ارایه خدمات دسترسی پهن‌باند زیر ذره‌بین

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۹۰
ارایه خدمات دسترسی پهن‌باند زیر ذره‌بین

مشترکان اینترنت ثابت می‌توانند با مراجعه به سامانه xdslplus.ir، از سردرگمی بین اپراتورهای خدمات‌دهنده سرویس‌های ثابت رها شوند و با مقایسه از بین آنها بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند. کما اینکه به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، تاکنون۲۴۰ هزار درخواست سرویس اینترنت پرسرعت در سامانه دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی (xdslplus) به ثبت رسیده است و با راه‌اندازی این سامانه، سرویس‌دهندگان ملزم هستند براساس زمان‌بندی مشخص‌شده (۷۲ ساعت کاری) به درخواست‌های ثبت‌شده پاسخ دهند و درصورت تاخیر یا ایجاد مشکل در ارایه سرویس علاوه بر مشترک باید به رگولاتوری نیز پاسخگو باشند.  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت به آدرس xdslplus.ir را در راستای تمرکز بر کیفیت سرویس‌های ارایه شده در حوزه اینترنت ثابت راه‌اندازی کرده است، برای اینکه اپراتورها در یک ضرب‌آهنگ متناسب به درخواست‌ها پاسخ دهند و سرویس‌های مورد نظر را ارایه کنند. با راه‌اندازی این سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت می‌توانند درخواست خود را از طریق این پنجره واحد ارایه کنند و در همین زمان می‌توانند گزینه‌هایی که در مکان مورد نظر سرویس می‌دهند را انتخاب کنند. مشتریان می‌توانند همزمان با این سامانه از سامانه نت‌سنج‌پلاس سازمان تنظیم مقررات نیز استفاده کنند تا از سابقه ارایه سرویس اپراتورهای مختلف مطلع شده و انتخاب بهتر و جهت‌دارتری داشته باشند. یکی از مزیت‌های این سامانه مشخص شدن علت تاخیر ارایه سرویس از طرف اپراتورها است و به دلیل اینکه تمام درخواست‌ها از یک سامانه ارایه می‌شود، امکان ریشه‌یابی مشکلات و کمبودها وجود دارد. مشترکان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از سردرگمی بین اپراتورهای خدمات‌دهنده سرویس‌های ثابت رها شوند، زیرا وقتی به سامانه مراجعه می‌کنند، می‌توانند تمام شرکت‌های FCP یا SERVCO که در مرکز مخابراتی، خدمات اینترنت ثابت ارایه می‌دهند را مشاهده کنند و با مقایسه از بین آنها بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند. بزرگ‌ترین هدفی که با راه‌اندازی این سامانه دنبال می‌شود، شفافیت در مورد امکانات شرکت‌های مختلف در مراکز مخابراتی است که به مشترکان کمک می‌کند انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشند.

  شکایت از کم‌فروشی را 

در سامانه ۱۹۵ ثبت کنید

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عدم تطابق سرویس درخواستی و دریافتی کاربران و اینکه چرا اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیت، تجربه‌ای در حدود ۴ مگ دارد، گفت: اگر سرویس ۱۶مگابیتی بخرید و کمتر از آن تحویلتان دهند، یعنی کم‌فروشی کرده‌اند، شکایتتان در ۱۹۵ ثبت کنید تا همکارانم آن را پیگیری کنند. وی در پاسخ به اینکه بهترین اپراتور کدام است، توضیح داد: به سایت netsanjplus.ir بروید و آنجا بر اساس موقعیت جغرافیایی، قیمت و کیفیت همه اپراتورها، به‌صورت آنلاین در اختیار شماست و می‌توانید مقایسه کنید. استفاده از این سامانه بدین صورت است که در گام اول پس از ورود به سامانه Xdslplus.ir با اعلام شماره تماس، اطلاعات شرکت‌هایی که به آن شماره خدمات اینترنت ثابت ارایه می‌دهند اعلام می‌شود و مشترک می‌تواند با مراجعه به سامانه نت‌سنج‌پلاس که در پایین صفحه قرار دارد، کیفیت شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ اینترنت را مشاهده و بر اساس کیفیت شبکه و نیازمندی‌های خود در حوزه اینترنت ارایه‌دهنده مناسب را پس از مقایسه انتخاب کند. در گام دوم؛ مشترک پس از انتخاب یکی از خدمات‌دهندگان اینترنت ثابت با استفاده از لینک مربوط وارد سامانه ارایه‌دهنده خدمات شده و پس از انتخاب سرعت و حجم ترافیک مورد نظر، مراحل ثبت‌نام را انجام می‌دهد و پس از آن می‌تواند با انتخاب گزینه پیگیری وضعیت در سامانه xdslplus.ir یا سرشماره #۸۰۱۰* مراحل ثبت‌نام خود را پیگیری کند و از زمان تحویل اینترنت ثابت یا مشکلات احتمالی مطلع شود.

  دلایل تاخیر در ارایه سرویس 

در سامانه xdslplus

در این راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از رسیدگی به درخواست‌های مشترکان برای دریافت سرویس اینترنت ثابت خانگی و پیگیری دلایل تاخیر در ارایه سرویس در سامانه xdslplus خبر داد. سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: تاکنون۲۴۰ هزار و ۴۸۷ درخواست و دایری ۱۵۲ هزار و ۹۸۱ سرویس اینترنت پرسرعت در سامانه دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی (xdslplus) به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه به ۶۳ درصد از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده در این سامانه تا نیمه شهریور ماه جاری رسیدگی شده، اعلام کرد: حداقل زمان پاسخگویی در این سامانه حدود یک ساعت و میانگین زمان پاسخگویی ۱۶۸ ساعت است که در بیشتر موارد زمانبر بودن رسیدگی درخواست‌ها به دلیل عدم اقدام مشترک برای سایر مراحل دریافت سرویس است. با راه‌اندازی سامانه xdslplus سرویس‌دهندگان ملزم هستند براساس زمان‌بندی مشخص‌شده (۷۲ ساعت کاری) به درخواست‌های ثبت‌شده پاسخ دهند و درصورت تاخیر یا ایجاد مشکل در ارایه سرویس علاوه بر مشترک باید به رگولاتوری نیز پاسخگو باشند. وی مزیت‌های این سامانه را مشخص شدن علت تاخیر ارایه سرویس از طرف اپراتورها و امکان ریشه‌یابی مشکلات و کمبودها دانست و افزود: بررسی اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد تکمیل نشدن مدارک، انصراف کاربر، عدم پرداخت هزینه توسط کاربر، عدم احراز اطلاعات هویتی، قطع خط تلفن (به علت فنی و بدهی) از جمله دلایل تاخیر ارایه سرویس است که به مشترک مربوط می‌شود. اما در بسیاری از موارد موضوعاتی مانند عدم امکان واگذاری سرویس به دلیل حوادث، فریز بودن خط در مخابرات، واگذار نشدن سرویس به دلیل نبود پهنای باند لازم دلیل عدم پاسخگویی اپراتور به مشترک است که اپراتور باید این موارد را برطرف کند. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: برای رفع این مشکلات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از یک سو با اپراتورهایی که بین سرویس درخواست‌شده، رانژه آن و فروش سرویس آنها مغایرت بالایی وجود دارد و از سوی دیگر با شرکت مخابرات ایران، درباره ارایه راهکار برای رفع موضوع انباشت رانژه در مراکز این شرکت، مکاتباتی را انجام داده و نتایج آن در دست بررسی است. امامی درباره اقدامات دیگر رگولاتوری برای رفع عدم رسیدگی به درخواست‌های مشترکان در حوزه ارایه سرویس اینترنت ثابت خانگی، اظهار کرد: به منظور تسریع پاسخگویی اپراتورها به درخواست مشترکان، مدت زمان رسیدگی به درخواست‌ها و برقراری سرویس رتبه‌بندی‌شده و تخلفات این حوزه به دارندگان پروانه تذکر و اعمال مقررات می‌شود. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان کرد: سرویس اینترنت پهن‌باند خانگی در مقایسه با دیگر سرویسها پایدارتر و ارزانتر است و اگر زمان‌بندی دریافت و کیفیت سرویس مناسب باشد، در شرایط فعلی کشور، مردم استقبال بیشتری از این سرویس می‌کنند. امامی تاکید کرد: با راه‌اندازی سامانه xdslplus.ir امکان رصد زمان‌بندی، بررسی کیفیت ارایه سرویسهای اینترنت خانگی در منطقه مورد نظر و ثبت درخواست سرویس‌های اینترنت ثابت خانگی برای مشترکان فراهم شده است. علاوه بر این، مشترکان می‌توانند همزمان با این سامانه از سامانه نت‌سنج پلاس برای ارزیابی کیفیت ارایه سرویس اپراتورهای مختلف استفاده کرده و انتخاب بهتری داشته باشند. متقاضیان سرویسهای اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) می‌توانند برای دریافت سرویس به سامانه دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی به آدرسxdslplus.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظر