نزول ۳ پله‌ای ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۰:۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۶۹۵۱۸
نزول ۳ پله‌ای ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک

طبق گزارش شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI)، ایران با سه پله نزول از جایگاه ۸۶ به ۸۹ در میان ۱۹۳ کشور رسیده است. به گزارش شرکت مخابرات ایران، سازمان ملل متحد در گزارش دوسالانه خود شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار داده و بر نقش کرونا در توسعه دولت الکترونیک در کشورها تأکید کرده است.

گزارش ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در مجموع ۶۵ درصد از اعضای سازمان ملل از نظر این شاخص، در سطح بالا یا خیلی بالا قرار دارند و حتی در برخی کشورها با کمترین میزان توسعه‌یافتگی نیز شاهد رشد این شاخص هستیم. گزارش سازمان ملل متحد در رده‌بندی ۱۹۳کشور عضو این سازمان در زمینه توسعه دولت الکترونیک، بخش‌های مختلفی از جمله سرویس‌های آنلاین، وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی را مورد بررسی قرار داده و سه کشور برتر را دانمارک، کره‌جنوبی و استونی اعلام کرده و کشورهای فنلاند، استرالیا، سوئد، بریتانیا، نیوزیلند، امریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند، نروژ و ژاپن در رده‌های بعدی قرار دارند. نگاهی به تغییر وضعیت ۱۱ کشور برتر از نقطه نظر شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) نشان می‌دهد که دانمارک در سال ۲۰۱۸ هم رتبه اول جهان را در اختیار داشت و این دومین بار است که دانمارک در رتبه نخست جای گرفته است. این کشور با استراتژی دیجیتالی شدن، بر زیرساخت‌های ICT مرکزی تمرکز دارد که سازمان‌های دولتی را به شهرداری‌ها و دولت‌های محلی متصل می‌کند و شهروندان می‌توانند از همه خدمات دیجیتال بهره بگیرند. این گزارش نشان می‌دهد استرالیا که سال ۲۰۱۸ دومین کشور برتر جهان در شاخص توسعه دولت الکترونیک محسوب می‌شد به رتبه پنجم نزول کرده است.

سوئد هم یک رتبه نزول داشته و این رقم نزول برای بریتانیا که در آستانه جدایی از اتحادیه اروپا قرار گرفته به سه رتبه می‌رسد.

سنگاپور با چهار رتبه نزول نسبت به ۲۰۱۸ در جایگاه یازدهم ایستاده است. ژاپن هم که سال ۲۰۱۸ دهمین کشور برتر جهان در حوزه دولت الکترونیک به شمار می‌رفت اکنون با چهار پله نزول، در ردیف چهاردهم جای گرفته است. ایران هم امسال از نظر شاخص توسعه دولت الکترونیک با سه له نزول از جایگاه ۸۶ به ۸۹ رسیده است. مقایسه وضعیت ایران با سال ۲۰۱۴ البته رشد ۱۶ پله‌ای را نشان می‌دهد که در آن سال ایران در رتبه ۱۰۵جای گرفته بود اما در مقایسه با سال ۲۰۱۸ نزول سه رتبه‌ای دارد.

 

 

ارسال نظر