دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۸۵

فرار مالک تیک‌تاک از پرداخت میلیون‌ها دلار خسارت

مالک چینی اپلیکیشن ویدیویی تیک‌تاک پیشنهاد حل‌وفصل یک شکایت گروهی پیرامون نقض حریم خصوصی مصرف‌کننده در امریکا را داده که پیگیری آن ممکن است این شرکت را به پرداخت صدها میلیون دلار خسارت محکوم کند. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، طبق اسناد دادگاه فدرال شیکاگو، وکلای شرکت بایت‌دنس و نمایندگان مصرف‌کنندگان امریکایی به توافقی در این زمینه رسیده‌اند که مشروط به شرایط خاصی است تا ادعاها درباره ضبط غیرقانونی تصاویر اسکن صورت کودکان و ارسال اطلاعات محرمانه آنها به کاربران بزرگسال در چین را حل و فصل کنند. این وکلا اظهار کرده‌اند قصد دارند پیشنهاد توافق نهایی را در مدت ۹۰ روز ارایه کنند. اما در این بین یک مشکل وجود دارد و ممکن است توافق مذکور به نتیجه نرسد زیرا وکلای نماینده مصرف‌کنندگان در کالیفرنیا معترض شده‌اند که در مذاکرات حل‌و فصل این دعوای قضایی حضور نداشته‌اند. مالک تیک‌تاک همزمان با تلاش برای حل و فصل شکایت گروهی، در نیمکره غربی زیر سایه شک علیه تیک‌تاک و خطرناک بودن آن برای مصرف‌کنندگان رفته است. در حالی که بایت‌دنس این ادعا که تحت کنترل دولت چین قرار دارد یا اطلاعات شخصی کاربرانش در خطر است را تکذیب کرده اما با تحقیق و تفحص سنگین رگولاتورها در امریکا و اروپا روبه‌روست. در این بین، شرکت مایکروسافت تحت فشار شدیدی برای حل نگرانی‌های حریم خصوصی و امنیتی مربوط به خرید احتمالی تیک‌تاک تا مهلت ۱۵ سپتامبر تعیین‌شده توسط ترامپ قرار دارد. یک خریدار دیگر تیک تاک، شرکت اوراکل است که پیشنهادش برای خرید فعالیت‌های امریکایی تیک‌تاک از حمایت ترامپ برخوردار شده است. هر کدام از این دو شرکت که تیک‌تاک امریکا را خریداری کنند مجموعه شکایتهایی که از طرف میلیون‌ها مصرف‌کننده تنظیم شده‌اند را به ارث نخواهند برد. وکلای بایت‌دنس در پرونده شیکاگو اعلام کردند بدنبال دستور ششم اوت ترامپ برای ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در امریکا و حساسیت پیرامون خرید احتمالی این شرکت، لازم است شرایط توافق حل و فصل شکایت تا زمان اعلام عمومی‌آن فوق‌العاده محرمانه بماند. اگر این توافق نهایی نشود، شرکت بایت‌دنس تحت قانون حریم خصوصی بیومتریک ایلینویز باید برای هر بار اسکن چهره آنلاین که بدون رضایت مصرف‌کننده ثبت شده است، حداکثر ۵۰۰۰ دلار بپردازد.

چرب‌زبانی علی بابا  برای جلب حمایت ترامپ

غول تجارت الکترونیکی چینی علی بابا گروپ هلدینگ به‌منظور رهایی از خصومت احتمالی دونالد ترامپ، اطمینان داد که حضورش در امریکا بی‌خطر است. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، دانیل ژانگ، مدیرعامل شرکت علی بابا در نشست اعلام درآمد سه ماهه گفت: «علی بابا به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی جهان توجه اصلی خود در امریکا را به حمایت از برندهای امریکایی، خرده فروشان، کسب‌وکارهای کوچک و کشاورزان برای فروش به مصرف‌کنندگان و شرکای تجاری در چین و همچنین سایر بازارهای کلیدی جهان معطوف کرده است. ما بر این باوریم که تجارت جهانی ادامه خواهد یافت و پیگیری فعالانه ماموریتمان در علی بابا که عبارت از تسهیل انجام کسب‌وکار در هر نقطه‌ای از جهان است، کاملا با منافع هر دو کشور چین و امریکا منطبق است.» رییس‌جمهوری امریکا اوایل ماه میلادی جاری با امضای دو فرمان، مبادله با اپلیکیشن‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت را برای شهروندان امریکایی ممنوع کرد و آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خواند. دونالد ترامپ بعدا اعلام کرد به دنبال اقدام مشابه علیه سایر شرکت‌های چینی است.

بیشترین درخواست جاسوسی از کاربران توییتری در امریکا

توییتر تازه‌ترین گزارش شفافیت خود مربوط به نیمه دوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که نشان می‌دهد امریکا بیشترین درخواست را در دنیا برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران توییتر ارایه می‌دهد. به گزارش مهر به نقل از تک کرانچ، انتشار این گزارش به‌علت شیوع ویروس کرونا و دورکاری کارمندان توییتر به تاخیر افتاد. توییتر در این گزارش از افزایش ۹۵ درصدی برخورد با حساب‌های کاربری خبر داده که سیاست‌های این شبکه اجتماعی را نقض کرده‌اند. بر همین اساس میزان قفل کردن و تعلیق حساب‌های متخلف ۴۷درصد و میزان برخورد با حساب‌های نفرت‌پراکن ۵۴ درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. توییتر همچنین مدعی شده میزان برخورد با حساب‌های منتشرکننده محتوای هرزه‌نگارانه ۳۹ درصد، میزان برخورد با حساب‌های مروج خودکشی و خودآزاری ۲۹ درصد و میزان برخورد با حساب‌های منتشرکننده تصاویر برهنه دیگر کاربران به قصد تحقیر و آزار آنها ۱۰۹ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام توییتر، دولت امریکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بیشترین درخواست برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران و جاسوسی از آنها را انجام داده است که این رقم ۲۶ درصد از کل درخواست‌های دولت‌های جهان را شامل می‌شود. بعد از امریکا، ژاپن ۲۲ درصد از این درخواست‌ها را به خود اختصاص داده است. به‌طور متوسط کل درخواست‌های دولتی برای افشای اطلاعات خصوصی کاربران توییتر ۲۱درصد افزایش یافته و تعداد کل حساب‌های کاربری که برای افشای اطلاعات خصوصی آنها درخواست ارایه شده نیز ۶۳درصد بیشتر شده است. 

 

ارسال نظر