جنجال بر سر افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۶۴
جنجال بر سر افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها

گروه دانش و فن|

روزهای گذشته غیر از تمام اخبار بدی که برای مردم ایران به گوش می‌رسید، از افزایش نرخ ارز تا گسترش کرونا و رسیدن شهرها به مرز هشدار، کاربران اینترنتی اپراتورهای موبایل هم اخبار ناخوشایندی دریافت کردند و آن افزایش قیمت بسته‌های ای نترنتی بود. البته اپراتورهای همراه، اعلام کردند که افزایش قیمتی در بسته‌ها صورت نگرفته است و تنها برخی از بسته‌ها از اپلیکیشن‌های این اپراتورها و کدهای دستوری حذف شده و کاربران همچنان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت اپراتورها، بسته‌های مورد نظر قبلی را دریافت کنند، با وجود این از طرف رگولاتوری اعلام شد که افزایش تعرفه بسته‌ها بدون هماهنگی با این سازمان غیرقانونی بوده و اپراتورها باید بسته‌های قبلی را برگردانند. کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و نسبت به این موضوع اعتراض کردند. درواقع مقایسه تعرفه‌های قبلی در اپلیکیشن‌ اپراتورها، حاکی از آن بود که آنها تغییراتی در بسته‌های اینترنت خود داده‌اند که منجربه افزایش قیمت برخی بسته‌ها شده و بعضی از بسته‌ها نیز که نزد کاربران محبوب بودند، مانند بعضی بسته‌های بلندمدت، به شکل کامل حذف شدند.  اگرچه اپراتورها به‌شکل رسمی توضیحی نداده‌اند که به شکل میانگین کل بسته‌ها چند درصد افزایش قیمت داشته، اما اگر اینترنت بین‌الملل را در نظر بگیریم، افزایش قیمت در بعضی موارد به دو برابر نیز می‌رسد.  از سوی دیگر برخی از بسته‌ها و به خصوص بسته‌های بلندمدت (شش ماهه و یکساله که عمدتا حجم اینترنت بالایی داشتند) حذف شده یا مقدار حجم ارایه‌شده در آنها کاهش نسبی داشته است.  در یکی از اپراتورها، بسته‌ای که پیش‌تر ۱۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل (معادل ۳۰ گیگابایت اینترنت داخلی) حجم داشت، به دو قسمت ۷.۵ گیگابایتی شده: ۷.۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۱۵ گیگابایت اینترنت داخلی تبدیل شده بود. در اپراتور دیگر، برخی از بسته‌های محبوب به‌طور کلی حذف شده و برخی نیز با افزایش قیمت نسبی (تقریبا دو برابری) روبه‌رو شده‌اند.

 به عنوان مثال تا دهم تیرماه یک بسته ۹۰روزه ۲۴ گیگابایتی با قیمت ۵۸ هزار تومان قابل خریداری بود که به یک بسته ۹۰ روزه با حجم ۱۷ گیگابایتی تبدیل شده و قیمت آن نیز به ۷۹ هزار تومان رسید، در حالی که پیش‌تر یک بسته ۹۰ روزه ۱۷ گیگابایتی، ۴۷ هزار تومان قیمت داشت. البته به نظر می‌رسد بسته‌هایی که کاربران نسبت به حذف آنها اعتراض دارند، همچنان در وب‌سایت این اپراتورها موجود است و کاربران می‌توانند بسته مورد نظر خود را از آنجا خریداری کنند، اما حذف این بسته‌ها از اپلیکیشن‌ اپراتورها، منجر به نارضایتی شده است. درواقع قیمت بسته‌های اینترنتی در وب‌سایت اپراتورها همچنان به نرخ قبل محاسبه شده و کاربران می‌توانند از طریق سایت به انواع بسته‌ها با قیمت‌های پیشین دسترسی داشته باشند و دیگر اینکه برخی بسته‌های فعال مشترکین از طریق اپلیکیشن می‌توانند با قابلیت خرید مجدد، با همان نرخ قبلی تمدید شوند؛ ولو اینکه این بسته در مجموعه بسته‌های فعلی موجود در اپلیکیشن اپراتورها وجود 

نداشته باشد. اپراتورها نیز تاکید دارند که افزایش قیمت یا تغییرات در حجم بسته‌ها در تمامی موارد رخ نداده و هنوز هم بسته‌هایی با نرخ قبلی و حجم پیشین در هر دو اپراتور مشاهده می‌شود.

   مبالغ غیرقانونی

باید به کاربران برگردانده شود

پیش‌تر سازمان رگولاتوری و مسوولان اپراتورها چندین بار اعلام کرده‌ بودند که قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها کمتر از مقدار قانونی آن است و از طرفی بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده خطوط اینترنت ثابت از قیمت پایین بسته‌های اپراتورهای همراه گلایه داشتند و از طرف دیگر، کاربران نرخ‌های این بسته‌ها را گران می‌دانستند. اما حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در واکنش به این تغییرات تعرفه‌ای در توییتر نوشت: «بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید 

به قبل بازگردد.»

 او همچنین با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: «براساس این مصوبه اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفه‌های عادی و تشویقی سرویس‌هایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده، این افزایش قیمت‌ها برخلاف مقررات بوده و تمامی قیمت‌ها باید به قبل باز‌گردد.» رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره برخورد رگولاتوری با این موضوع تصریح کرد: اخطار لازم برای اپراتورهای متخلف ارسال شده است، این اپراتورها باید در سریع‌ترین زمان قیمت سرویس‌هایشان را به قیمت قبلی بازگردانند.»

فلاح جوشقانی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: «امروز به هر دو اپراتور اخطار دادیم که تعرفه‌ها را به حالت قبل برگردانند. ما معمولاً سعی می‌کنیم مشکلاتی که در این بخش وجود دارد را خودمان حل کنیم و کار به مراجع دیگر نرسد. اپراتورها نیز می‌توانند برای رسیدن به خواسته خودشان با ما مذاکره کنند. اینکه رگولاتوری با چیزی مخالفت کند و آنها کار خلاف قانون خود را انجام بدهند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برنگردد حتماً اقدامات دیگری انجام خواهد شد، افزود: «اگر وضعیت به این شکل باقی بماند، حتماً مراجع دیگری مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برای حل مساله ورود پیدا می‌کنند.» او در خصوص پیشینه این اتفاق توضیح داد: «مصوبه ۲۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط اپراتور مسلط را تعیین کرده است. به همین دلیل طبق قوانین، باید تمام تعرفه‌های آنها چه عادی چه تشویقی و طرح‌هایی که مدنظر دارند به تایید سازمان تنظیم مقررات برسد؛ آن‌هم در چارچوب سقف و کفی که توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعریف‌شده است.» وی گفت: «حدود یک ماه قبل اپراتورهای همراه برای تغییر قیمت بسته‌های خود درخواستی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کردند. نامه‌ای که اپراتورها برای سازمان ارسال کردند، شامل درخواست تغییراتی در ارایه سرویس و قیمت‌ها بود. این دو نامه که ازنظر ادبیات و خواسته‌هایی که مطرح‌شده، کاملاً شبیه یکدیگر بود با مخالفت ما روبرو شد، به‌ویژه که با شیوع کرونا و استفاده بیشتر مشترکان از فضای مجازی، چنین اقدامی منطقی نبود. اپراتورها خواستار افزایش دو برابری قیمت‌ها بودند. سازمان با این درخواست مخالفت و اعلام کرد که تعرفه‌ها باید به حالت قبل برگردد. اما جمعه شب، خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت به گوش ما رسید و بررسی آن را آغاز کردیم. شنیده‌ها درست بود. هم تعرفه‌ها را تغییر دادند هم یکسری از بسته‌های پرمصرف مشترکان را حذف کرده بودند.» معاون وزیر ارتباطات تشریح کرد: «تعرفه‌هایی که اکنون در بازار وجود دارد سال‌هاست که توسط اپراتورها جاافتاده است. شرایط بازار را خود اپراتورها ایجاد کرده‌اند و نمی‌توان تعرفه‌ای که عرف بازار شده است را یک‌شبه دو برابر کرد.»

    اصلاح گرانی بسته‌های اینترنتی

همچنین مجید حقی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه تغییر قیمت پکیج‌های اینترنت امری معمول بین اپراتورها است که با توجه به تغییر حجم بسته‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: «اکنون بحث این است که این تغییر قیمت‌ها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده است و ما تغییر بسته اینترنت اپراتورهای موبایل را به «پکیج افزایشی» تعبیر می‌کنیم.»  وی با بیان اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتورهای موبایل می‌شود، اضافه کرد: تخلف افزایش قیمت تنها در اپراتورهای موبایل اتفاق افتاده و ما گزارشی مبنی‌بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکرده‌ایم. از آنجایی که این اپراتورها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم‌اکنون نیافتاده است، این بسته‌ها باید اصلاح و نرخ‌ها به قبل بازگردد.» حقی گفت: «البته سه برابر شدن قیمت بسته‌های اینترنت اپراتورها را تأیید نمی‌کنیم اما شواهد نشان می‌دهد که در بسته‌های پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است. به اپراتورها مهلت داده شده است که هرچه سریع‌تر این تغییرات را اصلاح و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند. کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کرده‌اند نیز، بسته‌های اینترنت آنها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حسابشان عودت داده می‌شود.»

 

ارسال نظر