فناوری

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۶۰۴

نسل جدید 5G  یک کسب‌و‌کار نوین است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه نسل جدید5G یک بستر ارتباطی نیست و به عنوان یک کسب‌وکار نوین محسوب می‌شود‌، گفت: «پیش‌بینی کردیم 30 درصد شغل‌های سنتی تا سال 2025 توسط هوش مصنوعی جایگزین می‌شوند.» ستار هاشمی معاون در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مهم‌ترین تفاوت نسل جدید5G با نسل‌‌های گذشته در سرعت و سهولت دسترسی مردم است، گفت: «در حال حاضر کشور ایران به لحاظ علمی و نیروی انسانی و همچنین حوزه دانش هوش مصنوعی وضعیت خوب و مناسبی در دنیا دارد به‌طوری که طبق گزارشات منابع موثق، ایران در تولید علم در هوش مصنوعی دارای رتبه قابل قبولی است. درواقع این رده‌بندی متناسب با حوزه‌های خاص تخصصی و اینکه چقدر دامنه هوش مصنوعی در علم تولید شده اعلام می‌شود.» وی افزود: «ما باید به هوش مصنوعی از نگاه توسعه رده‌های دانشی در مباحث نظری توجه کنیم. زیرا اگر کاربردی به آن نگاه کنیم باعث می‌شود رنکینگ ما جابه‌جا شود البته برای استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در صنایع‌مان رتبه ۲ را داریم.»   زیرساخت هوش مصنوعی در کشور وجود دارد. هاشمی تصریح کرد: «اکنون زیرساخت هوش مصنوعی به‌طور طبیعی در کشور وجود دارد اما تا زمانی که نتوانیم ابزارهای مورد نیاز را برای این فضا سفارشی و طراحی کنیم، نمی‌توانیم بهره‌وری مورد نیاز را تأمین کنیم.» وی گفت: «نسل جدید5G به عنوان اینترنت اشیاء شهرت یافته است. به این معنی که با استفاده از این فناوری در راستای استفاده از ظرفیت زیست‌بوم و هوش مصنوعی می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌ها را در حوزه سلامت، ارتباطات و کشاورزی با استفاده از این نسل جدید ارتباطات انجام دهیم.»

لکه‌های نفتی در خلیج فارس با تصاویر راداری مشاهده شد

سازمان فضایی ایران در تحقیقی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راداری و فناوری سنجش از دور، لکه‌های نفتی را در خلیج فارس شناسایی کرد. به گزارش مهر، شناسایی و پایش لکه‌های نفتی برای مناطق نفت‌خیز به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این پدیده‌ها با فناوری سنجش از دور و با کمک داده‌های راداری قابل شناسایی هستند. فناوری سنجش از دور با کمک داده‌های راداری می‌تواند به کمک پایش لکه‌های نفتی در مناطق نفت‌خیز بیاید و با متد‌های سنجش از دور خاص، این پدیده را شناسایی کند. از این رو اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در تحقیقی با استفاده از داده‌های راداری ماهواره سنتینل ۱ به این موضوع پرداخته است. یکی از مزایای فناوری سنجش از دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راداری، امکان تصویر‌برداری در تمام مدت شبانه‌روز و در هر شرایط آب و هوایی است. عوامل بسیاری روی قدرت سیگنال راداری باز پخش‌شده تأثیر می‌گذارند. بازتاب سیگنال تابش‌شده در تصاویر ماهواره‌ای راداری نسبت به زبری و جهت‌گیری عوارض سطح زمین بسیار حساس است. از آنجایی که لکه‌های نفتی روی زبری سطح دریا تاثیرگذار هستند و حالت آینه‌ای عمل می‌کنند که سبب کاهش پراکنش سیگنال رادار می‌شود، بنابراین منجر به ایجاد مناطق تاریک در تصویر ماهواره‌ای راداری می‌شوند که با سطح آب اطراف آن ایجاد تمایز می‌کند. این موضوع عامل اصلی در تشخیص لکه‌های نفتی با استفاده از تصاویر راداری است.

شرایط دریافت مجوز اپراتور ماهواره‌ای تسهیل شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به شرایط خاص کشور، شرایط دریافت موافقت اصولی و مجوز فعالیت اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی را تسهیل کرد. به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۰۳ خود با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور و وجود تقاضا برای سرمایه‌گذاری در عرصه فضا در راستای ایجاد اپراتور ماهواره مخابراتی بومی، با درخواست سازمان فضایی ایران مبنی بر فراهم سازی برخی تمهیدات برای ورود آسان به این حوزه و تسهیل در شرایط صدور موافقت اصولی دریافت مجوز فعالیت در این زمینه، موافقت کرد. بر این اساس یک تبصره به ذیل بند ۷-۸ مصوبه اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی (شماره ۲۷۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات) افزوده شد. طبق این تبصره، چنانچه متقاضی دریافت موافقت اصولی واجد حداقل امتیاز درنظر گرفته شده نباشد، مشروط به ارایه تعهدنامه رسمی به رگولاتوری می‌تواند درخواست «موافقت اصولی مشروط» کند. در این صورت متقاضی حداکثر شش ماه از زمان ارایه تعهدنامه، فرصت دارد تا مستندات لازم برای احراز حداقل امتیازات توانمندی‌های فنی یا مالی شرط‌شده را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه کند. این مهلت صرفا برای یک دوره شش ماهه دیگر قابل تمدید خواهد بود. به گزارش مهر، مقررات صدور پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی با هدف امکان ارایه خدمات حوزه ارتباطات ماهواره‌ای توسط بخش خصوصی، سال گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد. متقاضیان واجد شرایط تخصصی، فنی و مالی لازم در بخش خصوصی می‌توانند مطابق با مقررات تعیین‌شده در این مصوبه، در حوزه ساخت و استقرار ماهواره در مدارهای ماهواره‌ای زمین اقدام کنند.

 

ارسال نظر