تکلیف خدمات ارزش افزوده مشخص شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۵۰

تکلیف خدمات ارزش افزوده مشخص شد

ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد که به‌موجب آن دارنده پروانه ارایه خدمات ارتباطی موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به‌صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.  خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی می‌شود. اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس‌ها درآورده‌اند. از آنجا که این خدمات معمولاً هزینه‌های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه‌های زیادی که در قبوض کاربران سیم‌کارت‌های دایمی آمده یا سرویس‌هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشت. دراین راستا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییتر نوشت: «به‌رغم وجود چالش‌ها و فشارهای بسیار زیاد، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره‌ پایان دادن به کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده، روز گذشته به اپراتورها ابلاغ شد.» حسین فلاح جوشقانی، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز از تصویب و ابلاغ مصوبه مربوط‌به ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده خبر داد و گفت: «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال ۹۸ با توجه به مصوبه شورای عالی مجازی و با هدف حمایت از حقوق مشترکین الحاقیه‌ای برای مصوبه ۲۴۸ درباره ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده تصویب کرد.» وی با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در ارایه خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی برخی از مشترکان در مورد شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت یا لغو آن افزود: «در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش افزوده پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفا به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند. هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش افزوده از مشترکان تلفن ثابت یا تلفن همراه دایمی یا اعتباری کسر می‌شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.» فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود افزود: «دارنده پروانه موظف است پس از پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده پیامکی مبنی بر پایان اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دایمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.»

   مفاد مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌منظور حمایت از حقوق مشترکین و با توجه به وجود برخی از چالش‌ها در ارایه خدمات ارزش افزوده از قبیل ناآگاهی برخی از مشترکین از شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همچنین شفاف‌سازی درخصوص ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده، این مصوبه را تصویب کرد. در این مصوبه آمده است هرگونه جمع‌آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت (دایمی) و پیش‌پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال‌سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند. دارنده پروانه درصورت عدم وجود اعتبار خدمات ارزش افزوده، نمی‌تواند هیچ خدمت ارزش افزوده‌ای را به‌صورت غیررایگان برای مشترک فعال کند و همچنین موظف است درصورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامکی مبنی‌بر پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترک ارسال کند. دارنده پروانه در توقف یا ادامه خدمات ارزش افزوده به‌صورت رایگان و در چارچوب قرارداد خود با ارایه‌دهنده خدمات ارزش افزوده به مشترک مختار است. همچنین هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده منوط به ارایه درخواست جدید از سوی مشترک است و دارنده پروانه موظف است مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزییات میزان کارکرد خدمات ارزش افزوده وی، فراهم کند. دارنده پروانه موظف است به‌منظور اطلاع‌رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش افزوده ارایه‌شده به مشترکین تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت (دایمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. مسوولیت پاسخگویی به هزینه‌های کسرشده از مشترک بابت خدمات ارزش افزوده برعهده دارنده پروانه است و دارنده پروانه باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزییات مرتبط با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم کند. این مصوبه از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ لازم‌الاجرا است.

 

ارسال نظر