اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۶۵

هشدار رییس اتاق بازرگانی تهران درباره نرخ تورم 

ایسنا|مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، نرخ تورم کشور را حدود 26 درصد اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال، بیش از ۶ درصد بوده است. ارزیابی‌ها از آینده نرخ تورم، چند عامل را در برمی‌گیرد که یکی از آنها وضعیت شاخص تورم ماهانه است. در صورتی که تورم ماهانه به پایین‌تر از یک درصد بیاید، نشان‌دهنده کاهش قطعی نرخ تورم خواهد بود و اگر این نرخ افزایش پیدا کند، تورم در آینده روند صعودی را طی خواهد کرد. براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال، بیش از شش درصد بوده است. مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به این آمارهای جدید در صفحه شخصی خود به خطرناک بودن روند فعلی نرخ تورم اشاره کرده و معتقد است با بالا رفتن تورم ماهانه، فشاری کم سابقه بر مردم عادی وارد شده است. او با انجام مقایسه‌ای میان نرخ تورم در اقتصاد ایران و سایر کشورها نوشته است: تورم ماهانه ایران از تورم سالانه کشورهای دیگر بالاتر رفته است. در شرایطی که نرخ تورم تیر ماه، 6.4 درصد اعلام شده، نرخ تورم یک ساله بسیاری از کشورهای در حال توسعه کمتر از سه درصد است. خوانساری به این موضوع نیز اشاره کرده که نرخ تورم ماهانه تیر ماه، بالاترین نرخ تورم ماهانه کشور در طول پنج سال گذشته بوده است. این افزایش نرخ تورم در حالی رخ داده که بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده است که ظرف یک سال، نرخ تورم در اقتصاد ایران به 22 درصد برسد . پس از آنکه در دولت یازدهم، تورم ایران برای مدتی تک رقمی شد، با از سرگیری تحریم‌های امریکا و رخ دادن برخی تلاطم‌های اقتصادی داخلی، بار دیگر این نرخ افزایش پیدا کرد.

شرایط ترخیص چای  موجود در گمرکات اعلام شد

شاتا |سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با تصمیم شورای هماهنگی تشدید کنترل و بازرسی چای موجود در گمرکات کشور ترخیص می‌شود. محمد رضا کلامی با اشاره به طرح تصمیمات اقتصادی دولت مبنی بر ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه موجود در بنادر بدون محدودیت و تسهیل ورود کالا به کشور گفت: در این راستا تصمیم گرفته شده است گمرک جمهوری اسلامی تمامی چای موجود در بنادر و گمرکات را به استناد این دستور صریح ریاست‌جمهوری و تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به شیوه اعتباری سه ماهه با ارز اشخاص ترخیص کند. وی تاکید کرد: طبق تصمیمات اتخاذ شده، کالاهای اساسی و ضروری که به واسطه عدم تامین ارز در بنادر کشور رسوب کرده‎اند، با مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌توانند ترخیص مشروط داشته باشند. وی افزود: ترخیص این اقلام مشروط به داشتن ثبت سفارش و وجود کالای مستند به قبض انبار در بندر خواهد بود و ترخیص آنها از گمرکات با تعهد بانک مرکزی نسبت به تامین ارز آنها در سه ماه آتی به نرخ ارز روز ترخیص صورت می‌گیرد. کلامی تاکید کرد: همچنین کلیه و مواد اولیه تولید، قطعات و ماشین آلات که در گروه 2.1 تا 2.6 ارز نیمایی و ارز اشخاص قرار دارند می‌توانند به شیوه استفاده از ارز اشخاص و واردات در مقابل صادرات یا استفاده از منابع ارزی غیر در خارج از کشور ترخیص شوند.

تدابیر جدید برای  کاهش ریسک صادرکنندگان

ایرنا|مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندق در تلاش برای ایجاد ۲۱ کارگزاری در استان‌های کشور برای کاهش ریسک صادرکنندگان در شرایط تحریم است. افروز بهرامی در نشستی با فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان اظهارکرد: ریسک بالای صادرات در شرایط تحریم، استقبال صادرکنندگان را از این صندوق بیشتر کرده است.  وی ریسک‌های سیاسی و تجاری تاثیرگذار در روند صادرات را از نگرانی‌های عمده صادرکنندگان دانست و افزود: برای رفع این نگرانی و حمایت و توسعه فعالیت‌های صادراتی شرکت‌های بیمه اعتبار صادراتی ایجاد شده که به حمایت دولت متکی است. بهرامی گفت: امروز تحریم، ریسک بیشتری را برای صادرکننده هدف قرار داده از طرفی کشورهای همسایه نیز پر ریسک هستند بنابراین خدمات این صندوق در شرایط کنونی ارزش بیشتری یافته و با استقبال صادرکنندگان رو به رو است. وی بیان کرد: صادر‌کنندگان شناسایی و معرفی می‌شوند و در صورت علاقه‌مندی برای استفاده از بیمه نامه‌های صندوق، اقدامات اولیه در سیستان و بلوچستان مربوط انجام می‌شود.  یکی از بندهای توافق، اطلاع‌رسانی از طریق استانداری و اتاق‌های بازرگانی به صادرکنندگان است.  بهرامی با اشاره به خدمات ویژه این صندوق برای صادرکنندگان گفت: بیمه نامه‌های صندوق با کارمزدهای تخفیفی اعطا می‌شود و به کشور خریدار محصول صادرکننده بستگی دارد لذا بیمه نامه بعد از صدور نگرانی صادرکننده را برطرف می‌کند. عبدالحکیم ریگی رییس اتاق بازرگانی زاهدان نیز اظهارداشت: بنای صندوق ضمانت صادرات ایران این است که بتواند منابع در اختیار خود را به منظور حمایت هر چه بیشتر از صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی اختصاص دهد که بر این اساس با تلاش کنفدراسیون صادرات ایران و کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، فعالان تجاری کشور شناسایی و برای برخورداری از منابع مالی این صندوق معرفی خواهند شد. 

 

ارسال نظر