دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۶۱

فیس‌بوک برای فیلتر محتوا دست به کار شد

فیس‌بوک به کاربران اعلام کرد می‌تواند هرگونه محتوایی که ریسک‌های رگولاتوری یا قانونی برای این غول شبکه اجتماعی را در سراسر جهان افزایش می‌دهند حتی اگر غیرقانونی نباشد را مسدود یا فیلتر کند. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، تغییرات گسترده جهانی که در شرایط سرویس فیس‌بوک ایجاد شده و از اول اکتبر اجرایی می‌شود به فیس‌بوک اجازه می‌دهد هر آنچه لازم به نظر برسد انجام دهد تا اهداف کسب‌وکار خود در فضای متغیر رگولاتوری را حفظ کند. فیس‌بوک اعلام کرد این تغییرات به این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد در واکنش به قانون استرالیا که این شرکت را ملزم می‌کند برای انتشار محتوای شرکت‌های رسانه‌ای به آنها پول پرداخت کند، مانع اشتراک‌گذاری اخبار توسط کاربران و ناشران استرالیایی شود. اما سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرد این تغییرات به صورت جهانی خواهد بود. در اطلاعیه‌ای که فیس‌بوک برای کاربرانش ارسال کرد، آمده است: «ما می‌توانیم مانع دسترسی شما به محتوا، خدمات یا اطلاعاتی شویم که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از مشکلات حقوقی یا رگولاتوری برای فیس‌بوک ضروری است یا دسترسی شما را محدود کنیم.» این تغییر سیاست فیس‌بوک برخلاف اظهارات اخیر مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک است که درباره اهمیت آزادی بیان صحبت کرده بود. فیس‌بوک مدت‌هاست پیرامون گستردگی کنترل محتوا در پلتفرمهای خود در کشمکش است و با قوانین مختلفی که بیش از یک میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، مواجه است. این مساله با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نوامبر، انتشار اطلاعات نادرست درباره پاندمی کووید ۱۹ و افزایش تفحص درباره روابط مدیران فیس‌بوک با افراد قدرتمند، حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده است. فیس‌بوک سال‌ها تلاش کرده است وارد بازار چین شود اما نتوانسته توافقی حاصل کند یا محصولی عرضه کند که سیاست‌های سانسور و مالکیت چینی را اقناع کند.

انگلیس برای حفاظت از کودکان به شرکت‌های فناوری مهلت داد

دفتر کمیساریای اطلاعات انگلیس به شرکت‌های فناوری ۱۲ ماه فرصت داده تا برای حفاظت از حریم خصوصی کودکان ۱۵ استاندارد جدید را در سرویس‌هایشان اجرا کنند. به گزارش مهر به نقل از پرس‌اسوسیشن، طبق اعلام «دفتر کمیساریای اطلاعات انگلیس» (ICO) شرکت‌های فناوری ۱۲ ماه فرصت دارند تا اقدامات جدید حفاظت از حریم شخصی کودکان را به پلتفرم‌های خود بیفزایند. براساس اطلاعات موجود، ۱۵ استاندارد ذکرشده در قانون «طراحی تناسب سنی» (The Age Appropriate Design Code) باید در سرویس‌های آنلاینی که توسط کودکان استفاده می‌شود، اجرا شود. به این ترتیب حفاظت از اطلاعات کودکان به اولویتی در طراحی سرویس‌های مذکور از پایه منجر می‌شود.

اپلیکیشن‌ها و اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و حتی وب‌سایت‌های آموزشی و سرویس‌های تماشای آنلاین نیز شامل این قانون می‌شوند. مهلت تعیین‌شده در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی پایان می‌یابد و شرکت‌هایی که آن را اجرا نکرده باشند با اقدامات اجرایی ICO روبرو خواهند شد که شامل تحقیقات اجباری، دستور برای توقف پردازش و جریمه‌هایی معادل ۴ درصد درآمد جهانی شرکت است. طبق قوانین موجود تنظیمات حریم شخصی باید در حالت پیش‌فرض ارتقا یابد و از ارایه تکنیک‌هایی که کودکان را به دستکاری تنظیمات تشویق می‌کند، باید خودداری شود. به عنوان مثال تنظیمات مکان‌یابی که موقعیت مکانی کودک را به کاربران سراسر جهان نشان می‌دهد، باید به‌طور پیش‌فرض خاموش باشد. همچنین جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز باید به حداقل برسد.

ابداع ابزار مبارزه با  ویدئوهای جعل عمیق 

شیوع کرونا و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نگرانی در مورد انتشار ویدئوهای جعل عمیق را افزایش داده و از همین رو مایکروسافت ابزاری برای شناسایی این ویدئوها عرضه کرده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، ابزار جدید مایکروسافت شناسایی‌کننده اصالت ویدئوها نام دارد و با تحلیل ویدئوها و عکس‌های موجود در اینترنت تشخیص خواهد داد که آیا این نوع محتواها واقعی هستند یا دستکاری شده و فاقد سندیت هستند. در نهایت ابزار مذکور بعد از بررسی عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی به آنها امتیاز اعتماد می‌دهد یا شانس واقعی بودن آنها را بر مبنای درصد نمایش می‌دهد. مایکروسافت تحلیل ویدئوها را با استفاده از ابزار خود به صورت فریم به فریم انجام می‌دهد. مایکروسافت مدعی است ابزار یادشده عناصر ظریفی را در عکس‌ها و ویدئوها مورد بررسی و توجه قرار می‌دهد که معمولاً انسان با چشم خود قادر به تشخیص آنها نیست. تولیدکنندگان محتوا و فعالان حوزه رسانه و خبر هم می‌توانند برای صدور تاییدیه اصالت تولیدات خود از این ابزار استفاده کنند تا برچسب واقعی بودن عکس‌ها و ویدئوهای آنها به محتوای ارسالی آنها اضافه شود. از این طریق کاربران اینترنت هم راحت‌تر می‌توانند به محتوای یادشده اعتماد کنند.

 

ارسال نظر