تلاش برای برقراری عدالت آموزشی

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۵۸
تلاش برای برقراری عدالت آموزشی

در آخرین روزهای استفاده از آموزش مجازی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان، اغلب کلاس‌های آموزشی در پیام‌رسان‌ها به روال گذشته کار خود را انجام داده و در برخی موارد که شبکه وطنی کارشان را راه نمی‌انداخت، از پیام‌رسان‌های غیر‌بومی راه میانبری می‌ساختند تا بحث آموزش مجازی مختل نشود. البته بحث آن دانش‌آموزانی که برای اتصال به هیچ سخت‌افزاری اعم از گوشی، لپ‌تاپ و تبلت دسترسی ندارند، کاملا جداست، اما وزیر ارتباطات به‌تازگی اعلام کرده برنامه‌هایی برای بسط عدالت آموزش در فضای مجازی را گزارش خواهد کرد تا نگرانی والدین و معلمان را در خصوص هزینه تحمیلی اینترنت مرتفع سازد. از زمان شیوع کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته و تعطیلی تمامی مراکز آموزش، آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و البته از همان زمان اتصال به شبکه آموزش آنلاین دانش‌آموزان، با مشکلات زیادی همراه بود؛ گلایه خانواده‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان برای چالش‌های اتصال به این برنامه یک سمت این ماجرا و ناتوانی در تامین سخت‌افزار مورد نیاز برای اتصال به شبکه آموزش مجازی طرف دیگر ماجراست. نداشتن تلفن همراه، اتصال سخت به شبکه، یوزر فرندلی نبودن سامانه، مشکلات ورود به اپلیکیشن در گوشی‌های آیفون و بسیاری از این موارد سبب شده بود آموزش مجازی با چالش‌هایی روبرو شود. سختی اتصال به این شبکه، نبود اپلیکیشن جایگزین، نداشتن حق انتخاب برای شبکه باکیفیت‌تر و مواردی از این دست موجب شده باتمام تلاشی که در حوزه آموزش مجازی از سوی آموزش و پرورش صورت گرفته است، هنوز به‌طور قطع نتوان گفت این شیوه آموزش توانسته فضای آموزش واقعی را برای دانش‌آموزان یا خانواده‌های‌شان پر کند. بیشترین میزان گلایه خانواده‌ها این بود که اپلیکیشن معمولا روی سیستم عامل ios  کار نمی‌کند و آنها مجبورند از یک گوشی یا تبلت اندرویدی با سیستم عامل به‌روز‌رسانی‌شده استفاده کنند. اما با گذشت مدتی از راه‌اندازی اپلیکیشن شاد و استفاده دانش‌آموزان از این شبکه و آشکار شدن مشکلات و کمبودهای این طرح، بنا شد برای تکمیل و رفع نواقص آموزش مجازی، تمهیداتی در نظر گرفته شود.  در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ارایه بسته اینترنت ویژه آموزش مجازی مختص دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید اظهار کرد: در حال طراحی بسته‌های جدید هستیم که در اختیار معلمان، دانش‌آموزان و همچنین اساتید دانشگاهی و دانشجویان قرار دهیم تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند و این آموزش را به سمت عدالت آموزشی سوق دهد. 

محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات وزیران در پاسخ به سوالی درباره دستور اخیر رییس‌جمهوری مبنی بر اعمال تعرفه رایگان اینترنت مورد استفاده برای دانش‌آموزان در نرم‌افزار شبکه شاد گفت: آنچه که آقای رییس‌جمهوری دستور دادند این بود که استفاده دانش‌آموزان و معلمان از شبکه شاد رایگان باشد. ظرف امروز و فردا در این زمینه جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت و مراتب را به اپراتورها ابلاغ خواهیم کرد. آنچه که مشخص است این است که آموزش مجازی صرفاً از طریق شبکه شاد پیگیری نمی‌شود و دانش‌آموزان و معلمان از ابزارهای دیگری نیز استفاده می‌کنند، به همین دلیل در حال طراحی بسته‌های جدید هستیم که در اختیار معلمان و دانش‌آموزان و همچنین اساتید دانشگاهی و دانشجویان قرار دهیم تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند و این آموزش را به سمت عدالت آموزشی سوق دهد. جهرمی با بیان اینکه جزییات این این اقدامات را تا دوشنبه هفته آتی اعلام خواهیم کرد، افزود: بسته‌هایی که طراحی کرده‌ایم مقداری فراتر از شبکه شاد است و در واقع عملاً مردم می‌توانند روی این موضوع حساب کنند که استفاده از اپلیکیشن شاد رایگان خواهد شد. وی گفت: امروزه کار اتصال رایگان بیش از ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات به اتمام رسیده است که این ظرفیت بالایی را برای آموزش مجازی دانش‌آموزان فراهم می‌کند. اتصال تمام دانشگاه‌ها به این شبکه نیز در دستور کار قرار دارد و باید حدود یک هزار دانشگاه را به این شبکه متصل کنیم؛ در حال حاضر طراحی‌های این اقدام در حال انجام است و فکر می‌کنم که تا پایان سال جاری این موضوع طول بکشد. وزیر ارتباطات تصریح کرد: بسته مخصوص دانشجویان و اساتید برای آن است که آنها بتوانند از ابزارهای آموزش مجازی استفاده کنند و هزینه این نوع آموزش روی دوش آنها قرار نگیرد.

     اتصال تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد کار اتصال پرسرعت و رایگان همه مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات به پایان رسید. محمدجواد آذری جهرمی سال گذشته از تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات و هوشمندسازی آنها خبر داده بود. هرچند. شیوع کرونا در کشور و محرومیت استان‌ها و مدارس روستایی از اتصال به اینترنت، اهمیت این موضوع را بیش از پیش آشکار کرد. 

آذری جهرمی روز گذشته نیز در‌ توییتر نوشت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کار اتصال اینترنت پرسرعت و رایگان همه مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات به پایان رسید تا  دسترسی ‌همگانی  به آموزش مجازی محقق شود. قول داده بودیم تا اسفند۹۸ به پایان برسد که به دلیل موانعی در تامین تجهیزات با چندماه تاخیر این کار مهم به سرانجام رسید. او در مورد تصمیمات نهایی‌شده برای آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید گفت: احتمالا شنبه و یکشنبه هفته آتی، در یک برنامه لایو اینستاگرامی، بسته‌های وزارت ارتباطات برای بسط عدالت آموزش در فضای مجازی را به مردم معرفی و گزارش خواهیم کرد.البته اگر تلویزیون هم فرصتی اختصاص دهد، از آن طریق نیز گزارش را به مردم خواهیم رساند. امیدواریم این بسته‌ها نگرانی والدین و معلمان را در خصوص هزینه تحمیلی اینترنت مرتفع سازد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: اگر با مشکل عدم پوشش‌دهی تلفن همراه در منطقه خود گلایه دارید، یا از کم بودن سرعت اینترنت و کم‌فروشی بسته‌ها از اپراتورها شکایتی دارید، کافی است با شماره‌گیری ۱۹۵ از سراسر کشور، شکایت خود را ثبت و نتیجه را پیگیری کنید.‬

     رومینگ بین‌الملل تا زمان خروج از کشور

هزینه‌ای برای کاربر ندارد

در مسافرت به کشورهای خارجی، با استفاده از سیم‌کارت کشور مقصد، از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود اما اگر مسافران بخواهند از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند، تعرفه‌های رومینگ برایشان محاسبه می‌شود. در روزهای گذشته، اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی بر اینکه اپراتورها بدون اطلاع مشترکان، رومینگ تماس‌ها را فعال کرده‌اند و این موضوع منجر می‌شود تعرفه‌های تماس‌ها به‌صورت بین‌المللی حساب شود که هزینه‌ای بسیار بالاتر از هزینه‌های معمول تماس دارد.  در این راستا آذری جهرمی در اینستاگرام نوشت: تعداد زیادی پیام از شما دریافت کردم که گفته بودند اپراتورها با فعال کردن سرویس رومینگ به‌صورت اجباری، مبالغی را از حساب مشترکین کسر کردند. او در ادامه با طرح این سوال که رومینگ بین‌الملل چیست؟ گفت: زمانی که شما به مسافرت خارج از کشور می‌روید، سیم‌کارت شما قابلیت فعال شدن در شبکه تلفن همراه کشور مقصد را دارد. در این حالت رومینگ برای سیم‌کارت شما فعال می‌شود. تماس گرفتن یا استفاده از اینترنت در حالت رومینگ بسیار گران‌قیمت است و کاربرد تجاری دارد.  وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا رومینگ بین‌الملل بدون برقراری تماس یا استفاده از اینترنت برای مشترک هزینه‌ای دارد؟ اظهار کرد: خیر، فعال شدن سیم‌کارت شما در شبکه کشور مقصد، بدون تماس هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.  آذری جهرمی درباره این موضوع که آیا سرویس رومینگ بین‌الملل برای همه به‌صورت پیش‌فرض فعال است؟ توضیح داد: در حال حاضر بله، اما قبلا این سرویس در صورت نیاز و با درخواست مشترک و با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی انجام می‌شد. پس از فراگیر شدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این خدمت به صورت پیش فرض برای مشترکین اپراتورها فعال است. وی در پاسخ به اینکه آیا با فعال بودن خدمات رومینگ بین‌الملل و عدم خروج از کشور، مشترک باید هزینه بیشتری برای تماس بپردازد؟ اظهار کرد: خیر، هیچگونه هزینه اضافی در صورت عدم خروج از کشور، برای مردم محاسبه نخواهد شد و این خبر شایعه‌ای بیش نیست. 

 

ارسال نظر