دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۱۱

اختلال کلودفلیر ده‌ها وب‌سایت را از کار انداخت

اختلال در روترهای شرکت کلودفلیر موجب شد تا ده‌ها وب‌سایت و شرکت خدمات‌گیرنده از این شرکت از دسترس خارج شده و دسترسی کاربران به آنها غیرممکن شود. به گزارش فارس به نقل از انگجت، خدمات مبتنی‌بر کلودفلیر و دی‌ان‌اس‌های آن به علت اختلال از دسترس خارج شده و بسیاری از کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. از جمله خدمات و سایت‌های از دسترس خارج‌شده می‌توان به دیسکورد، آئوتی، فیدلی، داون دیتکتور و غیره اشاره کرد. اکثر این سایت‌ها و شرکت‌ها با صدور اطلاعیه‌هایی در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به کاربران در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند. با هک گسترده حساب توییتری افراد شناخته شده، بسیاری از افراد پس از قطعی دیشب احتمال حملات سایبری را مطرح کردند، اما پس از اینکه دوباره وضعیت عادی شد، کلودفلیر درگزارشی اعلام کرد که قطعی این سایت‌ها و سرویس‌ها ناشی از یک حمله نبوده و این شرکت مشکل را پیدا و برطرف کرده است. نقص فنی یکی از روترهای این شرکت در آتلانتا باعث اشتباه در مسیردهی ترافیک و در نهایت از دسترس خارج شدن سایت‌های مختلف شده است.این مشکل در سرویس DNS کلودفلیر روی دیتاسنترها در سراسر جهان از فرانکفورت و پاریس گرفته تا هلند تاثیر گذاشته و بسیاری از شهرهای اصلی ایالات متحده امریکا مانند لس آنجلس، شیکاگو، سیاتل و آتلانتا با مشکل مواجه شدند. کلودفلیر، از بزرگ‌ترین سرویس‌های میزبانی سرور و CDN است که بسیاری از سایت‌ها برای دفاع از خود در برابر حملات DDoS از سرویس‌های آنها استفاده می‌کنند. کلودفلیر خود با صدور بیانیه‌ای از این بابت از کاربران عذرخواهی کرد.

هکرهای روس به‌دنبال سرقت تحقیقات واکسن کرونا

مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس گروه هک روسی Cozy Bear را مسوول حملات سایبری اخیر برای سرقت اطلاعات مربوط به واکسن درحال توسعه این کشور دانست. به گزارش زومیت به نقل از تک‌اسپات، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، درحال‌حاضر ۱۶۰ واکسن برای کووید ۱۹ در فازهای مختلفی از تحقیقات و توسعه قرار دارند. باتوجه‌به افزایش نگرانی‌ها پیرامون چگونگی دسترسی سایر کشورها به واکسن، برخی کشورها مثل چین و روسیه با استفاده از حملات سایبری به مراکز کلیدی تحقیقاتی واکسن ویروس کرونای جدید، تلاش دارند نتایج تحقیقات انجام‌شده را به دست آورند. دولت‌های ایالات متحده امریکا، کانادا و انگلیس تعدادی از هکرهای مورد حمایت برخی دولت‌ها را مسوول حملات سایبری مداوم به بعضی دانشگاه‌ها، آژانس‌های دیپلماتیک و سازمان بهداشت جهانی می‌دانند که داده‌های مربوط به این تحقیقات را دراختیار دارند. بنابر گزارش مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس (NCSC)، هدف مهاجمان استخراج اطلاعات مرتبط با تولید واکسن ویروس کرونای جدید بوده است. همه‌ نشانه‌های موجود به گروه هک APT29 منتهی می‌شوند که به‌نام Cozy Bear نیزاز آنها یاد می‌شود و پیش‌از این ارتباطاتی با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه داشته‌اند. البته روسیه تنها کشوری نیست که انگشت اتهام به‌سمتش نشانه رفته است. در ماه‌های گذشته، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت سایبری و آژانس امنیت زیرساخت در وزارت امنیت ملی ایالات متحده امریکا، اتهامات مشابهی را به چین نسبت دادند و ادعا کردند چین گروه‌های سازمان‌یافته‌ای را تأسیس کرده تا داده‌های مرتبط با تحقیقات واکسن کووید ۱۹ را سرقت کنند.

اینستاگرام قابلیتی مشابه تیک‌تاک عرضه می‌کند

درحالی که سخنانی در کاخ سفید مبنی بر مسدودسازی اپلیکیشن تیک‌تاک در امریکا اوج گرفته است، اینستاگرام بزودی رقیبی برای این اپلیکیشن عرضه خواهد کرد. به گزارش زومیت به نقل از ورج، طی هفته‌های آینده انتظار می‌رود اینستاگرام قابلیتی شبیه به کاربردهای تیک تاک را در امریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر عرضه کند. مقامات اینستاگرام گفتند که زمان دقیق عرضه‌ قابلیت جدید در اوایل ماه اوت خواهد بود. این قابلیت که Reels نام دارد، اپلیکیشنی مجزا نیست؛ بلکه ویژگی جدیدی برای اینستاگرام خواهد بود که اجازه ضبط ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای و انتشار آنها را در این پلتفرم می‌دهد. کاربر می‌تواند از فایل‌های صوتی استفاده‌شده در ویدئو کلیپ‌های دیگران نیز استفاده کند و با استفاده از افکت‌های مختلف موجود در Reels موزیک ویدیوهای خود را بسازد. درحال‌حاضر این قابلیت در مناطق محدودی از جمله هند و برزیل دردسترس قرار گرفته است و انتظار می‌‌رود طی هفته‌های آینده دردسترس کاربران بیشتری قرار گیرد. چنین اقدامی دور از ذهن نبود؛ زیرا اینستاگرام مانند شرکت مادر خود، فیس‌بوک، تاکنون ویژگی‌ها و قابلیت‌های محبوب بسیاری را از اپلیکیشن‌های مختلف الهام گرفته و به پلتفرم خود اضافه کرده است. در مثالی کوتاه می‌توان به قابلیت Stories اشاره کرد که از اسنپ‌چت کپی شد. با این حساب، با افزایش میزان کاربران و محبوبیت اپلیکیشن تیک‌تاک، انتظار می‌رود اینستاگرام برخی از ویژگی‌های تیک تاک را به پلتفرم خود اضافه کند. تمامی این موارد در حالی رخ می‌دهد که فشارها روی مقامات امریکایی برای مسدودسازی اپلیکیشن تیک‌تاک افزایش یافته است.

احتمال سرقت پیام‌های شخصی توییتر تایید شد

احتمال سرقت داده‌های شخصی در هک تاریخی توییتر در کنار کلاهبرداری بیت‌کوینی، تأیید شد. به گزارش زومیت به نقل از ورج، توییتر یک پست وبلاگی با هدف اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتر پیرامون هک اخیر منتشر کرد. نفوذ سایبری اخیری که این شبکه‌ اجتماعی را هدف قرار داده بود، منجر به کنترل برخی از حساب‌های کاربری مشهور و معتبر توسط هکرها شد. از میان این حساب‌ها می‌توان به جو بایدن، باراک اوباما، ایلان ماسک، بیل گیتس و برخی افراد و سازمان‌های مشهور دیگر اشاره کرد. ظاهرا هکرها موفق به دانلود پیام‌های شخصی و خصوصی هشت حساب کاربری مهم شده‌اند. آنها در کنار اجرای برنامه کلاهبرداری بیت‌کوین، پیام‌های شخصی قربانی‌ها را نیز دریافت کرده‌اند. احتمالا مجرمان موفق به مشاهده‌ اطلاعات خصوصی همچون شماره‌ تلفن و آدرس ایمیل همه‌ حساب‌های قربانی هم شده‌اند. توییتر در اطلاعات جدید تأیید کرد که مجرمان، با استفاده از قابلیت Your Twitter Data، آرشیو اطلاعاتی حساب‌های کاربری قربانی را دانلود کرده‌اند. این آرشیو، شامل پیام‌های خصوصی کاربران در داخل پلتفرم هم می‌شود. توییتر احتمال می‌داد که شاید یک یا تنی چند از کارمندان با حیله‌های مهندسی اجتماعی در دام مجرمان سایبری گرفتار شده باشند. در اطلاعات جدید گفته شد: «مجرمان با موفقیت تعدادی از کارمندان را فریب داده‌اند و با استفاده از اطلاعات ورودی آنها، به سیستم‌‌های داخلی توییتر دسترسی پیدا کرده‌اند و حتی از حفاظ‌های تأیید هویت دومرحله‌ای هم رد شده‌اند.» درنهایت اطلاعات تکمیلی توییتر نشان می‌دهد که مجرمان شاید اهدافی فراتر از کلاهبرداری بیت‌کوینی داشته‌اند.

حمله دادستان کل امریکا به غول‌‌های فناوری

دادستان کل ایالات متحده امریکا از شرکت‌های بزرگ امریکایی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل به‌علت تمایل به همکاری با چین انتقاد کرد. به گزارش دیجیاتو به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ویلیام بار در سخنرانی در میشیگان اعلام کرده: «جمهوری خلق چین درگیر یک حمله اقتصادی تهاجمی و سنگین برای به دست آوردن رهبری اقتصاد جهانی و پیش گرفتن از ایالات متحده امریکا به عنوان ابرقدرت برتر جهان است. اغلب شرکت‌های امریکایی به‌خاطر سود کوتاه‌مدت و حتی به قیمت آزادی خود در ایالات متحده امریکا، تسلیم نفوذ چین می‌شوند.» دادستان کل امریکا در صحبت‌های خود شرکت‌های امریکایی را بازیچه نفوذ چین دانست. بار در سخنان خود سیسکو را به علت کمک به دولت پکن برای ساخت فایروال بزرگ سرزنش کرد و مورد انتقاد قرار داد. بار این فایروال را پیچیده‌ترین سیستم برای نظارت روی اینترنت و سانسور اعلام کرد. پس از این صحبت‌ها، سیسکو اعلام کرد که تجهیزات سفارشی برای قطع اینترنت یا دسترسی به نظارت روی کاربران در اختیار دولت پکن قرار نداده است. این شرکت گفته: «قطعاتی که در اختیار چین قرار می‌دهیم، تفاوتی با تجهیزات ما در سراسر جهان ندارد و ما تمام قوانین کنترلی صادرات به چین شامل حقوق بشر را کاملا اجرا می‌کنیم.» بار اپل را به علت انتقال بخشی از اطلاعات آیکلود به سرورهای خود در چین مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که چنین اقدامی امکان دسترسی راحت‌تر دولت پکن به ایمیل‌ها، پیامک‌ها و سایر اطلاعات کاربران را فراهم می‌کند. اپل درباره دسترسی دولت پکن به اطلاعات کاربران به رمزگذاری قدرتمند روی دستگاه‌ها و سرورهای خود اشاره کرده است.

 

ارسال نظر