ریخت‌و‌پاش اینترنتی

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۶۵۱۰۲
ریخت‌و‌پاش اینترنتی

گروه دانش و فن   

شیوع کرونا در کشور، افراد را به قرنطینه اختیاری در خانه تشویق کرده است، از همان روزهای ابتدایی که اعلام شد برای جلوگیری از گسترش کووید 19، بهتر است از هر رفت‌وآمد غیرضروری جلوگیری شود، افرادی که این امکان برایشان فراهم بود، ماندن در خانه را ترجیح دادند. با تجمیع دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنانی که ناچار به انجام فعالیت‌های خود از منزل هستند، در استفاده از اینترنت، مصرف افزایش یافت. افزایش 40 درصدی مصرف دیتای کشور در مدت یک هفته، اتفاقی که اپراتورها خود را برای آن آماده نکرده بودند، منجربه کاهش کیفیت اینترنت شد تا جایی که زیرساخت اعلام کرد ظرفیت شبکه‌ ارتباطی اپراتورها را حدود ۳۰۰ گیگابیت‌برثانیه افزایش داده است. اما با توجه به اینکه کرونا در کشور مهار نشده و تعداد مبتلایان به این ویروس روز‌به‌روز افزایش می‌یابد، بسیاری از کاربران خواستار امکاناتی از جمله اینترنت رایگان برای گذراندن این اوقات در منازل بودند، موضوعی که وزیر ارتباطات با آن موافقت کرده و از ارایه 100 گیگ اینترنت رایگان ثابت خبر داد. با وجود این، در این شرایط که روند خانه‌نشینی مردم هنوز ادامه دارد و مردم بیش از هر زمان دیگری از اینترنت استفاده می‌کنند، این بسته‌های 100 گیگابایتی، به هجوم افراد به اینترنت دامن می‌زند، این در حالی است که همین حالا هم بسیاری از کاربران از کیفیت اینترنت ناراضی هستند، به‌طوری که از وزیر درخواست می‌کنند به جای ارایه اینترنت رایگان، فکری به حال سرعت و کیفیت خدمات کند.

 در پی شیوع ویروس کرونا کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار دریافت تسهیلاتی ویژه از وزارت ارتباطات بودند که با توجه به تصمیم اتخاذ‌شده برای خانه‌نشینی یا قرنطینه خانگی به منظور کاهش روند ابتلا به کرونا، وزارت ارتباطات امکان ارایه اینترنت رایگان را فراهم کند. در نهایت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد از روز یکشنبه 18 اسفند تا پایان سال جاری، ارایه‌کنندگان خدمات اینترنت ثابت برای همه کاربران خود به‌صورت رایگان یک بسته ۱۰۰گیگابایتی فعال می‌کنند. در این راستا حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به آخرین وضعیت سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت در ایام تعطیلی و خانه‌نشینی کاربران گفت: «بررسی‌های صورت‌گرفته از وضعیت اینترنت در یک هفته گذشته حاکی از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف کاربران در شبکه اپراتورهای موبایل و ثابت است. به‌نحوی‌که میانگین مصرف روزانه اینترنت موبایل از ۱۶ هزارترابایت در زمان قبل از شروع تعطیلات کرونا به ۲۵ هزارترابایت رسیده و میزان مصرف اینترنت ثابت نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.» وی همچنین اظهار کرد: «از آن جایی که به‌دلیل شیوع کرونا از مردم خواسته شده در خانه‌هایشان بمانند، تقاضای زیادی از سوی کاربران اینترنت به وزارت ارتباطات رسید تا برای انجام امور دورکاری، سرگرمی و کنترل وضعیت در این شرایط ظرفیت رایگانی به آنها اختصاص پیدا کند. از آن جایی که تمرکز روی خانه ماندن افراد است، این موضوع را با اپراتورهای ثابت در میان گذاشتیم و آنها نیز موافقت کردند که ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان تا پایان سال را به هر خط ثابت اختصاص بدهند تا در این ایام از آن استفاده کنند. در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موافقت کرده که در خصوص نرخ پهنای باند قابل ارایه به اپراتورهای اینترنت ثابت، تخفیف دهد.»

   ظرفیت اپراتورهای موبایل اشباع است

فلاح جوشقانی در پاسخ به این سوال که اکنون تعداد زیادی از کاربران به جای اینترنت ثابت در خانه نیز از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، گفت: «بسیاری از کاربران تقاضای اینترنت رایگان موبایل را داشتند اما از آن جایی که در اپراتورها ظرفیت نزدیک اشباع است، اکنون این اقدام امکان‌پذیر نیست و ظرفیت شبکه موبایل، اجازه عرضه اینترنت رایگان را نمی‌دهد. با تمام ظرفیت‌هایی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در این مدت به اپراتورها اختصاص پیدا کرده تا بتوانند خدمات بهتری ارایه کنند. ترافیک اپراتورهای موبایل بسیار بالاست و هنوز ظرفیت به این حد نرسیده که بتوان برای مشترکان تلفن همراه اینترنت رایگان اختصاص داد اما در حال صحبت با اپراتورها هستیم و اگر اتفاق خاصی رخ داد به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.. بحث اصلی این روزها مربوط به داخل خانه ماندن مردم است و چون در این شرایط بیشتر از اینترنت ثابت استفاده می‌شود، سعی کردیم ظرفیت اینترنت رایگان را از این طریق برایشان فعال کنیم.» او درباره گلایه مردم نسبت‌به کیفیت نامناسب اینترنت ثابت گفت: «میانگین سرعت اینترنت برای کاربران موبایل حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه بود که در هفته گذشته به حدود نصف رسید. هم‌اکنون با ارتقای ظرفیت شبکه اپراتورها، میانگین سرعت کاربران به ۹ مگابیت رسیده است. در همین حال سرعت اینترنت کاربران ثابت نیز به‌طور میانگین حدود ۸ مگابیت‌برثانیه بود که اوایل هفته گذشته به نصف رسید؛ اما هم‌اکنون میانگین سرعت اینترنت ثابت کاربران حدود ۶ مگابیت‌برثانیه است. ما قبول داریم که هنوز شرایط مانند قبل به حالت عادی بازنگشته است اما با توجه به وضعیت روزهای اول هفته گذشته، هم‌اکنون اینترنت در شرایط قابل قبول‌تری قرار دارد. شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت پهنای باند را طی این دو هفته ۳۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داده است ضمن اینکه محدودیت‌هایی که در حوزه انتقال وجود داشت را برطرف کردیم. اما باید این نکته را در نظر داشت که مردم بیش از هر زمان دیگری در حال استفاده از اینترنت هستند و با فعال شدن بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان قطعا فعالیت کاربران بیشتر می‌شود. شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات تلفن ثابت تمام تلاش خودر ا به کار می‌گیرند که مشکل کیفیت برطرف شود. اکنون تمام اپراتورها برای خدمت‌رسانی بیشتر در حال آماده‌باش هستند و هر روز ظرفیت خود را بالاتر می‌برند تا کاربران مشکلی نداشته باشند.»

   افت کیفیت اینترنت هنوز وجود دارد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هنوز کیفیت اینترنت به وضعیت ایام قبل از شیوع بیماری کرونا نرسیده است و افت کیفیت اینترنت همچنان وجود دارد، گفت: «بخشی از مشکلات کیفیت به شبکه دسترسی و بخشی نیز به محدودیت‌های فرکانسی بازمی‌گردد. با این حال با افزایش پهنای باند، مشکلات تا حدود بسیاری جبران شده و شرایط از هفته گذشته بسیار بهتر است. هفته گذشته شاهد اشباع ظرفیت شبکه اینترنت بودیم و ترافیک مصرف اینترنت بالا رفته بود؛ اما هم‌اکنون با تمهیداتی که اپراتورها اندیشیده‌اند و توسعه ظرفیت اینترنت، امکان مدیریت مصرف و کیفیت سرویس وجود دارد.» او همچنین خاطرنشان کرد: «کاربران در خصوص بسته‌های فعال فعلی خود نیز نگران نباشند. ما با اپراتورها وارد مذاکره می‌شویم تا پس از اتمام بسته هدیه ۱۰۰ گیگی، بسته اینترنتی که در حال حاضر فعال بوده و در پایان اسفندماه مهلت آن به پایان می‌رسد، بار دیگر برای کاربران تمدید و به ایام عید و پس از آن تعمیم داده شود.»

 

ارسال نظر