دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۳۶

تولید باتری لیتیومی با سرعت شارژ 5 برابری

استفاده از مواد جدید در باتری‌های لیتیومی کنونی می‌تواند کارایی آنها را افزایش چشمگیری دهد. به گزارش دیجیاتو، محققان اخیرا با استفاده از نانولوله‌های کربنی به موفقیت قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند. این تحقیق در کالج مهندسی دانشگاه «Texas A&M» و مرکز معماری باتری صورت گرفته که نشان از پتانسیل بالای آن دارد. زمانی که باتری‌های لیتیوم‌یونی سنتی شارژ و دشارژ می‌شوند، یون‌های لیتیوم میان کاتد و‌اند حرکت می‌کنند که‌اند معمولا از ترکیب گرافیت و مس ساخته می‌شود. محققان در پژوهش جدید به‌جای این ترکیب از فلز لیتیوم خالص استفاده کردند که چگالی انرژی بالایی دارد، امکان شارژ سریع باتری‌های لیتیومی را فراهم می‌کند و ظرفیت آنها را تا ۱۰ برابر نیز افزایش می‌دهد. سال گذشته تحقیقی نشان داد که‌اند لیتیومی می‌تواند تاثیر شگرفی روی افزایش ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی کنونی داشته باشد. در تحقیق جدید پژوهشگران به سراغ نانولوله‌های کربنی رفته‌اند. به گفته پژوهشگران،‌اند توسعه پیدا کرده می‌تواند تا ۵ برابر بیشتر از باتری‌های کنونی جریان را کنترل کند. بهبود این ویژگی نه تنها امنیت بالاتر و افزایش چگالی انرژی را در پی دارد، بلکه امکان شارژ بسیار سریع آن را نیز فراهم می‌کند.

مایکروسافت حفره خطرناک ویندوز را برطرف کرد

مایکروسافت یک آسیب‌پذیری خطرناک در دی‌ان‌اس سرور ویندوز را برطرف کرده و یک وصله نرم‌افزاری برای به‌روزکردن آن عرضه کرده است. به گزارش فارس به نقل از انگجت، آسیب‌پذیری جدید شناسایی شده در ویندوز سیگ‌رد نام دارد و مایکروسافت به کاربران ویندوز هشدار داده هر چه سریع‌تر وصله نرم‌افزاری عرضه‌شده برای برطرف کردن آن را نصب کنند. اولین‌بار شرکت امنیتی چک‌پوینت موفق به شناسایی آسیب‌پذیری یادشده شد که یافته‌های خود از این آسیب‌پذیری را در تاریخ ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) در اختیار مایکروسافت قرار داد. این شرکت پس از تأیید این حفره و شناسایی آن به عنوان آسیب‌پذیری کرم شدنی، پچ آن را منتشر کرد. این آسیب‌پذیری به هکرها امکان می‌دهد از راه دور کنترل رایانه‌های قربانی را در دست بگیرند و ضمن تزریق کدهای مخرب به ویندوز، به وب‌سایت‌های مختلف حمله کنند، از ایمیل‌ها استراق سمع کنند، اطلاعات خصوصی را سرقت و حتی وب‌سایت‌های هدف را از دسترس خارج کنند. آسیب‌پذیری SigRed مربوط به سیستم‌عامل‌های ویندوز سرور از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۹ است. مایکروسافت می‌گوید این حفره امنیتی به‌سهولت توسط هکرها قابل سوءاستفاده است و می‌تواند خسارت زیادی وارد کند .

آمازون خرید بی‌دردسر و بدون صف را ممکن می‌کند

آمازون به‌زودی یک کارت خرید هوشمند به نام دش کارت را به کار می‌گیرد که به خریداران آتی فروشگاه‌های این شرکت امکان می‌دهد بدون معطلی و در صف ایستادن خرید کنند. به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، قرار است کارت خرید هوشمند آمازون در فروشگاه میوه و خواربار فروشی آمازون که در لس‌آنجلس کالیفرنیا تاسیس می‌شود، قابل استفاده باشد. خرید مالکان این کارت در زمان عبور از کنار قفسه‌ها و برداشتن اقلام مختلف ثبت می‌شود و هزینه این خریدها به‌طور خودکار از کارت اعتباری افراد کسر می‌شود. استفاده از این کارت مستلزم نصب یک برنامه ویژه تلفن همراه نیز هست. فروشگاه آمازون برای استفاده از این کارت اواخر سال ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود و کار کنترل کارت و کسر هزینه خرید از کارت اعتباری در زمان خروج صورت می‌گیرد. آمازون امیدوار است دامنه استفاده از این کارت توسعه یابد و فروشگاه‌های کوچک و متوسط نیز به استفاده از آن تمایل نشان دهند. تبادل اطلاعات با دش کارت در زمان خرید اقلام از طریق حسگرهایی ویژه صورت می‌گیرد. همچنین در سبدهای خرید این فروشگاه اسکنرهایی برای ثبت مشخصات و قیمت اقلام مختلف وجود دارند.

رصد فعالیت کاربران در اپلیکیشن‌ها توسط گوگل

طبق گزارشی جدید شکایتی گروهی علیه گوگل ثبت شده و این شرکت را متهم می‌کند که بدون اجازه کاربران فعالیت‌های آنان را در اپلیکیشن‌های مختلف رصد می‌کند. به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، به‌تازگی شکایتی گروهی علیه گوگل ثبت شد. این شکایت گوگل را متهم می‌کند حتی در صورتی‌که کاربران گزینه عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات را در تنظیمات فعال کنند، اما این شرکت به وسیله اپلیکیشن‌های مختلف موبایل فعالیت‌های آنان را رصد می‌کند. طبق این شکایت گروهی که در ایالت کالیفرنیا ثبت شده، گوگل حتی پس از خاموش کردن گزینه جمع‌آوری اطلاعات در تنظیمات، داده‌های کاربران در اپلیکیشن‌های خبری، تاکسی آنلاین و غیره را ادامه می‌دهد. در متن این شکایت نامه آمده است: «حتی هنگامی که کاربران دستورات گوگل را اجرا و گزینه ردیابی فعالیت‌های وب و اپلیکیشن را در بخش تنظیمات خاموش می‌کنند، این شرکت میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها و اطلاعات مرورگر را جمع‌آوری می‌کنند.» این دومین شکایتی است که درباره ردیابی اطلاعات کاربران علیه گوگل ثبت می‌شود. در ماه ژوئن با ثبت شکایتی، گوگل متهم شد فعالیت‌های کاربران را در مرورگر کروم حتی در وضعیت ناشناس ردیابی می‌کند.

ضرب‌الاجل انگلیس برای  پایان همکاری با هواوی

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرده شرکت‌های مخابراتی باید تا پایان ۲۰۲۷ میلادی تمام تجهیزات مخابراتی هواوی را از زیربنای شبکه5G این کشور حذف کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز اقدام جانسون علیه بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان احتمالا به تنش با چین منجر می‌شود. همزمان با آماده شدن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها درباره امنیت تجهیزات هواوی و فشار از سوی امریکا، جانسون را مجبور کرد بین همکاری با چین و امریکا، یکی از آنها را انتخاب کند. درحالی که انگلیس به‌شدت از سوی دولت دونالد ترامپ برای قطع همکاری با هواوی تحت فشار بود، دولت چین نیز به انگلیس هشدار داده بود که درصورت طرفداری از امریکا، وضعیت میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این کشور به خطر خواهد افتاد. دولت انگلیس در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به هواوی اجازه داد تا ۳۵ درصد در توسعه شبکه 5G این کشور همکاری کند. البته همکاری هواوی محدود به فعالیت‌های هسته‌ای بود. اما اکنون نخست‌وزیر انگلیس شرکت‌های مخابراتی را از خرید تجهیزات هواوی پس از پایان سال جاری منع کرده و به آنان 7 سال فرصت داد تا تجهیزات فعلی را نیز حذف کنند.


 

ارسال نظر