جدال اتحادیه‌ اروپا با اپل و گوگل درباره فناوری ردگیری کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۴۶

اپل و گوگل در تکاپو برای توسعه فناوری مشترکی هستند که ردگیری مبتلایان به ویروس کرونا را تسهیل می‌کند، اما با موانع دولتی روبه‌رو شده‌اند. به گزارش زومیت به نقل از اپل‌اینسایدر، اپل و گوگل در ابتدای ماه جاری اعلام کردند توسعه‌ فناوری مشترک چندپلتفرمی سیستمی را برای ردگیری تماس و ابتلا به ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند. روشی که طبق ادعای کارشناسان متعدد، در کاهش اثر همه‌گیری کووید ۱۹ بسیار کارآمد خواهد بود. 

راهکارهای مشابهی در کشورهای گوناگون سراسر جهان اجرا می‌شود تا شانس انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر، به حداقل برسد. دراین‌‌میان بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مخالف توسعه‌ فناوری ردگیری توسط غول‌های دنیای فناوری هستند. البته موافقت آنها در سطح بنیادی نیست و بیشتر، نحوه پیاده‌سازی فناوری را به چالش می‌کشند. خبرگزاری رویترز چند روز پیش گزارش داد که تنش‌ها بین اپل و گوگل و کشورهای اروپایی، پس از ارسال درخواستی ازسوی کشورهای فرانسه و آلمان شدت گرفت. مقام‌های دولتی در این کشورها از غول‌های فناوری درخواست کردند تا به‌نوعی سخت‌گیری‌ها پیرامون حفاظت از حریم خصوصی کاربران را کاهش دهند. مقاومت اپل و گوگل در برابر درخواست‌های دولتی، از زیرساخت‌های فناوری در سیستم‌عامل نشأت می‌گیرد.

 یکی از فاکتورها به سیستم‌عامل iOS ارتباط دارد که قابلیت‌های امنیتی آن، تبادل داده را دشوار می‌کند. قابلیت امنیتی سیستم‌عامل موبایلی اپل، امکان ارسال داده ازطریق بلوتوث درحالت اجرای این اتصال کوتاه‌برد در پس‌زمینه را ممنوع می‌کند. بدون امکان ارسال داده در حالت پس‌زمینه ازطریق بلوتوث، کاربران ملزم هستند تا همیشه اپلیکیشن را اجرا کرده و گوشی خود را نیز از حالت قفل خارج کنند. مقام‌های فرانسوی ابتدا از اپل درخواست کردند تا قابلیت امنیتی مذکور را برای اجرایی شدن طرح جدید مورد نظر خودش، غیرفعال کند. مقام‌های اروپایی از وضعیت پیش‌آمده اصلا راضی نیستند و نگرانی خود را به شدیدترین وجه ممکن اعلام کرده‌اند.

 یک سیاست‌مدار فرانسوی گفته بود که دولت‌های اروپایی به‌نوعی گروگان اپل و گوگل شده‌اند. به‌هرحال درگیری‌ها هنوز ادامه دارد، اما دو شرکت مذکور چند روز پیش اطلاعاتی تکمیلی از فناوری درحال توسعه منتشر کردند که ظاهرا در تاریخ ۲۸ آوریل رونمایی می‌شود. هنوز نمی‌توان هیچ نتیجه‌گیری نهایی از کارآمد بودن فناوری اشتراکی داشت، اما به‌هرحال تلاش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین رقبای دنیای فناوری، عزمی راسخ برای کمک کردن به تقابل با همه‌گیری ویروس کرونا دارند.

 

ارسال نظر