نسبت به هر کلیک آنلاین حساس باشید

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۵۵
نسبت به هر کلیک آنلاین حساس باشید

همه ما ممکن است اشتباهاتی را هنگام استفاده از اینترنت انجام دهیم، به شماره‌های روباتی پاسخ می‌دهیم (شماره‌هایی که به‌شدت آشنا به نظر می‌رسند)، روی لینک‌هایی که باید ابتدا بررسی شوند، بدون کنترل کردن کلیک می‌کنیم و ایمیل‌های اسپم را باز می‌کنیم. همه افراد آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند در برابر حملات بی‌دفاع باشند و یا با انجام اقداماتی در برابر حملات، از خود دفاع کنند، حملاتی که می‌توانند بدون اجازه از کارت‌های اعتباری شما استفاده کنند و یا فایل‌های ناشناسی را از فرستنده‌هایی که آنها را تشخیص نداده‌اید، دانلود کنند. به همین دلیل وب‌سایت کاماندو، کارهایی که نباید به‌صورت آنلاین انجام شود را بررسی کرده و به اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از حملات آنلاین انجام داد، پرداخته است، با این دیدگاه که همه کاربران باید نسبت به هر کلیکی که می‌کنند، حساس باشند.

  تحت تاثیر پست‌های جعلی قرار نگیرید

اگر از طریق ایمیل خود یک درخواست دریافت کردید برای اینکه در یک نظرسنجی یا فرصتی برای درآمدزایی ثبت‌نام کنید، نباید روی لینک‌هایی که در این ایمیل آمده‌، کلیک کنید. این موضوع درباره مواردی مانند کار کردن در خانه که به نظر خیلی مناسب هستند هم صدق می‌کند. یک پنجره مرورگر (کروم، سافاری، فایرفاکس یا هر مرورگر دیگری که استفاده می‌کنید) باز کنید و نام آن شرکت را به اضافه کلمه «کلاهبرداری» جست‌وجو کنید. احتمال دارد اگر این کار یک کلاهبرداری باشد، شخص دیگری آن را گزارش کرده باشد. درصورتی که ایمیل ارسالی از یک شخص حقیقی برایتان ارسال شده باشد، یک جست‌وجوی سریع از طریق گوگل یا موتورهای دیگر جست‌وجو انجام دهید و اسم آن فرد و اسم شرکت را جست‌وجو کنید. اگر یک حساب کاربری لینکداین دارید، آنجا هم می‌توانید نام فرد و شرکت را جست‌وجو کنید. این اقدام، یک روش هوشمندانه است برای اینکه بتوانید هویت و اعتبار شخصی که ادعا می‌کند برای شرکت مذکور کار می‌کند را تایید کنید. بررسی کنید که شخص مرتبا با دیگران در تماس است و در لینکد‌این هم فعالیت می‌کند. این موارد نشان می‌دهد پروفایلی که وجود دارد واقعی است.

    از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید

هر بار که وب‌سایت یا برنامه‌ای، احراز هویت دوعاملی را پیشنهاد می‌دهد، از آن استفاده کنید. البته که استفاده از احراز هویت دوعاملی ممکن است مراحل اضافی برای شما داشته باشد، اما هدفش این است که اگر شخص ناشناسی از هر دستگاهی که مورد تایید شما نیست، سعی داشته باشد به حساب‌های شما دسترسی پیدا کند، این امکان را از آنها سلب کرده و از حساب شما محافظت می‌کند. هرکسی که از فیس‌بوک استفاده می‌کند، با احراز هویت دوعاملی آشناست. اگر برای ورود به حساب کاربری خود از یک رایانه یا دستگاه جدید از محل کار، یک مکان عمومی، رایانه دوست یا خانواده خود استفاده کنید، فیس‌بوک از شما می‌خواهد که با استفاده از احراز هویت دوعاملی، هویت خود را تایید کنید که مشخص شود واقعا خود شما هستید که قصد دارد وارد حسابتان شوید. این کار، نیاز به انجام اقدامات مالی ندارد و از این رو برای هر یک از حساب‌های ایمیل یا هر سرویس اینترنتی که اطلاعات پرداخت شما را در خود دارد، توصیه می‌شود. برای محافظت از حساب‌های آنلاین و شماره تلفن همراه خود می‌توانید از یک برنامه تاییدکننده احراز هویت دوعاملی استفاده کنید.

    از رمزهای عبور تکراری استفاده نکنید

کاربران نباید هرگز از پسوردهایی مانند «123456»، «abcd1234» استفاده کنند. اما به خاطر سپردن تمامی پسوردها اگر بخواهید برای هر یک از حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از پسوردهای متفاوتی استفاده کنید، دشوار است. از طرفی نباید پسوردهای خود را جایی یادداشت کنید، در رایانه خود ذخیره کنید و یا در حساب‌های مختلف از پسوردهای مشابه استفاده کنید. همچنین استفاده از فرمول‌هایی مانند google1225 یا facebook1225 هم توصیه نمی‌شود، زیرا این پسوردها به راحتی قابل حدس و هک شدن هستند. در چنین شرایطی چطور می‌توانید پسوردهایتان را به خاطر بسپارید؟ در این حالت استفاده از برنامه‌هایی که کلمه‌های عبور را برایتان حفظ می‌کنند، می‌تواند موثر واقع شود.

    از وای‌فای عمومی استفاده نکنید

اینکه کارشناسان می‌گویند «از وای‌فای عمومی استفاده نکنید»، مانند این است که بگویید «در ملاءعام بیرون نروید.» و این کار تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل لازم است حداقل مراقب کارهایی که در شبکه عمومی انجام می‌دهید، باشید. فعالیت‌های بانکی خود را تنها در شبکه‌های قابل اعتماد انجام دهید و نسبت به سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و لینک‌هایی که روی آنها کلیک می‌کنید، بیشتر محتاط باشید. البته استفاده از وی‌پی‌ان که می‌تواند مکان اتصال شما به شبکه را تغییر دهد هم روش مناسبی است. بنابراین اگر مجبورید که از وای‌فای عمومی استفاده کنید، سعی کنید اقدامات امنیتی را هم انجام دهید. استفاده از VPN وی‌پی‌ان (شبکه خصوصی مجازی) که یک اتصال رمزگذاری‌شده را از طریق یک سرور مطمئن ایجاد می‌کند، برای شما امکان استفاده ایمن از اینترنت را فراهم می‌کند. برخی از مشاغل سال‌هاست که از فناوری VPN استفاده می‌کنند و بیشتر کاربران خصوصی نیز آنها را به کار می‌گیرند. 

     در رسانه‌های اجتماعی نجنگید

تحقیقات نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی کاربران را افسرده، عصبانی و منزوی می‌کند. در طول همه‌گیری و شیوع کرونا، رسانه‌های اجتماعی ما را گرد هم آورده است، اما حقیقت این است که ما تنها تایم‌لاین شبکه‌های اجتماعی خود را بالا و پایین می‌کنیم، کامنت می‌گذاریم و بحث می‌کنیم. اگر نمی‌توانید فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری که زمان شما را منحصر می‌کند، کنار بگذارید، حداقل می‌توانید از آنها به‌درستی استفاده کنید. اینکه از قرار دادن اطلاعاتی که مایل نیستید کسی از آنها مطلع شود، در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید و یا اگر موردی وجود دارد که می‌تواند شغل شما را به مخاطره بیندازد، آن را در معرض دید عموم قرار ندهید.

    عکس‌های حساس را 

به‌صورت آنلاین منتشر  نکنید

بحث درباره به اشتراک نگذاشتن مواردی است که بعدا می‌تواند برایتان دردسرساز شود و علاوه بر این، تصاویر کودکانی که هنوز خودشان در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند. در اینترنت، مکالمه‌های زیادی وجود دارد درباره اینکه آیا والدین مجاز به انتشار تصاویر فرزندان خود در اینترنت و به اشتراک‌گذاری آنها به‌صورت عمومی هستند یا خیر. اینکه آیا 20 سال آینده، فرزندانتان از اینکه زندگی خصوصی‌شان را با جهان به اشتراک گذاشتید تشکر می‌کنند؟ در شرایطی که چندی پیش یک زن پس از اینکه مادرش عکس‌های نوه خودش را در اینترنت منتشر کرده بود، از او شکایت کرده و برنده شد. شما می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی خود را در فیس‌بوک، توییتر و گوگل تغییر دهید تا فقط مخاطبانتان بتوانند تصاویر شما را ببینند. اگر در منزل خود کودک دارید، نام کامل یا مکان‌های خاص را به اشتراک نگذارید و این اطلاعات را تنها با افرادی که در واقع آنها را می‌شناسید به اشتراک بگذارید، قبل از به اشتراک گذاشتن عکس از فرزندان دیگران، موضوع را با والدینشان در میان بگذارید و داده‌های پنهان را از عکس‌ها پاک کنید.

  تصاویر مسافرتتان را هنگام سفر ارسال نکنید

بسیاری از افراد در شرایط شیوع کرونا و در ماه‌های گذشته، در خانه مانده‌اند، اما اگر برای مسافرت جاده‌ای یا حتی یک سفر یک‌روزه از خانه خود بیرون آمده‌اید، پیش از اینکه بخواهید تصاویر مسافرت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، کمی فکر کنید. اشتراک‌گذاری و به‌روزرسانی تصاویر به‌صورت لحظه‌ای و هنگام تعطیلات بسیار وسوسه‌انگیز است. با وجود این، چنین کاری می‌‌تواند مانند اعلامیه‌ای باشد که می‌گوید: «من در شهر نیستم. خانه من خالی است. می‌توانید به اموال من دستبرد بزنید.» به همین دلیل می‌توانید کمی صبر کنید تا به خانه برگردید و آنگاه عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. درصورتی که از سیستم زنگ خطر خانگی استفاده می‌کنید، می‌توانید املاک خود را رصد کرده و هنگامی که در منزل خود حضور ندارید، هشدار دریافت کنید. احتمال کمتری دارد که سارقان به خانه‌هایی که با سیستم زنگ خطر و دوربین و سنسورهای حرکتی محافظت می‌شوند‌، دستبرد  بزنند.

    با استفاده از وب‌‌سایت‌ها

 دست  به تشخیص نزنید

هنگامی که دچار سرفه‌های مداوم شدید، درصورتی که سراغ وب‌سایت‌ها بروید و مشکل خود را به‌صورت آنلاین جست‌وجو کنید، با ذات‌الریه، سل، سرطان ریه، بیماری قلبی، ریفلاکس اسید معده و برونشیت مزمن روبرو خواهید شد و این شرایط علائم مشابهی دارند. این شرایط می‌تواند شما را وحشت‌زده کند. سایت‌هایی مانند WebMD، مایو کلینیک و کلینیک کلیولاند پر از اطلاعات خوب و قابل اعتماد هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها می‌توانند برای شما جایگزین پزشک شوند. استفاده از یوتیوب برای جست‌وجوی اطلاعات پزشکی حتی خطرناک‌تر است و اطلاعات نادرست در مورد سلامتی در یوتیوب می‌تواند به شما علامت اشتباه دهد. بنابراین لازم است در صورتی که با علایم مریضی مواجه شدید، تشخیص را به متخصصان پزشکی واگذار کنید. می‌توانید از سایت‌های مرجع پزشکی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه پزشکان به شما می‌گویند، استفاده کنید اما در نهایت همیشه قبل از شروع هرگونه درمان پزشکی، با پزشک خود مشورت کنید و البته این کار را به‌صورت آنلاین هم می‌توانید انجام دهید.

   آزمون‌های آنلاین را انجام ندهید

اگر به یک وب‌سایت وارد شده‌اید و یکی از آن آزمون‌های وسوسه‌انگیز مانند «کدام شخصیت از دوستانتان با شما صمیمی‌تر است؟» را انتخاب کرده‌اید، به‌طور بالقوه می‌توانید اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن وب‌سایت قرار دهید. وقتی از این آزمون‌ها استفاده می‌کنید، به این وب‌سایت‌ها کمک می‌کنید تا پروفایلی از شما ایجاد کنند و بتوانند اطلاعات شما را بفروشند و شما را مورد هجوم تبلیغات هدفمند قرار دهند و البته برخی از سایت‌هایی که آزمون‌های اینچنینی دارند، کاملا برای این کار طراحی شده‌اند. شما هرگز نمی‌دانید چه کسی در حال مشاهده چیزی است که تایپ می‌کنید یا وقتی که اطلاعات خود را در وب‌سایت وارد می‌کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد. 


 

ارسال نظر