خبرسازی شبکه ملی اطلاعات

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۶۹
خبرسازی شبکه ملی اطلاعات

ارتباطات امروز به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و اگرچه این مسیر بیش از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری نیز خواهیم بود. صنعت ارتباطات حدود ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد و پس از آن تلفن بود که برای مدت زمان زیادی وظیفه برقراری ارتباط بین افراد را بر عهده داشت. اما عمر گوشی‌ همراه به کمتر از سه دهه می‌رسد و موبایل‌های امروزی با سیستم‌های عامل هوشمند، عمری ۱۰ ساله دارند. با وجود این در همین سال‌ها هم فناوری‌های جدید، ارتباطات را به نحوی دگرگون کردند که پیام‌ها از حالت متنی و صوتی به تصویری تبدیل شده است. روز جهانی ارتباطات، هفدهم ماه مه ‌است و به همین مناسبت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گسترش رسانه‌های مجازی و امن شدن آنها پس از تحقق شبکه ملی اطلاعات، از تکمیل زیرساخت‌ لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی و نتایج جدیدی درباره این شبکه خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه ارتباطات در کشور گفت: «در حال حاضر در کشور با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه روبه رو هستیم و از طرفی بخش زیادی هم دولت سرمایه‌گذاری کرده است، خدمات ارتباطی نسل ۳ و ۴ در همه شهرهای کشور برقرار است و نزدیک به ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور دسترسی به اینترنت دارند. بیش از ۷۰ میلیون کاربر شبکه اینترنت در کشور داریم» وی با بیان اینکه فعالیت بخش آی‌سی‌تی در همه حوزه‌ها اعم از آموزش، سلامت و بانکداری فعال است، افزود: «تقریبا هیچ کدام از این حوزه‌ها بدون استفاده از فضای ارتباطی و امکانات زیرساختی توفیقاتی که در حال حاضر دارند را نخواهند داشت به نوعی موفقیت‌هایشان وابسته به میزان استفاده از ظرفیت‌های حوزه آی‌سی‌تی است و آی‌سی‌تی هم تلاش کرده بهترین خدمات را برای این مجموعه‌ها فراهم کند.»

    رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با پیش‌بینی رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به رقم چهار درصد از سهم اقتصاد کشور گفت: «سهم رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱,۷ درصد و در ابتدای دولت دوازدهم حدود ۲.۵ درصد بوده و امروز این عدد به چهار درصد رسیده که عدد قابل توجهی است و نشان از رشد اقتصادی دارد.» آذری جهرمی با اشاره به رشد اقتصادی بخش ارتباطی کشور در سال ۹۷ که گزارش آن نهایی شده، افزود: «با وجود اینکه بخش ارتباطی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه رشد منهای ۴,۸ درصد را به لحاظ اقتصادی در سال ۱۳۹۷ تجربه کرده، رشد اقتصادی بخش آی‌سی‌تی یعنی ارتباطات مثبت ۱.۷ درصد و رشد اقتصادی بخش فناوری اطلاعات ما ۶.۴ درصد است.» وی به محسوس بودن دسترسی به امکانات و فناوری در ایام قرنطینه و شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: «با شیوع کرونا در کشورهای مختلف، ما هم با این پدیده مواجه بودیم و می‌توان به عینه دید که اگر فناوری و اطلاعات در این چند سال توسعه پیدا نکرده بود، ما با شیوع کرونا به چه وضعیتی گرفتار می‌شدیم.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در چند روز آینده اخباری در مورد تکمیل زیرساخت‌لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات اعلام می‌شود، افزود: «این هفته خبرهای بسیار خوبی برای مردم داریم. اقداماتی که از دی ماه ۹۸ پس از صدور فرمان 

۵ ماده‌ای مقام معظم رهبری برای تکمیل زیرساخت‌ لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات پیگیری شده بود به نتایج خیلی خوبی رسیده که در این هفته گزارش آن را به مردم می‌دهیم.» آذری جهرمی همچنین در توییتر با اشاره به اخبار خوب شبکه ملی اطلاعات، نوشت: «همزمان با روز جهانی ارتباطات، سه پروژه‌ مهم در این هفته، برای تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور، به بهره‌برداری خواهد رسید. ۲۵ درصد افزایش در ظرفیت مراکز داده کشور، خدمات ابری (Iaas) برای استارت‌آپ‌هایی که همواره از ما تقاضای سرور دارند و طرح «هرخانه ایرانی، یک ویدیوی اینترنتی.»

    خدمات ویژه دولت الکترونیکی

 در روز ارتباطات

به گزارش ایسنا، بارها از سوی کارشناسان گفته شده اگر در راستای تسریع راه‌اندازی دولت الکترونیکی تلاش کنیم، فساد کاهش‌ می‌یابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با «دولت همراه» به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، می‌توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارایه داد. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروه‌هاست. این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهم‌ترین‌ راه‌های جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه‌نشینی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارایه خدمات دولتی به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد. هرچند به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی ندارند. برخی سازمان‌ها میانه‌ای با الکترونیکی شدن ندارند، برخی روش خود را برای ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش می‌گیرند و شاید تنها عده معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند. در این راستا رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از چند اتفاق ویژه دولت الکترونیکی در روز جهانی ارتباطات خبر داد و آنها را نام برد. سرویس الکترونیکی استعلام ضمانتنامه‌های بانکی توسط بانک مرکزی، سرویس استعلام کدهای شبا بر اساس کد ملی توسط بانک مرکزی، ثبت‌نام رایگان و الکترونیکی تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در سامانه تدارکات الکترونیکی توسط وزارت صمت از جمله این خدمات است. باقری پیش از این هم به خدمات الکترونیکی که تاکنون به نتیجه رسیده اشاره کرد که شامل نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌نام الکترونیکی سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا می‌شد و اظهار کرد که منتظر نهایی شدن نسخه الکترونیکی، حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث، یکپارچه‌سازی قبوض و مجامع الکترونیکی هستیم.

   از بین بردن شکاف دیجیتالی 

دستور کار ارتباطات تا ۲۰۳۰

همچنین هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات در پیامی روز جهانی ارتباطات را تبریک گفت. در متن این پیام آمده است: «ملت‌ها و اعضای خانواده اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در سراسر جهان، در روز بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه هر سال، مراسمی را به نام سالروز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، برگزار می‌کنند. امسال از همه شما اعضای این اتحادیه می‌خواهم که با من همراه شوید تا برنامه موسوم به دستور کار ارتباطات تا سال ۲۰۳۰ اتحادیه جهانی مخابرات را به‌پیش ببریم. این دستور کار، دربرگیرنده یک دیدگاه مشترک جهانی برای از بین بردن شکاف یا نابرابری دیجیتالی میان جوامع و استفاده از توان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در زمینه پشتیبانی از دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد، در راستای توسعه پایدار است. من از شما دعوت می‌کنم تا به جهانیان نشان دهید فناوری‌های نوینی مانند نسل پنجم تلفن همراه (5G)، ترابری هوشمند، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و فناوری بلاک‌چین در زمینه ارتقای زندگی مردم و آسان‌سازی توسعه اجتماعی و اقتصادی آنان، چه‌کارهایی را می‌توانند به اجرا درآورند. این فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، توان بالقوه و خیلی زیادی را برای پیشرفت بشر به وجود می‌آورند و ابزارهای قدرتمندی را نیز برای نیل به تک‌تک اهداف توسعه پایدار، در اختیار ما قرار می‌دهند. تقریباً نیمی از جمعیت جهان هنوز از اینترنت استفاده نمی‌کنند و رشد کلی دسترسی به اینترنت، کند است. ما برای اینکه بتوانیم همگان را به اقتصاد دیجیتالی جهانی متصل کنیم، نیازمند هماهنگی بیشتر و چند برابر کردن تلاش‌هایمان در این زمینه هستیم و لازم است برای کسانی که به این موهبت دست‌ یافته‌اند، تضمین دهیم، در این زندگی پر از امکانات ارتباطی که دارند، از امنیت، اطمینان و سلامت کافی برخوردار باشند. بیایید تا به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی و به خاطر این دهه جدید، میوه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای شتاب دادن به رشد اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیست پایدار، توسعه فراگیر و همگانی و همه‌جایی، به کار‌گیریم.»

 

ارسال نظر