دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۶۳

کاهش درآمد  شرکت مادر گوگل

برای نخستین‌بار درتاریخچه تاسیس آلفابت درآمد این شرکت کاهش یافته است که دلیل این امر وضعیت اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است. به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، آلفابت، شرکت مادر گوگل برای نخستین‌بار در تاریخچه ۲۲ ساله تاسیس این شرکت از کاهش درآمد آن خبر داده است. طبق گزارش‌های منتشرشده درآمد آلفابت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۸.۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی درآمد گوگل ۳۸.۹ میلیارد دلار بود. بنابراین آمار سال ۲۰۲۰ نشان‌دهنده کاهش ۲ درصدی درآمد آلفابت است. همچنین آلفابت اعلام کرد درآمد تبلیغات شرکت در دومین سه ماهه ۲۰۲۰ میلادی ۲۹.۹ میلیارد دلار بوده است. حال آنکه این شاخص در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۲.۵ میلیارد دلار بوده است. به گفته ساندار پیچای مدیر ارشد اجرایی گوگل دلیل اصلی کاهش درآمد شرکت وضعیت اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است. به نوشته خبرگزاری بلومبرگ گوگل در بقیه سال ۲۰۲۰ میلادی فرایند استخدام نیروی انسانی را کندتر می‌کند تا بتواند بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را تجمیع کند.

شکایت تلگرام از اپل به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی

پیام‌رسان تلگرام از اپل به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی در فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور به اتحادیه اروپا شکایت کرد. به گزارش دیجیاتو به نقل از فایننشال تایمز، تلگرام سومین شرکت بزرگی است که از اپل به دلیل سیاست‌های ضدرقابتی در اپ استور شکایت می‌کند. پیشتر اسپاتیفای و شرکت ژاپنی Rakuten که یکی از اسپانسرهای رسمی باشگاه بارسلونا است، از اپل به دلیل دریافت پورسانت ۳۰ درصدی از توسعه‌دهندگان شکایت کرده بودند. حالا تلگرام نیز در شکایت خود به دریافت پورسانت بسیار بالا توسط اپل اعتراض کرده است. این شرکت همچنین می‌گوید اینکه کاربران آیفون نمی‌توانند از منبعی به غیر از اپ‌استور اپلیکیشن‌ها را دانلود کنند، به رقابت ضربه وارد می‌کند. پاول دورف، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار تلگرام چند روز قبل نامه‌ای سرگشاده با موضوع «کسب مالیات ۳۰ درصدی روی اپلیکیشن‌ها توسط اپل» منتشر کرد و توجیهات این شرکت برای کسب پورسانت بالا را زیر سوال برد. وی در قسمتی در نامه مدعی شده که هزینه اداره اپ‌استور در مقایسه با درآمدی که اپل از این فروشگاه کسب می‌کند، بسیار ناچیز است. دورف در ادامه نامه به ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد اپل که در حساب‌های مختلف خوابیده اشاره می‌کند و می‌گوید دریافت پورسانت بالا به بهانه‌های مختلف از جمله تولید آیفون‌های بهتر صحت ندارد. وی اضافه می‌کند که شرکت‌ها به‌خاطر تعداد بسیار بالای کاربران اپ‌استور نمی‌توانند به‌راحتی از این فروشگاه چشم‌پوشی کرده و به سمت اندروید تغییر جهت دهند. باید دید سخنان دورف که بیشتر بر محور ثروت هنگفت اپل و محبوبیت این شرکت هستند، تأثیری در تصمیم‌گیری دادگاه اتخادیه اروپا دارند یا خیر، چرا که مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا که تلگرام شکایتش را تسلیم وی کرده، برای تشکیل پرونده علیه اپل به اثبات اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی با سند و مدرک نیاز دارد.

پخش موزیک‌ویدیو  به فیس‌بوک اضافه می‌شود

شرکت فیس‌بوک مجموعه قراردادهایی را تکمیل کرده که به این شرکت اجازه می‌دهد در پلتفرم خود موزیک ویدیوها را نمایش دهد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، موزیک‌ویدیوها یکی از محبوبترین ژانرهایی هستند که در سرویس یوتیوب شرکت آلفابت پخش می‌شوند و فیس‌بوک مدت‌هاست به دنبال گرفتن حق قانونی بوده تا میلیاردها کاربر این شبکه اجتماعی بتوانند موزیک ویدیوها را در این پلتفرم تماشا کرده و به اشتراک بگذارند. فیس‌بوک پیش از این قراردادهایی را به منظور استفاده از صوت به عنوان مثال در بارگذاری کلیپ‌هایی که شامل موسیقی متن هستند، منعقد کرده بود اما اجازه نداشت ویدیوهای رسمی را نمایش دهد. اکنون فیس‌بوک با برخی از هنرمندان و شرکت‌های موسیقی برای دریافت حقوق انحصاری برخی از موزیک ویدیوها حتی اگر موقتی باشند، در حال مذاکره است. در برخی از موارد فیس‌بوک اعلام کرده که حاضر است هزینه تولید ویدیو را پرداخت کند و ویدیو را برای افزایش شمار مخاطبان در سرویس خود نمایش دهد. فیس‌بوک به دنبال راه‌هایی برای افزایش مشاهده ویدیو در سرویس خود است تا از بازار پرسود آن بهره‌مند شود. تبلیغات ویدیویی پرسودتر از سایر انواع تبلیغات است و سرویس ویدیویی تیک‌تاک که مالک آن شرکت چینی بایت دنس است، با سرعت زیادی کاربر جذب می‌کند. از سوی دیگر مشاهده موزیک‌ویدیو در یوتیوب در دوران شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک همزمان با اعلام درآمدهای مالی این شرکت اعلام کرد فیس‌بوک به دنبال توسعه امکانات ویدیویی است تا سازندگان بتوانند جامعه‌ای از هواداران را ایجاد کنند و تنها مشاهده جذب نکنند. 

 

ارسال نظر