زمان شیوع کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته و تعطیلی تمامی مراکز آموزش، آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و البته از همان زمان اتصال به شبکه شاد یا آموزش آنلاین دانش‌آموزان، با مشکلات زیادی همراه بود؛ گلایه خانواده‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان برای چالش‌های اتصال به این برنامه یک سمت این ماجرا و ناتوانی در تامین سخت‌افزار مورد نیاز برای اتصال به شبکه آموزش مجازی طرف دیگر ماجراست. نداشتن تلفن همراه، اتصال سخت به شبکه، یوزر فرندلی نبودن سامانه، مشکلات ورود به اپلیکیشن و بسیاری از این موارد سبب شده بود آموزش مجازی با چالش‌هایی روبرو شود. نبود اپلیکیشن جایگزین، نداشتن حق انتخاب برای شبکه باکیفیت‌تر و مواردی از این دست موجب شد باتمام تلاشی که در حوزه آموزش مجازی از سوی آموزش و پرورش صورت گرفته است، هنوز به‌طور قطع نتوان گفت این شیوه آموزش توانسته فضای آموزش واقعی را برای دانش‌آموزان یا خانواده‌های‌شان پر کند. از طرفی در حالی که بسیاری از معلمان، به واسطه مشکلاتی که شاد دارد، آموزش را از طریق شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های دیگر دنبال می‌کنند، اکنون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و آنها اجازه ندارند از دیگر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند. ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در حالی صورت می‌گیرد که در کنار تمام مشکلاتی که شاد دارد، با توجه به یک نظرسنجی‌ که وزیر ارتباطات چندی پیش در صفحه اینستاگرام از کاربران خود پرسیده بود، اینکه آیا کاربران برای آموزش مجازی از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند یا سایر پیام‌رسان‌ها، پاسخی ۷۳ درصدی دریافت کرده بود مبنی‌بر اینکه ۷۳ درصد از کاربران، از جمله معلمین و دانش‌آموزان، به جای شاد از سایر پیام‌رسان‌ها و ابزارها استفاده می‌کنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی در برنامه‌ای از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش و پرورش و در بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: بر اثر شیوع کرونا، شرایطی در دنیا پیش آمد و سبک‌های زندگی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفت بخش آموزش کشورها است که بسیاری از کشورها آمادگی لازم را برای مواجهه با این پدیده را نداشتند. آموزش و پرورش تلاش‌های زیاد و ارزشمندی را در چندماهه اخیر انجام داد و در استمرار آموزش دانش‌آموزان شاهد مجاهدت همه کادر آموزش و پرورش کشور بودیم و در این شرایط سخت معلمان صحنه‌های بزرگی از ایثار و فداکاری خود خلق کردند. آذری جهرمی با گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد و سانسور شدن سخنانش در رسانه ملی افزود: اتفاقات خوبی در شبکه شاد افتاد و ظرفیت‌سازی خوبی انجام شد، هیچ پلتفرمی در کشور همانند شبکه شاد زیر باراینترنتی نبوده و حتی این تعداد مخاطب نیز نداشته است اما اشکالاتی هم دارد بنابراین همه باید برای رفعش مشکلات شبکه شاد تلاش کنیم. یکی از اشکالات شبکه شاد، عدم دسترسی سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به این شبکه است و این موضوع برای آینده کشور خوب نیست؛ بنابراین همه تلاشمان را می‌کنیم تا این آمار کاهش یابد.

    سنجش زیرساخت اینترنت کشور 

از طریق شبکه شاد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: آموزش‌های مجازی که از طریق شبکه شاد ارایه می‌شود، اولین شبکه‌ای بود که زیرساخت شبکه اینترنت ما را به‌طور جدی محک زد. آذری جهرمی با اشاره به تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس که در گذشته بین دو وزارتخانه منعقد شده، خاطرنشان کرد: در هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارایه زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. تاکنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده و در فاز بعد بیشتر مدارس را به فیبر نوری مجهز می‌کنیم؛ البته این کار در در روستاها زمان‌بر است. در بحث خدمات اپلیکیشن‌ها در آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام شده است و استارت‌آپ‌هایی خدمات صوتی، تصویری و دیجیتالی خوبی ارایه داده‌اند اما این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری از سوی آموزش و پرورش است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها ظرفیت خوبی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف کمک کنند، اظهار کرد: از شرکت‌ها حمایت کردیم و ظرف چند ماه آینده می‌توانند تبلت ارزان‌قیمت تولید و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند که قیمت این تبلت‌ها حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود اما این قیمت هم برای برخی خانواده‌ها دشوار است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید. با تعدادی از نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان حضرت امام ره، بنیاد برکت هماهنگ کردیم و مقرر شد تا بخشی از تبلت مورد نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم را تهیه کنند.

   یارانه اینترنت رایگان؛ روزانه ۳ میلیارد تومان

وی تصریح کرد: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود، بیش از ۱ میلیون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و ۸ و نیم میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند. اینترنت رایگان را برای همه دانش‌آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارایه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود ۷ گیگابایت است اما حدود۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارایه دادیم. آذری جهرمی با اشاره به افزایش سرورها و ظرفیت‌های اینترنتی، اظهار کرد: در ۴ قطب کشور باید سرورها را توزیع کنیم و نیاز به استقرار سرورها درهمه استان‌ها نیست؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم آذرماه بارترافیکی سنگینی در شبکه اینترنت کشور داشته باشیم. آذری جهرمی با بیان اینکه دانش بیشتر دانش‌آموزان نسبت به فضای مجازی در مقایسه با والدین‌شان یکی از مشکلات و موانع در مسیر کنترل دانش‌آموزان توسط والدین است، اظهار کرد: همواره تلاش می‌کردیم گوشی وارد مدرسه نشود چون از آسیب‌های آن مطلع بودیم اما امروز مدرسه وارد گوشی شده است و ناچار به استفاده دانش‌آموزان از گوشی تلفن همراه هستیم. بنابراین باید دوره‌های آموزش مهارت برای کنترل حضور کودکان درفضای مجازی ارایه شود. وی از تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت خبرداد و افزود: باید دانش نسل قبل را افزایش دهیم و افزایش توانمندی خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی باید در دستور کار باشد و می‌توان ساختار جدید به عنوان معاونت آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی کرد که مشترکا و از سوی دو وزارتخانه تاسیس این معاونت را از رییس‌جمهوری درخواست کردیم.

  مشکلات در تامین اینترنت شاد را گزارش دهید

همچنین محسن حاجی میرزایی گفت: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی و جدی تبدیل شده و لازم است برای توسعه این بستر رفع اشکالات و موانع و ایمن‌سازی استفاده دانش‌آموزان از این فضا و بستر، تدبیری اندیشیده شود. وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به پرسشی پیرامون ضعیف بودن اینترنت در برخی مناطق و قابل استفاده نبودن شبکه شاد گفت: قطعا استفاده از اینترنت برای شبکه شاد چه برای معلمان و چه دانش‌آموزان رایگان است و اگر کسی در تامین اینترنت رایگان مشکلی دارد حتما گزارش دهد. وی با بیان اینکه در برخی ساعات روز با ترافیک بالا مواجه می‌شویم گفت: یک علت این است که باید زیرساخت فنی شاد توسعه یابد که وزارت ارتباطات برای تقویت زیرساخت‌ها قول مساعدت داده است. نکته دیگر اینکه ترافیک را در چهار قطب اصلی کشور یعنی آذربایجان شرقی، فارس، خراسان، تهران و اصفهان توزیع می‌کنند که این هم می‌تواند در کاهش بار ترافیکی در ساعات پرمصرف موثر باشد. در آموزش و پرورش هم با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر تلاش کردیم ساعات ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک بیشتری روبرو هستیم، حجم کمتری از کار را متوجه این ساعت کنیم.

  بسته ۲۰ گیگابایتی معلمان تمدید نمی‌شود 

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه بسته اینترنتی ۲۰ گیگابایتی معلمان به پایان رسیده، آیا بسته جدیدی منظور می‌شود؟ اظهار کرد: اینترنت معلمان در شبکه شاد کلا رایگان است؛ بدون هیچ محدودیتی. تمام معلمانی که در شاد فعالیت می‌کنند اینترنت‌شان رایگان است و آن ۲۰ گیگابایت مختص اموری بود که معلمان می‌خواستند خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی کاری انجام بدهند. نیازی به این بسته اینترنتی در این مرحله از کار نیست زیرا معلمان می‌توانند تمام خدمات و کارهایشان را از طریق شبکه شاد دنبال کنند. همه اپراتورهایی که خدمات اینترنتی را ارایه می‌کنند، این مورد را رعایت می‌کنند.

   استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع 

وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از دیگر پیام‌رسان‌ها نیز گفت: برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و اجازه ندارند از دیگر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند. شاد امکانات و ظرفیت‌های خوبی دارد و تنوع خدمات آن در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد. آمار استفاده و پیوستن به شاد هم روزبه‌روز در حال افزایش است و مسائل و مشکلاتش کاهش می‌یابد. این اپلیکیشن بیشترین کاربر و بیشترین میزان استفاده را دارد. شبکه شاد خودش را در مسیر حرکت کامل می‌کند. ضمن آنکه برای بخش خصوصی که مایل به ارایه خدمات آموزشی است دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم. وی در پاسخ به اینکه اگر مدرسه‌ای از اپلیکیشن دیگری استفاده کند باید پاسخگوی آموزش و پرورش باشد؟ گفت: بله، قطعا؛ اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانواده‌ها از کیفیت آموزش اظهار کرد: قطعا اکنون نیز کیفیت آموزش در شبکه شاد، بالاست زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را تولید و در شاد بارگذاری کردیم و امکانات خوبی در اختیار معلمان قرار گرفته است. برخی مشکلات به زیرساخت‌های فنی مربوط می‌شود که شناسایی شده و درصدد رفع آنها هستیم. شاد هر هفته با شاد هفته قبل متفاوت خواهد بود و خدمات بهتر و هموارتری را ارایه خواهد کرد.

 

ارسال نظر