دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۰۰

احتمال ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی در امریکا

مدیر امور جهانی فیس‌بوک از برنامه‌ریزی این شبکه اجتماعی برای مدیریت شرایط حاد بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خبر داده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، وی که با نشریه تایمز مالی مصاحبه کرده، تصریح کرده که فیس‌بوک در حال برنامه‌ریزی برای بدترین سناریوهایی است که ممکن است بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در پاییز رخ دهد و به آشوب خیابانی و اعتراض‌های دامنه‌دار منجر شود. به گفته وی، فیس‌بوک در حال بررسی این موضوع است که چگونه باید در برابر مقوله‌هایی مانند آشوب‌های مدنی و خشونت‌های شدید طرفداران دو نامزد انتخاباتی که در فضای مجازی نیز بازتاب خواهد داشت واکنش نشان دهند. این شبکه اجتماعی در سال‌های اخیر بارها به بی‌عملی و بی‌تفاوتی نسبت به نفرت‌پراکنی و انتشار مطالب مروج خشونت، نژادپرستی، هتاکانه و غیره متهم شده است. کلگ در بخشی از این مصاحبه تصریح کرده که اگر هرج و مرج‌های بعد از انتخابات تشدید شود و کار به خشونت بکشد ممکن است دسترسی کاربران و نیز کارکنان فیس‌بوک به برخی قابلیت‌های این شبکه اجتماعی محدود شود. وی در مورد جزییات این محدودیت‌ها و طرح‌ها توضیحی نداد. وی به برخی از اقدامات مشابه فیس‌بوک در این زمینه در سایر کشورها مانند سریلانکا و میانمار اشاره کرده و افزود بی‌توجهی به نفرت‌پراکنی در اینترنت می‌تواند خشونت‌ها را تشدید کند. تایمز مالی در انتهای این مصاحبه مدعی شده فیس‌بوک ۷۰ سناریو را برای آشوب‌های بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نظر گرفته و در این زمینه از مشورت برخی سناریونویسان و برنامه‌نویسان نظامی در بالاترین سطح جهانی نیز برخوردار است. از جمله افرادی که در این برنامه‌ریزی‌ها در فیس‌بوک حضور داشته‌اند، می‌توان به شریل سندربرگ و شخص مارک زاکربرگ نیز در کنار نیک کلگ اشاره کرد.

ائتلاف شبکه‌های اجتماعی برای حذف ویدئوهای خطرناک

تیک‌تاک در نامه‌ای سرگشاده از مدیران ارشد ۹ شبکه اجتماعی خواسته تا در حذف ویدئوهای نامناسب و خطرناکی که از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتشر و بازنشر می‌شوند بایکدیگر همکاری کنند. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، اپلیکیشن تیک‌تاک تصمیم دارد با ایجاد ائتلافی میان شبکه‌های اجتماعی (مانند فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب) از گسترش محتوای ویدئویی خطرناک جلوگیری کند. این درحالی است که اپ مذکور در نیمه نخست سال جاری به دلیل نقض قوانین، بیش از ۱۰۴ میلیون ویدئو را از پلتفرم خود پاک کرده است. هم‌اکنون اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی تحت انتقادات شدیدی قرار دارند و منتقدان ادعا می‌کنند آنها اقدامات کافی برای جلوگیری از گسترش اخبار جعلی و حذف محتوای خطرناک انجام نداده‌اند. تیک‌تاک اعلام کرده ویدئوهای خطرناک و نامناسب از یک پلتفرم به دیگری منتقل می‌شوند و متوقف کردن آنها شبیه یک بازی رایانه شده است. در همین راستا این شرکت تصمیم دارد یک سیستم هشدار زودهنگام میان پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد تا برای حذف ویدئوهای نامناسب به نرم‌افزارهای بازبینی هشدار دهد. در همین راستا این شبکه اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده از مدیران ارشد اجرایی فیس‌بوک، اینستاگرام، گوگل، یوتیوب، توئیتر، توییچ، اسنپ‌چت، پینترست و ردیت خواسته گردهم جمع شوند و پیشنهاداتی در این خصوص را بررسی کنند. تصمیم به اقدام جمعی در حالی اعلام می‌شود که چندی قبل ویدئویی از خودکشی یک مرد ۳۳ ساله امریکایی در تیک‌تاک به‌طور مداوم منتشر می‌شد. کاربران مرتب نسخه‌های جدیدی از کلیپ مذکور را به اشتراک می‌گذاشتند و به همین دلیل ردیابی و حذف آن کار مشکلی بود. تیک‌تاک بعدا اعلام کرد این فرایند یک حمله برنامه‌ریزی‌شده از سوی گروهی از هکرها در وب تاریک بوده است.

تراشه هوش مصنوعی صدای مکالمه گوشی‌ها را شفاف می‌کند

شرکت کوالکوم از تولید تراشه جدید میان‌بردی خبر داده که از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت تماس‌های صوتی و افزایش وضوح آن استفاده می‌کند. به گزارش فارس، تراشه یادشده از فناوری‌هایی مانند ام‌ام‌ویو و طیف فرکانسی 6 گیگاهرتزی نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. این تراشه که اسنپ دراگون 750 جی نام دارد، برای استفاده در گوشی‌های میان‌رده تولید شده و از نظر کیفیت یک گام پایین‌تر از اسنپ دراگون 765 جی است. سیستم هوش مصنوعی این تراشه با قابلیت انجام 4 تریلیون محاسبه در ثانیه کیفیت منحصر به فردی دارد. این سیستم هوش مصنوعی صداهای مزاحم پس‌زمینه را در زمان مکالمه افراد حذف کرد و جلوی اکوشدن صدا را هم می‌گیرد. از همین رو مخاطب تماس‌های تلفنی به‌خوبی صدای فرد مقابل را می‌شنود. کوالکوم می‌گوید این تراشه صدای ساخت‌و‌ساز در محیط اطراف، سروصدای بچه‌ها، شلوغی ناشی از صدای حیوانات و غیره را حذف می‌کند. 

 

ارسال نظر