تعطیلی بساط متخلفان وَس

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۱۷
تعطیلی بساط متخلفان وَس

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توضیح مصوبه اخیر این سازمان برای سازماندهی خدمات ارزش افزوده اعلام کرد که آنها با کمک این مصوبه به دنبال تعطیلی همیشگی سرویس خدمات ارزش افزوده نیستند؛ بلکه می‌خواهند بستر سوءاستفاده از این طریق را برای همیشه از بین ببرند.

حسین فلاح جوشقانی درخصوص جزییات تصویب این مصوبه و آخرین تاثیر اجرای آن روی کنترل کلاهبرداری در این زمینه، در پاسخ به سوال که چرا از این مصوبه به عنوان پایان وس یاد می‌شود، درحالی که قرار است جلوی عضوگیری بدون اطلاع مشترکان به سرویس‌‌های خدمات ارزش افزوده را بگیرد، گفت: «از ابتدا هم گفته‌ایم که به دنبال بستن یا تعطیلی کامل خدمات ارزش افزوده در کشور نیستیم؛ چرا که در این بازار سرویس‌هایی وجود دارند که به‌خوبی و با شفافیت مشغول به کار هستند. مصوبه که در این زمینه تصویب شده برای پایان سوءاستفاده و کلاهبرداری از کاربران به کمک خدمات ارزش افزوده است.» او با بیان اینکه با کمک این مصوبه تا ۹۹ درصد تخلف در این حوزه کاهش پیدا کرده، گفت: با این مصوبه بازار سوءاستفاده۲۷۰۰ میلیارد تومانی خدمات ارزش افزوده پایان یافته است. پس از اجرای مصوبه جدید «وس»، استفاده از این سرویس تحت عنوان «اعتبار ارزش افزوده برای کاربران» اجرایی شد به این معنی که مشترک باید برای استفاده از خدمات وس، بسته اعتباری خریداری کند؛ در غیراین صورت اپراتور نمی‌تواند این خدمات را برای او فعال کند. این سازوکار باعث می‌شود هزینه سرویس ارزش افزوده نیز در قبوض مشترکان دایمی به صورت مجزا دیده شود و اینطور نخواهد بود که اگر این قبض را پرداخت نکرده باشد، کل سرویس موبایل وی قطع شود.» او ادامه داد: «بررسی‌‌ها نشان می‌دهد از زمان اجرای این مصوبه یعنی ۱۵ اردیبهشت، کاربران همراه اول ۱۶ هزار و ۶۴۲ بسته به ارزش ۲۱۴ میلیون تومان خریداری کرده‌اند و کاربران ایرانسل هم ۷۰ هزار بسته اعتباری خدمات ارزش افزوده به ارزش ۱۲۵ میلیون تومان خریداری کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تا چه میزان تمایل مردم به استفاده از اینگونه خدمات پایین است و وس چه جایگاهی در سبد خدمات ارتباطی مردم دارد. در یک سال گذشته بیش از 3000 شکایت مرتبط با پایان زودهنگام بسته‌های اعتباری سیم‌کارت که مشخص شده به دلیل فعال شدن خدمات ارزش افزوده بودن اطلاع کاربران بوده، ثبت شده است.» رییس رگولاتوری در پاسخ به این سوال که چرا اسامی شرکت‌های متخلف در این زمینه اعلام نمی‌شود، گفت: «ما هم نمی‌دانیم دقیقا این شرکت‌ها چه شرکت‌هایی هستند. عده‌ای می‌گویند در این حوزه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت کار می‌کنند؛ اما ما ۱۰تا ۱۲ شرکت بیشتر در حوزه خدمات وس را نمی‌شناسیم و می‌دانیم کمتر از پنج شرکت در این زمینه متخلف هستند. رگولاتوری بارها از فعالان این بخش خواسته تا به‌صورت شفاف نام خود و سرویسی که به مردم ارایه می‌کنند را اعلام کنند تا جلوی سوءاستفاده با نام آنها گرفته شود؛ اما تاکنون هیچ رغبتی از سمت این شرکت‌ها برای شفاف‌سازی در این زمینه دیده نشده است.»

  نقش اپراتورها در کلاهبرداری‌‌های وس

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رییس رگولاتوری درباره اینکه چرا در زنجیره شفاف‌سازی درمورد خدمات ارزش افزوده به نقش و جایگاه اپراتورها در فرایند این کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران اشاره نمی‌شود، توضیح داد که آنها بر نقش داشتن اپراتور در این فرایند آگاه هستند و هیچگاه این باور را نداشته‌اند که در این زمینه اپراتورهای تلفن همراه نقشی ندارند. فلاح جوشقانی اظهار کرد: «اپراتورها برای فعال شدن خدمات ارزش افزوده زیرساخت‌های ‌فنی مانند تایید دو مرحله‌ای را در نظر گرفته‌اند و این اشتباه است که تصور کنیم اپراتورها در فرایندهای مربوط‌به فعال شدن خدمات ارزش افزوده نقشی ندارند. اتفاقا در این زمینه هم مردم اپراتورها را مسوول می‌دانند و همه هجمه‌ها در زمینه کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده به سمت آنها روانه می‌شود.» وی با بیان اینکه بازار خدمات ارزش افزوده یک بازار ۲۷۰۰ میلیاردی در سال گذشته بوده که حالا این رقم به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است، افزود: « با وجود اینکه با اجرای برنامه‌های مشخص رگولاتوری برای از بین بردن سوءاستفاده از کاربران به کمک خدمات ارزش افزوده، درآمد اپراتورها از محل این سرویس‌ها کاهش چشمگیری داشته است، اپراتورها خودشان هم برای شفافسازی در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند و در صورتی که براساس حکم قضایی نقش اپراتورها در فرایند کلاهبرداری به‌صورت شفاف مشخص باشد آنها باید پاسخگو این شکایت و پرداخت ضرر کاربران باشند.»

  پرونده شکایت کاربران از وس 

در حال بررسی است

پاییز سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود اعلام کرد که کاربران باشماره‌گیری ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع، می‌توانند از میزان هزینه‌ای که در این سال‌ها بابت خدمات ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند باخبر شوند. با فعال شدن این کد بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کسر شدن هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان ازحسابشان بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند خبر دادند. همان زمان رگولاتوری اعلام کرد کاربرانی که در این زمینه ضرر دیده‌اند می‌توانند با ثبت شکایت خود و ارسال آن برای رگولاتوری پیگیر بازگشت این مبالغ باشند. در این زمینه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: «یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت در حوزه خدمات ارزش افزوده دریافت شده که در نهایت نیز این شکایت‌ها پاییز سال گذشته برای پیگیری به دادسرا ارسال شده است.» همچنین محمدجواد صالحی، مدیرکل دفتر حقوقی و بازرسی رگولاتوری درباره آخرین وضعیت این پرونده شکایت گفت: «شکایت کاربران از عضو شدن بدون اطلاع آنها در خدمات ارزش افزوده را آبان ماه سال گذشته در دادسرا مطرح کردیم و تحقیقات خوبی هم در این زمینه از طریق بازپرس پرونده روی این موضوع صورت گرفت. در ادامه مکاتبات گوناگونی بین ما و بازپرس این پرونده در جریان بود و آخرین بار حدود ۲۰ روز پیش مجموعه سوالاتی از رگولاتوری پرسیده شد و ما به آنها نیز پاسخ دادیم و همچنان پرونده در حال بررسی است.» صالحی درباره علت تاخیر در رسیدگی به این شکایت اظهار کرد: «با توجه به گستردگی موضوع و حجم بالای شکایت تحقیقات روال عادی و درست خود را طی می‌کند و آنها امیدوارند به زودی نتیجه شکایت این پرونده اعلام شود.»


 

ارسال نظر