ابر آروان ؛حامی‌کسب‌و کار‌ها درشرایط بحرانی

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۸۱
ابر آروان ؛حامی‌کسب‌و کار‌ها درشرایط  بحرانی

در رویداد سوار ابرهای  سال 98، شرکت ابرآروان، از فراهم‌سازی بستر اکوسیستم ابری کشور و برگزاری مسابقه فناورانه ابربازی با حضور ۹۹۹ توسعه‌دهنده برای توسعه ۹۹ محصول ابری مورد نیاز این زیست‌بوم خبر داد و از محصولات جدیدی شامل پلتفرم ابری یا PaaS به عنوان بستری برای حذف مراحل پیکربندی و آماده‌سازی زیرساخت توسعه محصول و فضای ابری یا Object Storage برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در یک فضای نامحدود، رونمایی کرد. امکانات جدیدی که به محصولات ابرآروان اضافه شدند شامل Smart Routing در محصول CDN برای مسیریابی هوشمند در ارتباطات داخلی و بین‌المللی، CDN Storage برای ذخیره‌‌سازی محتواها، بازارچه‌ CDN برای توسعه‌ و به‌ اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری، نسل جدید محصولات امنیت ابری شاملWAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که راهکار یکپارچه‌ امنیت ابری را شکل می‌دهند و اضافه شدن AoD برای استریمینگ صدا به خانواده‌ پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو است. ابرآروان به افزایش Scale و Stability سرویس‌های رایانش ابری یا IaaS اشاره کرده و از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان خبر داد و اینکه اکنون بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام‌ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰میلیارد تومانی راه‌اندازی شده تا بتواند نیازهای زیرساختی ابرآروان را در مسیر توسعه سریعی که دارد، پاسخ‌گو باشد. در این رویداد ناخدای اجرایی ابرآروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای ادامه‌ بقای کسب‌وکار این شرکت، اعلام کرد که در مقایسه جهانی، محصول CDN ابرآروان در میان ۱۰ CDN پراستفاده‌ جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.

   جهانی شدن، الزام بقای ابرآروان

پویا پیرحسینلو، ناخدای ابرآروان در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه این رویداد با حمایت بانک پاسارگاد و فناپ برگزار شده است، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان موفق ایرانی محکوم می‌شوند به اینکه از فضای محدود کشور سوءاستفاده می‌کنند، اگر فیلترینگ نبود و محدودیت‌های فعلی در کشور اعمال نمی‌شد، بعضی از این تولیدکنندگان اصلا به وجود نمی‌آمدند تا بخواهند رشد کنند و قدرت بگیرند. یا اگر تحریم‌ها نبود و شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده خدمات ابری حاضر بودند به ایرانی‌ها سرویس بدهند، محصولات بی‌کیفیت جایی در کشور نداشتند. اما ما تولیدکنندگان ایرانی تلاش می‌کنیم به همه و به خودمان ثابت کنیم که بالاخره موفق می‌شویم. ابرآروان ا به عنوان یک عرضه‌کننده خدمت های‌تک ایرانی تلاش می‌کند در ابعاد جهانی بدرخشد، در غیر این صورت نابود می‌شود.رشد اقتصادی منفی، توسعه ناپایدار و خروج سریع و ناگهانی نیروهای خبره و متخصص از کشور، ما را  الزام می‌کند که جهانی شویم. از این پس ابرآروان به پنج زبان مختلف عربی، فارسی، انگلیسی، آلمانی و هلندی در دسترس است و این یعنی پوشش بیش از ۸۰ درصدی کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و آسیای جنوب. ما امروز از ۳۸ کشور جهان مشتری فعال داریم و پاپ‌سایت‌های ما در آسیا و خاورمیانه به سرعت در حال گسترش است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تعداد مشتری‌های بین‌المللی ابرآروان در سال آینده از تعداد مشتری‌های ایرانی‌اش بیشتر خواهد شد. امیدواریم سال آینده سوار ابرها حداقل ۱۰ هزار مشتری فعال بین‌المللی داشته باشد. امروز بیش از ۱۰ محصول های‌تک ابرآروان زیرساخت یکپارچه ایجاد کرده که بیش از ۱۰ هزار کسب‌وکار ایرانی به آن اعتماد دارند و از آن استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین رساننده خدمات ابری دنیا از گوگل‌کلاود، آژور، علی‌بابا کلاود هستند. اینکه با وجود فاصله زیادی که با این شرکت‌ها داریم و آن را پذیرفتیم، چرا به مبارزه ادامه می‌دهیم به این دلیل است که می‌خواهیم  با سقف آرزوهایمان مبارزه ‌کنیم.

    ابرآروان در کنار کسب‌وکارهای آنلاین

هستی شهریزفر قصه‌گوی ابرآروان با مروری بر قصه‌ محمدعلی کلی، بوکسور جهانی که کنار مردم ایستاد و به‌خاطر صلح حاضر نشد  در جنگ ویتنام شرکت کند، گفت: محمدعلی در طول عمرش فراتر از ورزش و عنوان‌های جهانی، زندگی کرد. ابرآروان هم باید فراتر از کسب‌وکار و دنیای دیجیتالی زندگی کند. سالی که گذشت پر از اتفاقات عجیب بود که بسیاری از ما را مقابل هم قرار داد و باعث شد «مای» جمعی را نادیده بگیریم. اما ابرآروان تلاش کرد در همه حال کنار کسب‌وکارهای آنلاین باشد. وقتی دیجیتال‌اوشن سرویسش را روی کسب‌وکارهای ایرانی بست، ابرآروان به مدت دو هفته به این کسب‌وکارها به رایگان سرویس داد تا یک سرویس‌دهنده مناسب پیدا کنند، در همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای CDN رایگان در اختیار بازی‌سازها گذاشت و زمانی که اینترنت کشور ناباورانه قطع شد و خیلی از کسب‌وکارهای کوچک دچار مشکل شدند، آروان وظیفه خود می‌دانست که به همه آنها کمک کند. این موارد در یک جغرافیای دیگر اتفاقات روتین یک کسب‌وکار نیست اما ما انتخاب کردیم در این جغرافیا بمانیم و فراتر از کسب‌وکارمان رفتار کنیم و البته در معرض کلی نگاه و قضاوت قرار می‌گیریم. انتخاب ابرآروان برای آینده هم این است که تلاشش را چند۱۰ برابر کند. البته این باعث نمی‌شود ما یک بنگاه اقتصادی صرف شویم، چون آروان‌شهر ما فقط فناوری نیست، ابرآروان هم‌چنان کنار مردم است و تلاش می‌کند سهمش را فراتر از کسب‌وکارش به جا بیاورد.

    مفهوم ابر در صنعت ایران جدید است

محمدعرفان شمسی، ابربان آروان هم به مشکلات مشتریان ابرآروان اشاره کرد که بخش فنی سعی در پاسخگویی به آنها دارد. او به حملات سایبری به زیرساخت‌ها اشاره کرد که ابرآروان را هم تحت تاثیر قرار داده بود و گفت: مشکلات را می‌توان در سه بخش دسته‌بندی کرد. اول مشکلات فنی که کم هم نیستند. همان اندازه که احتمال پایین آمدن سرویس آمازون و خوابیدن سرویس DNS آنها وجود دارد، برای ابرآروان که به سرعت رشد کرده هم احتمال مشکلات زیرساختی وجود دارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک بار دیگر فرآیندهایمان را به‌طور جدی بازنگری کنیم. ما هر روز در ابرآروان درباره مشکلات پیش‌آمده، راه‌حل و روش‌های جلوگیری از آنها فکر می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم که در خصوص آنها اطلاع‌رسانی کرده و مطابق با SLA خسارت پرداخت و صادقانه عذرخواهی کنیم. دسته دوم مشکلات ناشی از عوامل بیرونی و خارج از کنترل ابرآروان است. ما تلاش می‌کنیم با توجه به زیرساخت‌های پیچیده ارتباطی ایران، سرویس باکیفیت به مشتریانمان بدهیم اما در این بخش متغیرهایی وجود داد که از کنترل ابرآروان خارج است، مسائلی مانند دوگانه فیلترینگ و تحریم، مشکلات  ارتباط زیرساختی اینترنت و حتی حملات و اختلالات اینترنتی مثل روزهای اخیر. ما در ابرآروان تصمیم ویژه‌ای برای کاهش اثر این اختلالات و همچنین اطلاع‌رسانی و شفافیت درباره آنها گرفتیم. اکنون می‌توانید به صفحه رادار ابرآروان کلاود مراجعه کرده و در لحظه از وضعیت اینترنت همه پاپ‌سایت‌های ابرآروان مطلع شوید. دسته سوم مشکلات برمی‌گردد به اینکه بسیاری از مشکلاتی که مشتریان ما با آنها روبرو هستند، به دلیل «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران» است. به نظر می‌رسد در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، آنها را رویین‌تن می‌کند. اما واقعیت این است که مهاجرت به ابر، در شرایطی شما را رویین‌تن می‌کند که چشم‌ها را موقع مهاجرت به ابر باز نگه دارید.

    ابر شما را رویین‌تن نمی‌کند مگر چابک باشید

ایلیا وکیلی، مرشد ابرآروان ابر را یک مفهوم انتزاعی دانست و گفت: دنیای مدرن برپایه سرعت بنا شده، هر لحظه که گوشی ما در جیبمان قرار دارد، آپدیت‌های جدید، اپلیکیشن‌های جدید و رقبای جدید ظهور می‌کنند و صبر یک کسب‌وکار معنایی جز برگشت ندارد. وقتی ما کارمان را از یک استارت‌آپ کوچک شروع کردیم طبیعی بود که از یک معماری ساده استفاده کنیم و تمرکز خود را روی پیشبرد کسب‌وکار بگذاریم، اما همانطور که رشد کردیم، پیچیدگی‌هاهم رشد کرد. مشکل یک معماری مونولیتیک (یکپارچه) این است که اجزای منطقی‌اش را نمی‌توان به تنهایی تغییر داد  و البته خرابی یک قسمت مساوی خرابی کل سیستم است. اینجاست که یک معماری چابک مایکروسرویس به کمک ما می‌آید. در این نوع معماری هر بخش می‌تواند تیم مخصوص خود را توسعه دهد و هر کدام با زبان و دیتابیس خود نوشته می‌شود. حالا به کمک زیرساخت چابکی به اسم زیرساخت ابری، می‌توانیم با صدا کردن یک API کاری کنیم که پیش از این نیاز به مکاتبه با دیتاسنتر و خرید سرور  داشت. درنهایت اینکه روی ابر آوردن یک سیستم مونولیتیک غیرابرزی باعث نمی‌شود از تمام مزایای ابر استفاده کنیم، قرار گرفتن پشت CDN آروان عملکرد شما را بهتر می‌کند اما بهترین نمی‌کند. استفاده از ابرآروان شما را رویین‌تن می‌کند اما رستم اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی جایی منتظر چشم اسفندیار چابک نبودن شماست. چابکی به معنای فرار از شکست نیست، به معنای در آغوش گرفتن و پاسخ مناسب به شکست دادن است. به این فکر کنید شرکتی به عظمت نتفلیکس که از زیرساختی به عظمت AWS استفاده می‌کند چرا طرفدار چنین طرز فکری است؟ چون حتی تیمی به خوبی نتفلیکس هم بدون اشتباه نیست و زیرساخت عظیمی مانند AWS و گوگل‌کلاود هم دچار شکست می‌شوند.

    شاخص امنیت یعنی سپری برای سرویس‌ها

تغییر معماری دشوار است و برای انتخابشان باید دقت بالایی داشت و آنها را بر اساس دلایل واقعی انتخاب کرد. اینها حرف‌های مسعود نیکو‌منش، معمار راهکار ابرآروان است که گفت AWS در تعریف یک معماری خوب پنج شاخص مهم را تعریف می‌کند که شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization می‌شود. او درباره Operational Excellence توضیح داد: سیستم باید خوب کار کند و این خوب کار کردن به صورت مستمر بهبود یابد، برای این کار باید آنالیز خوبی از این تغییرات داشت. ابرآروان در تمام بخش‌ها با ارایه API به مشتریان کمک می‌کند تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند و کدهایشان را deploy کنند.  شاخص Security یا امنیت می‌گوید که در تمامی سرویس‌ها باید یک سپر محافظ داشت تا به کمک آنها بتوان از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری کرد.  شاخص Performance Efficiency هم یعنی حداکثر استفاده را از منابع رایانشی داشته باشیم و این استفاده را بر اساس پیشرفت تکنولوژی و تغییرات خود سیستم طی زمان تنظیم کنیم. با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابرآروان، مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از زیرساخت سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیک، بر توسعه Core Business خود به بهترین شکل متمرکز شوند. انعطاف‌پذیری سرویس رایانش ابری و پلتفرم ابری آروان این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به راحتی و در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلی‌تان را طراحی و پیاده‌سازی کنید. اما چه سیستمی Reliable (قابل اعتماد) است؟ سیستمی که بتواند منابع خودش را متناسب با  نیاز توسعه دهد. ابرآروان این امکان را به شما می‌دهد که برای scale out در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمت‌های رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پاد‌های جدید بسازید.   ابرآروان سال گذشته ساختار pay as you go خود را رونمایی کرده و امسال به ساختار بالغ‌تری رسیده است. بدین‌ترتیب بدون اینکه هیچ سرمایه اولیه‌ای داشته باشید می‌توانید کسب‌وکار خود را لانچ کنید، آن را در مقیاس‌های مختلف قرار داده و سناریوهای مختلفی برای آن تست کنید. به راحتی و در عرض چند ثانیه ده‌ها سرور و کانتینر ابری بسازید و هر زمان که خواستید آنها را حذف کنید و فقط هزینه زمان استفاده‌شده را بپردازید.

    بازنگری فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار

فرهاد فاطمی، ناخدای ابرآروان با طرح سوالاتی درباره مشکلات در حوزه خدمات ابری، گفت: اگر در یک محیط پروداکشن، دیتابیس از دسترس خارج شود، یا اختلالات گسترده روی سرویس IaaS ایجاد شود، یا روی CDN پاپ‌سایت‌های مختلف ارتباط قطع شود یا سرویس‌های پروداکشن از کار بیفتد چه راهکارهایی داریم؟ در هر محصول این سوالات به صورت disaster (فاجعه) طراحی می‌شود و برای پاسخ به آنها راه‌حل‌هایی ارایه می‌شود.در دنیا چند روش مرسوم وجود دارد. یکی از این راهکارها Game Day است که در آن یک روز را مشخص می‌کنیم و یک disaster را به‌صورت عمدی در سیستم ایجاد می‌کنیم و تیم فرصت دارد که مقابله با این مشکل پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد. یکی از روش‌های دیگر که در دنیا به بلوغ برای پیاده‌سازی نیاز دارد، chaos engineering است. این روش را نتفلیکس در سال ۲۰۱۱ وقتی در حال انتقال سرویس‌هایش به AWS بود ابداع کرد و در آن ارتشی از ابزارهای مختلف به نام Simian Armyتشکیل داد که وظیفه‌شان ایجاد اختلال در سیستم بود.یکی از مهم‌ترین این ابزارها Chaos Monkey است که مدام در سیستم پروداکشن اختلال ایجاد می‌کند و سیستم باید در برابر این اختلالات به‌صورت مقاوم پیاد‌ه‌سازی شده باشد. یکی از برنامه‌های  ما برای سال ۹۹ این است که این روش را پیاده‌ کنیم. در انتها اگر با تمام تمهیدات، اتفاقی در محیط پروداکشن بیفتد، جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا دلایل را بررسی کرده و از تکرارش جلوگیری کنیم.

    بازارچه‌ای برای به‌اشتراک‌گذاری محصولات

صابر مسگری کدسالار ابرآروان از توسعه‌ محصول smart routing در CDN آروان گفت و توضیح داد: در تاریخ ۲۵ آبان با قطعی اینترنت بین‌الملل ارتباط دیتاسنترهای ما در حال از دست رفتن بودند و فقط دو دیتاسنتربه صورت محدود هنوز به اینترنت دسترسی داشتند. کاربرانی که برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایشان از خدمات ابرآروان استفاده می‌کردند می‌خواستند سرویس‌هایشان آنلاین شود تا به کاربرانشان خدمات دهند و یاسرورهایشان را به داخل ایران انتقال دهند. ماتصمیم گرفتیم حتی با وجود احتمال قطعی اینترنت ،تلاشمان را بکنیم. مدت‌ها قبل ما توسعه محصولی را شروع کرده بودیم که با  استفاده از این ابزار در زمان قطعی اینترنت‌توانستیم ترافیک بین پاپ‌های داخلی و خارجی را از محدود نقاطی که هنوز به اینترنت دسترسی داشتند عبور دهیم و در نتیجه ارتباط کاربران را با این وب‌سایت‌هایی که پشت CDN ابرآروان بودند برقرار کنیم.بعد از وصل شدن اینترنت توانستیم فاز دوم این محصول را هم شروع کنیم، یعنی طراحی یک الگوریتم که با استفاده از آن می‌توانیم به‌صورت هوشمند ترافیک را مسیریابی و latency بین هر پاپ‌سایت را در مسیرهای مختلف اندازه‌گیری و بهترین مسیر را انتخاب کنیم. گسترده بودن پاپ‌سایت‌های آروان این امکان را به ما می‌دهد که به صورت لحظه‌ای واقعیت شبکه را مانیتور کنیم. این مانیتورینگ به نشانی radar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفته است.  مسگری از محصولات جدیدی که در محصول CDN ابرآروان اضافه شده‌اند هم خبر داد و گفت: قابلیت CDN Storage که به زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان امکان می‌دهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابرآروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایت‌شان استفاده کنند و به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابرآروان برطرف می‌شود. ما همچنین سراغ راهکاری رفتیم که بتوانیم به کمک آن از توان توسعه‌دهندگان مستقل یا شرکت‌های نرم‌افزاری استفاده کنیم. این قابلیت بازارچه CDN نام دارد که بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند به صورت یک‌جا به بیش از ۱۷هزار مشتری فعال و همچنین بازار بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

     زومبه؛ محصول جدید امنیتی WAF

حسین قاسمی، معمار امنیت ابرآروان از مهاجرت ابرآروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌ خبر داد که شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall است راهکار یکپارچه امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد تا تجربه بهتری از امنیت ابری داشته باشند. او از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابرآروان به نام «زومبه» طی شده گفت، که Latency کمتر از ۷۰۰ میکروثانیه دارد از ۴۰هزار Request (درخواست) در ثانیه پشتیبانی می‌کند و افزود: اما هیچ‌وقت امنیت ۱۰۰درصدی نیست، حتی برای سرویس‌دهنده‌ای هم‌چون ابرآروان، به همین دلیل ما برای تست امنیت خودمان برنامه Bug Bounty را طراحی کردیم و از تمام متخصصان و فعالان حوزه و هکران کلاه‌سفید دعوت کردیم که در آن شرکت کردند. تاکنون ۱۶ باگ به‌درستی به ما گزارش شده که چهار مورد بالاتر از سطح low شناخته شده و البته به تمام آنها جایزه تعلق گرفته است.

    رونمایی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری

در سالی که گذشت، به‌ویژه در آبان، هجوم درخواست‌ها به سرویس IaaS ابرآروان اتفاق افتاد. سینا مقدس، ابربان آروان به بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability سرویس‌ها اشاره کرد. او درباره راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان توضیح داد و گفت: این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول آن آماده سرویس‌دهی می‌شودتا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابرآروان ارایه کند.

  پلتفرمی با کمترین فاصله از ایده تا محصول

در ادامه وحید اشرفیان و مرتضا خزامی‌پور، استوارداران ابرآروان نشان دادند که می‌توان در کمتر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابرآروان یا PaaS به‌راحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد. به گفته خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه کد رای این بستر می‌تواند انجام شود و به گفته‌ اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، محصول‌تان را به بازار عرضه می‌کنید و از دغدغه‌های آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تامین سرور، آماده‌سازی و پیکربندی سرور و نصب اپلیکیشن‌های پایه بی‌نیاز می‌شوید.

  فضای نامحدود ابری با Object Storage

احمدرضا ملاپور، شوالیه فناوری ابرآروان درباره عرضه محصول جدید ابرآروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت: در دنیای Cloud معنا ندارد که کسی فایلش را ذخیره کند، مثل عکس‌ها، ویدیوها، وب‌سایت‌ها، بک‌آپ از اطلاعات سرورهاو اینهابه‌جای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند. مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا یکپارچگی آن با محصول CDN ابرآروان است که به‌واسطه آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.

  خلق یک هم‌افزایی بزرگ

کیوان جامه‌بزرگ، رییس هیات‌مدیره‌ ابرآروان با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ اکوسیستم دیجیتال گفت: اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که به تنهایی خلق می‌کنند به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبط‌شان، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند بلکه با تمهید یک‌سری سازوکار و توافق، بهینه می‌شوند و هم‌افزایی خلق می‌کنند.شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند وابرآروان هم برای توسعه اکوسیستم ابری کشور تلاش می‌کند و به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز دارد.

کوروش تفرشی، شبکه‌پیشه ابرآروان نیز درباره‌ زیرمجموعه‌های شبکه‌ شرکای ابرآروان یا (ACPN (ArvanCloud Partner Network توضیح داد و گفت: در کوچ ابری پارتنرهایی که در کنار ابرآروان قرار می‌گیرند، مسوولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند. در بخش تاجران ابری نمایندگان رسمی فروش ابرآروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابرآروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از سه تا ۲۰ درصد نفع اقتصادی داشته باشند. شرکای فناوری هم در جایگاه Tech partner وارد شبکه شرکای ابرآروان می‌شوند و به ساخت و توسعه‌ نرم‌افزار روی زیرساخت یکپارچه‌ ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابرآروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابرآروان عرضه کنند. البته دستیابی به یک اکوسیستم ابری نیازمند توسعه محصولات بسیاری است و کیوان جامه‌بزرگ با خبر از برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی در بستر استارت‌آپ استودیو و توسعه‌ ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.

صمصام بابادی، شوالیه بک‌اند ابرآروان نیز درباره‌ رویداد ابربازی گفت: «قرار است ۹۹۹ دولوپر و متخصص زیر یک سقف جمع شوند و محصول ابری خود را توسعه دهند. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارایه خواهند شد.در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه نقدی پرداخت می‌شود.

     تاثیر فرهنگ در ساختار سازمانی

در بخش پایانی رویداد سوار ابرها، ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابرآروان با اشاره به ساختار سازمانی ابرآروان که برگرفته از ساختار هولوکراتیک است، به توزیع قدرت و تصمیم‌گیری در تیم‌های خودمختار ابرآروان اشاره کرد که همگی با اهداف مشخص و

در راستای برنامه‌ریزی‌های شش‌ ماهه و یک‌ساله شرکت فعالیت می‌کنند. او از تلاش‌های ابرآروان برای رسیدن به ساختاری عادلانه‌تر و توزیع‌شده‌تر سخن گفت و ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما در پیاده‌سازی این ساختار، فاصله زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگی است که ما در داخل ابرآروان ساختیم. در فرهنگ ابرآروان ما موفق شدن گروهی را هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.

 

ارسال نظر