اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۳۴

حل مشکلات فنی شبکه علمی

نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک از اتصال بخش اعظمی از دانشگاه‌های بزرگ کشور تا ۱۵ شهریور به شبکه علمی خبر داد. به گزارش مهر، نصرالله جهانگرد در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کویید ۱۹ به تشریح روند پیشرفت شبکه علمی و مشکلات و چالش‌های آن در تکمیل شبکه پرداخت و اظهار کرد: «در برنامه پنجم و ششم توسعه، پروژه شبکه علمی به وزارت ارتباطات واگذار شده است. در حال حاضر تعداد کمی از دانشگاه‌های تهران به این شبکه متصل هستند و دانشگاه‌های خارج از تهران به ندرت به این شبکه متصل شده‌اند.» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گفت این پروژه اجرایی شده و نه می‌توان گفت اجرا نشده است، افزود: «در سال‌های اخیر این پروژه بین سازمان‌های مختلف دست به دست شد و در نهایت مجدد به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و یک شرکت خصوصی محول شد. در دوره آقای جهرمی در وزارت ارتباطات، ایشان بر تکمیل این پروژه تاکید کردند و گفتند اگر مشکلی وجود دارد، خودمان برای حل مشکل اقدام کنیم.» جهانگرد با بیان این مطلب که در همین راستا با مخابرات گفت‌وگوها شروع شده و امیدواریم طی روزهای آینده مشکلات فنی این پروژه حل و فصل شود، تصریح کرد: « تا ۱۵ شهریور بخش اعظمی از دانشگاه‌های بزرگ به شبکه علمی وصل شوند و تجهیزات لازم برای تکمیل آن نیز فراهم خواهد شد.» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک با بیان اینکه در اجرایی کردن پروژه شبکه علمی، بحث بهره‌برداری حائز اهمیت است، افزود: «امیدواریم این موضوع با همکاری وزارت ارتباطات، وزارت علوم و ریاست‌جمهوری به سرانجام برسد.»

۴۴ هزار مدرسه تا پایان شهریور هوشمند می‌شوند

وزارت ارتباطات از اتصال ۴۴ هزار مدرسه جدید به شبکه هوشمندسازی مدارس تا پایان شهریورماه امسال خبر داد. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون ۴۰ هزار مدرسه به شبکه مستقل هوشمندسازی مدارس متصل شده‌اند که تا پایان شهریور سال جاری این عدد ۸۴ هزار مدرسه می‌رسد. طرح هوشمندسازی مدارس در راستای تحقق شعار «ایران هوشمند» و تحقق عدالت ارتباطی برای کاهش شکاف آموزشی میان دانش‌آموزان شهر و روستا توسط بخش توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی می‌شود. در این طرح، شبکه مستقلی تحت عنوان شبکه هوشمندسازی مدارس در سراسر کشور ایجاد شده تا دانش‌آموزان روستایی با سرعت بالا و به‌صورت رایگان به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند. این شبکه مستقل قرار است بار انتشار هر محتوایی را، بدون محدودیت حجمی و به‌صورت رایگان در سراسر کشور به دوش بکشد که تا امروز بیش از ۴۰ هزار مدرسه به شبکه هوشمندسازی مدارس متصل شده‌اند و تا پایان شهریور سال جاری این عدد به ۸۴ هزار مدرسه می‌رسد.

اتصال اینترنت در روستاها برای آموزش مجازی

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از اتصال اینترنت روستاها با اولویت آموزش مجازی در ترم تحصیلی آینده خبر داد. به گزارش مهر، ستار هاشمی در همایش تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کویید ۱۹ که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: «اوایل اسفند ماه به دلیل اینکه فکر می‌کردیم شیوع کرونا در کشور ناپایدار باشد، به بحث آموزش مجازی خیلی توجهی نشد.» وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات براساس لیست اعلامی وزارت علوم اقدام به رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی دانشگاه‌ها کرد، افزود: «رایگان‌سازی اینترنت آموزش مجازی در ترم گذشته فراز و فرودهایی داشت؛ در یک بازه زمانی ۳-۴ ماهه لیست دانشگاه‌ها به‌صورت تدریجی به وزارت ارتباطات ارایه شد. در ترم گذشته ما مجموعا بیش از ۱۸۵۲ سامانه آموزشی را در دانشگاه‌های زیر‌مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه علمیه رایگان کردیم البته نقدهایی وجود داشت و اعلام شد برخی ترافیک‌ها را که وزارت ارتباطات اعلام کرده، رایگان نیست. در این زمینه لازم است برخی دانشگاه‌ها پیکر‌بندی‌های سامانه‌های خود را بازنگری کنند و دقت نظر داشته باشند.» 

 

ارسال نظر