اخبار فناوری

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۲۷۳

کنترل جدی‌تر شبکه‌های اجتماعی امریکایی در ترکیه

دولت ترکیه قصد دارد ضمن کنترل جدی‌تر شبکه‌های اجتماعی امریکایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر برای دریافت مالیات بیشتر از این شرکت‌ها اقدام کند. به گزارش مهر به نقل از آسین ایج، حزب حاکم ترکیه تحت مدیریت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور این ماه اعلام کرد که شبکه‌های اجتماعی امریکایی را به‌طور جدی تحت کنترل خود قرار خواهد داد. علت این مساله برخی توئیت‌های توهین‌آمیز خطاب به وی و دختر او بعد از تولد فرزند چهارم بوده است. بر اساس لایحه ۹ ماده‌ای پیشنهادی دولت ترکیه شبکه‌های اجتماعی امریکایی باید حضور رسمی در ترکیه داشته باشند و نماینده‌ای را در خاک این کشور معرفی کنند تا این فرد در برابر مقامات دولت ترکیه پاسخگو باشد. این پاسخگویی هم جنبه‌های قضایی و حقوقی را در بر می‌گیرد و هم به پرداخت مالیات مربوط می‌شود. در صورت طرح شکایت علیه این شبکه‌های اجتماعی به علت نقض حریم شخصی و حقوق کاربران، نمایندگان آنها در ترکیه باید ظرف ۴۸ ساعت پاسخ خود را ارایه کنند. بعد از تصویب این قانون شبکه‌های اجتماعی امریکایی باید ظرف ۳۰ روز نمایندگان خود را در ترکیه معرفی کنند و در غیر این صورت با جریمه و کاهش پهنای باند اختصاص یافته به خود در ترکیه مواجه خواهند شد. شبکه‌های اجتماعی امریکایی هنوز نسبت به این مساله واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

تولید ربات ویژه حمل‌و‌نقل اشیای ظریف و شکننده

محققان دانشگاه میشیگان از تولید ربات پیشرفته‌ای خبر داده‌اند که مجهز به یک دست است و می‌تواند امور خاصی مانند بلند کردن و انتقال اشیای حساس و شکننده مانند میوه و تخم مرغ را انجام دهد. به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، دست‌های رباتیک معمولاً قوی و زمخت هستند و نمی‌توان از آنها برای حمل و نقل اشیا و ابزار حساس و ظریف استفاده کرد. اما دانشمندان توانسته‌اند دست رباتیکی برای برداشتن و جابه‌جایی اشیای شکننده و ظریف مانند تخم مرغ، گوجه فرنگی، لیوان، بطری و غیره ابداع کنند. دست این ربات موسوم به FHPA دارای چهار انگشت و یک انگشت شست در جهت مخالف است که همکاری و هماهنگی آنها با یکدیگر برای لمس و جابه‌جایی اشیا در حد بالایی است. پمپاژ جریان هوا از طریق لوله‌های متصل به دست این ربات به صورت حساب شده باعث باز و بسته شدن تدریجی انگشت‌ها و تنظیم فشار وارده به اشیای در حال حمل می‌شود. پس از انتقال هر شیء به مقصد فشار هوا کمتر شده و به تدریج کاهش می‌یابد تا شیء در محل مد نظر قرار گیرد. این ربات بعد از تکمیل و بررسی‌های نهایی برای اقداماتی همچون بسته‌بندی انواع میوه، انجام خدمات پزشکی و حتی کمک به انجام اعمال جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داشبورد امنیتی جدید آی‌بی‌ام برای سرویس‌های کلود مالی

شرکت آی‌بی‌ام داشبورد امنیتی جدیدی را طراحی کرده که به شرکت‌های تجاری امکان می‌دهد بر امنیت خدمات کلود خود نظارت و از سرقت داده‌های مالی جلوگیری کنند. به گزارش مهر به نقل از زددی‌نت، داشبورد ایمن‌سازی‌شده آی‌بی‌ام به‌طور ویژه برای ارایه خدمات کلود مالی عرضه شده و شرکت‌های تجاری از این طریق می‌توانند امنیت روندهای کاری مالی خود را تضمین کنند. آی‌بی‌ام امیدوار است بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از ارایه این خدمات استقبال کنند و از این طریق از نفوذ احتمالی هکرها و باج افزار نویسان به سیستم‌های خود به سرعت مطلع شوند. ارایه این خدمات از سوی آی‌بی‌ام بعد از خریداری شرکت اسپانوگو صورت می‌گیرد. این شرکت نرم‌افزارهای امنیتی مورد استفاده صنعت بیمه را تولید می‌کرد و آی‌بی‌ام با استفاده از آن به دنبال ایمن‌سازی سرورهای کلود خود برای مشتریان است. آی‌بی‌ام از ابزار علاقه برخی بانک‌های اروپایی و امریکایی به استفاده از این خدمات خبر داده است و حتی برخی شرکت‌های نرم‌افزاری مانند ادوبی و وی‌ام ویر نیز قصد دارند سرویس‌های مالی یادشده را به کار بگیرند. آی‌بی‌ام هنوز در ویژگی‌های فنی و هزینه استفاده از این خدمات به‌طور عمومی اطلاع‌رسانی نکرده است.

۱۱ شرکت فناوری چینی توسط امریکا تحریم شدند

کاخ سفید در ادامه رویکرد خود علیه شرکت‌های فناوری چینی ۱۱ شرکت دیگر را هم تحریم کرد که در میان آنها یکی از تأمین‌کنندگان سخت‌افزارهای مورد نیاز اپل دیده می‌شود. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، دولت امریکا شرکت‌های یادشده را به نقض حقوق بشر متهم کرده و مدعی شده که شرکت‌های مذکور با دولت چین همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دارند. این اتهام‌ها بارها از سوی دولت چین و شرکت‌های مختلف فناوری این کشور رد شده و علت این اتهام‌زنی‌ها نگرانی از رشد قدرت فناورانه چین در سطح جهان دانسته شده است. برخی از این شرکت‌ها مانند اوفیلم گروپ سخت‌افزارهای مورد نیاز شرکت‌های فناوری امریکایی و چینی مانند‌ای سر، ایسوس، آمازون، دل، اچ پی، اچ تی سی، هواوی، لنوو، ال جی، مایکروسافت، اوپو، سونی، شیوامی و زد تی‌ای را تأمین می‌کردند. او فیلم به علت تأمین قطعات دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ایکس از سال ۲۰۱۷ به این سو شریکی استراتژیک برای اپل محسوب می‌شود. این شرکت در فهرست تأمین‌کنندگان قطعات اپل در سال ۲۰۱۹ هم قرار داشته است. برخی از شرکت‌های همکار با طرف‌های چینی مانند ال‌جی بلافاصله بعد از اعلام فهرست تازه هرگونه همکاری با آنها را تکذیب کرده‌اند، اما بقیه هنوز واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

تولید الکترولیت جدید باتری برای شارژ خودروهای برقی

باتری‌های لیتیومی مجهز به آندهای گرافیتی، ظرفیت مناسبی برای شارژ خودروهای برقی دارند. اما یک فناوری جدید می‌تواند موجب ارتقای بیشتر ظرفیت آنها شود. به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، محققان الکترولیت جدیدی را برای شارژ باتری خودروهای برقی تولید کرده‌اند که دارای موادی نرم و در عین حال مستحکم بوده و عمر و دوام باتری را نیز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در درازمدت توانایی خود را برای شارژ باکیفیت از دست ندهد. در باتری‌های جدید از فلز لیتیوم خالص و نیز لایه‌های حفاظتی از جنس نانولوله‌های کربنی استفاده شده که چگالی بالایی دارد و لذا ظرفیت شارژ آن نسبت به باتری‌های امروزی لیتیومی تا ۱۰برابر افزایش می‌یابد و سرعت شارژ آن نیز بیشتر خواهد بود. این دستاورد از شکل‌گیری دندریت‌هایی که سطح گرافیتی‌اند را نیز می‌خورند و موجب گرمای شدید و آتش سوزی می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند. پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون که الکترودهای جدید را تولید کرده‌اند می‌گویند در مدل نهایی این باتری‌ها از پلیمرهای نرم و متخلخل با سوراخ‌های ریز پرشده از ذرات سرامیکی در مقیاس نانو استفاده می‌شود. آنان امیدوارند این باتری‌ها زمینه را برای تولید خودروهایی فراهم کند که با یک بار شارژ بتوانند بیش از هزار کیلومتر را طی کنند.

 

ارسال نظر