روش‌های جهانی مهار کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۴۲
روش‌های جهانی مهار کرونا

گروه دانش و فن   

در حال حاضر ویروس کرونا مهم‌ترین بحران در جهان محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است. کرونا اگرچه از چین شروع شد اما اکنون کشورهای آسیایی و اروپایی و حتی امریکا را وادار کرده فکری جدی به حال این همه‌گیری کنند. یکی از مواردی که این روزها برای کاهش هرچه بیشتر مراجعه به مکان‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته، استفاده از دورکاری در محیط‌های اداری است. همچنین این روزها استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و روش‌های آنلاین فعالیت‌ها باب شده است، خرید از فروشگا‌ه‌های آنلاین و استفاده از خدمات پستی افزایش یافته، زیرا بیشتر افراد قرنطینه خانگی را به عنوان بهترین روش برای کمتر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا انتخاب کرده‌اند. ارائه خدمات متنوع اینترنتی توسط شرکت‌ها از اینترنت رایگان تا پخش رایگان بخشی از سریال‌ها و انیمیشن‌ها  در تلویزیون‌های اینترنتی هم از مواردی است که برای کمک به آموزش آنلاین و گذراندن اوقات فراغت افراد در نظر گرفته شده است. در این میان هر یک از دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌نوبه خود در تلاشند اقداماتی برای جلوگیری از گسترش این ویروس انجام دهند.

    فراهم کردن امکان دورکاری برای کارمندان

در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، بخشی از کارمندان دولتی نظیر فرهنگیان تعطیل شدند، برخی دیگر به شکل نوبتی و شیفتی سرکار رفتند و یک عده دیگر هم دورکاری کردند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و دورکاری اجباری هزاران کارمند دولت هند، وزارت مخابرات این کشور از طراحی نرم‌افزارها و ابزاری به‌منظور تسهیل دورکاری خبر داد. به گزارش آسین‌ایج، ابزار دورکاری در اختیار تمامی کارمندان بخش دولتی و حتی بخش خصوصی قرار می‌گیرد که بر اساس دستور دولت باید تا تاریخ ۳۰ آوریل یعنی در حدود ۴۵ روز فعالیت‌های خود را از منزل انجام دهند. علاوه بر تأمین نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف موردنیاز کارکنان دولت به‌منظور دورکاری، مقامات این کشور برخی قوانین سختگیرانه مرتبط را نیز تغییر داده‌‌اند. برای مثال، دولت دیگر درباره استفاده از نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان که برخی شرکت‌ها از آنها برای راه‌اندازی شبکه‌های ایمن ارتباطی مجازی بهره می‌گرفتند، سخت‌گیری نمی‌کند و مدیران شرکت‌ها به تشخیص خود می‌توانند از هر وی‌پی‌ان که برای پیشبرد امور خود مناسب تشخیص می‌دهند استفاده کنند. تا پیش از این شرکت‌ها و نهادهای دولتی باید تنها از وی‌پی‌ان‌های موردتأیید دولت استفاده می‌کردند. علت این مساله نگرانی‌های امنیتی عنوان شده بود. اگرچه وی‌پی‌ان دراصل برای اتصال ایمن و از راه دور کارکنان مؤسسات و شعب ادارات مختلف به منابع تحت شبکه آنها طراحی شده، اما برخی افراد از آن برای مخفی کردن هویت خود و فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند. وزارت مخابرات هند هشدار داده که جلوی سوءاستفاده از شرایط جدید را می‌گیرد و اگر اثبات شود افراد از وی‌پی‌ان برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده کرده‌اند به ازای هر تخلف تا ۱۲ دلار جریمه برای آن در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌های متخلف نیز جریمه شده و امکان استفاده آزادانه از وی‌پی‌ان را از دست خواهند داد.

    استفاده از نفوذ اینفلوئنسرها

مقامات بریتانیا برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا بر آن شده‌اند تا با اختصاص بودجه‌‌ای نیم‌میلیون پوندی از ظرفیت اینفلوئنسرها برای آگاهی‌بخشی به قشر جوان و نوجوان استفاده کنند. به گزارش انگجت، پس از شیوع بیماری کرونا شاهد انتشار اطلاعات مختلفی در مورد نحوه سرایت، علائم و حتی پیشگیری از آن بودیم. با نگاهی به این دسته از اطلاعات می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از آن‌ها نادرست است. یکی از این موارد، آزمایش شخصی برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا بود که اگر بیش از ۱۰ ثانیه بتوانید نفستان را حبس کنید، مبتلا به کرونا نشده‌اید. متخصصان حوزه سلامت گفته‌اند که چنین آزمایشی دقیق نیست و این دسته از اطلاعات، فاقد اعتبار هستند. در کنار شیوع بیماری کرونا، انتشار اخبار کذب و اطلاعات نادرست، آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد کرده است. مقامات بریتانیا برای مقابله با چنین اطلاعات نادرستی، برنامه‌ جالبی را ترتیب داده‌اند. آن‌ها از افراد تأثیرگذار و یوتیوبرهای محبوب خواسته‌اند که به کمپین مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا بپیوندند. وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار پوند (معادل ۶۲۳ هزار دلار) برای این پویش در نظر گرفته است. این بودجه در اختیار سازمان H2H قرار می‌گیرد که در سال ۲۰۱۳ برای مبارزه با انتشاراطلاعات نادرست در مورد بیماری ابولا تشکیل شد. سازمان H2H نیز در نظر دارد برای مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا از افراد تأثیرگذار در فضای مجازی ازجمله یوتیوبرهای معروف استفاده کند. هدف اصلی سازمان H2H نیز انتشار اطلاعات درست به جوانان و نوجوانان کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا است. در فهرست افراد مشهور می‌توان به بیانکا گونزالز فلیپینی اشاره کرد که در حوزه سلامت اطلاع‌رسانی می‌کند و بیش از ۷ میلیون فالوور در توییتر دارد. طبق گفته‌های مقامات بریتانیا، انتشار اطلاعات نادرست گاهی اوقات باعث به خطر افتادن جان مردم در سراسر دنیا می‌شود؛ برای مثال در کشورهای غرب آفریقا پیام‌هایی از طریق پیام‌رسان واتس‌آپ ارسال شد مبنی‌بر اینکه وزارت بهداشت کانادا به مردم توصیه کرده است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا آب گرم بنوشید. وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا توضیح داده است: «پیروی از چنین اطلاعات نادرستی نه‌تنها جلوی شیوع بیماری کرونا را نمی‌گیرد، بلکه خطر ابتلا به بیماری کرونا را نیز افزایش می‌دهد؛ زیرا مردم دیگر توصیه‌های بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها را انجام نمی‌دهند.» اقدام مقامات بریتانیا هوشمندانه به‌نظر می‌رسد؛ زیرا نوجوانان توجه چندانی به رسانه‌ها ندارند. درواقع مخاطب اصلی یوتیوبرها یا افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی دیگر را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

    اینترنت رایگان و نامحدود برای کاربران

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در ایران چندی پیش اعلام کرد اپراتورهای ثابت از 18 اسفند ماه تا پایان سال جاری، 100 گیگابایت اینترنت رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین در امریکا شرکت‌های AT&T و Verizon و Comcast که از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی فعال به شمار می‌روند، به‌منظور تشویق و ترغیب کاربران و مشترکان خود به ماندن در خانه و کاهش ترددهای غیرضروری در خیابان‌ها و جاده‌ها، اعلام کرده‌اند که در دو ماه آینده که احتمالا روزهای اوج همه‌گیری و شیوع ویروس خطرناک کرونا خواهد بود، سرویس و خدمات اینترنت نامحدودی به مشترکان خود ارائه خواهند داد. شرکت تی‌موبایل علاوه بر وعده اینترنت نامحدود به کاربران خود همچنین مژده داده است که پهنای باند خود را نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد تا آنها بدون هیچ مشکل، قطعی یا کاهش سرعت اینترنت بتوانند به تماشای فیلم و سریال و محتوای آنلاین موردعلاقه خود در منزل بپردازند. این در حالی است که به مشترکان تلفن همراه خود نیز در طول ۶۰ روز آینده ۲۰ گیگابایت اینترنت همراه رایگان هدیه داده است. این اپراتور همچنین به مشترکان خود اعلام کرده که می‌توانند به‌منظور ارتباط از راه دور و بهتر با دوستان و اعضای خانواده خود که در کشورها و مناطق درگیر کرونا همچون چین، کره جنوبی، ایران و تمام کشورهای اروپایی هستند، تماس بین‌المللی رایگان برقرار کنند. این شرکت با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص خاطرنشان و تاکید کرده است: «در شرایط حساس کنونی، سرعت و کیفیت بالای اینترنت از هر زمان دیگری ارزش و اهمیت بیشتری دارد.» علاوه بر این، دانش‌آموزان و دانشجویانی که از برنامه و پلتفرم‌های آموزشی EmpowerED استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود ۲۰ گیگابایت بسته اضافی اینترنت از این اپراتور دریافت کنند تا بدین‌ترتیب با کیفیت، سرعت و فراغ بال بیشتری به پیگیری دروس و واحدهای آموزشی خود بپردازند. سایر اپراتورهای مخابراتی نظیر Verizon و Comcast نیز در این خصوص اعلام کرده‌اند برنامه‌های مشابهی به منظور تشویق مشترکان خود به ماندن در منزل و استفاده از خدمات اینترنتی ارائه خواهند داد و تمامی آنها تعهدنامه‌های کمیسیون فدرال ارتباطات را در این باره به امضا رسانده‌اند که طبق این کنوانسیون، متعهد شده‌اند که تا اطلاع ثانوی و تا زمان بحران شیوع ویروس کرونا هیچ‌کدام از حساب‌های اینترنتی مشترکان خانگی یا کسب‌و‌کارهای کوچک را در صورت عدم پرداخت هزینه، قطع نکنند و به همه کاربران آمریکایی ظرف ۶۰روز آینده اینترنت نامحدود ارایه دهند.

    سخت‌گیری برای انتشار اپلیکیشن‌های کرونا

چند روزی است که اپل سختگیری بیشتری درباره اپلیکیشن‌های مربوط‌به ویروس کرونا انجام می‌دهد. اما اکنون این شرکت قوانین خود برای اپلیکیشن‌های قابل عرضه در اپ‌استور را اعلام کرده است. اپل با انتشار پستی، قوانین ارائه اپلیکیشن‌های کووید ۱۹ را شفاف‌سازی کرده است. براساس این قوانین سختگیرانه، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن باید ماهیت‌هایی معتبر مانند سازمان‌های دولتی، انستیتوهای آموزشی و پزشکی، سازمان‌های  بهداشتی غیردولتی و شرکت‌هایی معتبر در حوزه بهداشت باشند. این شرکت هرگونه اپلیکیشن سرگرمی با تم کووید ۱۹ را رد می‌کند. همچنین طبق شرایط جدید اپل، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در سازمان‌های دولتی، غیرانتفاعی و دانشکده‌های معتبر لازم نیست برای انتشار رایگان محصول خود در اپ‌استور هزینه عضویت سالانه را پرداخت کنند. البته اپل تنها شرکتی نیست که  قوانین سختگیرانه‌ای برای اپلیکیشن‌های مرتبط به ویروس کرونا وضع کرده است. این اواخر گوگل نیز اعلام کرده طبق سیاست‌های فعلی پلی‌استور از انتشار اپلیکیشن‌های سودجویانه و گمراه‌کننده جلوگیری می‌کند. با وجود این شیوه برخورد اپل با اپلیکیشن‌های مذکور هدفمندتر به نظر می‌رسد.

 

 

ارسال نظر