دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۰۵

سرقت اطلاعات شخصی ۱۴۴ هزار کانادایی

زددی نت| به علت اهمال و بی‌دقتی نهادهای دولتی در کانادا اطلاعات شخصی بیش از ۱۴۴ هزار کانادایی سرقت شده است. به گزارش مهر، گزارشی که توسط شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی منتشر شده، نشان می‌دهد دولت کانادا نتوانسته در زمینه ایمن‌سازی سایت‌های ارایه‌دهنده خدمات دولت الکترونیک عملکرد موفقی داشته باشد. این سهل‌انگاری زمانی افشا شد که دین آلیسون نماینده محافظه‌کار مجلس کانادا در ماه گذشته با ارسال درخواستی رسمی از دولت این کشور خواست موارد افشای اطلاعات شخصی شهروندان کانادا را به علت حملات هکری افشا کند. براین اساس ۷۹۹۲ نفوذ موفق هکری به سایت‌های 10 نهاد دولتی در کانادا صورت گرفته است و موفق‌ترین حمله مربوط به اداره مالیات بر درآمد کانادا بوده است. ۳۰۲۰ حمله هکری به سرورهای این سازمان منجر به سرقت و افشای اطلاعات 59 هزار و 65 نفر شده است. بخش عمده این حملات از طریق ارسال ایمیل‌های فریبنده موسوم به فیشینگ برای کارکنان نهادهای دولتی صورت گرفته است. البته در مواردی کارکنان سازمان‌های یادشده نیز عامل حملات هکری بوده‌اند. دومین سازمان از نظر تعداد حملات موفق اداره سلامت کاناداست که ۱۲۲ حمله هکری به آن باعث افشای اطلاعات 23 هزار و 894 نفر شده است.

انتقاد شدید «نانسی پلوسی» از همکاری با هواوی

سی‌ان‌بی‌سی| نانسی پلوسی از همکاری کشورها و شرکت‌های مختلف با هواوی انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به‌تازگی در اظهاراتی جدید از همکاری کشورها و شرکت‌های مختلف با شرکت چینی هواوی به‌شدت انتقاد کرده است. وی در این سخنان مدعی شده است که همکاری کشورها و شرکت‌های مختلف با هواوی به‌منزله انتخاب دیکتاتوری و ترجیح آن به دموکراسی به شمار خواهد آمد. او در سخنان خود اظهار کرد: «همکاری با هواوی بدون شک برای امنیت ملی کشور ما بسیار گران تمام خواهد شد و این آن چیزی نیست که ما بخواهیم. همه‌چیز سود و منفعت مالی نیست بلکه انتخاب ارزش‌ها و معیارهای درست برای همکاری با شرکت‌های تکنولوژی و مخابراتی است که در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران تلاش می‌کند.» هواوی در طول یکی دو سال اخیر از سوی رییس‌جمهوری امریکا و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به‌شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع و محدود کرده‌اند. به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، این اظهارات پلوسی در مورد هواوی یکی از معدود مواردی است که هم‌راستای نظر و عقیده دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور بوده است.

ساخت ابررایانه‌ای برای پیش‌بینی آب‌و هوا

پرس اسوسیشن| ابررایانه‌ای در انگلیس برای پیش‌بینی دقیق‌تر هواشناسی و رویدادهای آب و هوایی طراحی شده است. به گزارش مهر، ابررایانه جدیدی طراحی شده که پیش‌بینی هواشناسی را ارتقا می‌دهد. این پروژه با بودجه ۱.۲ میلیارد پوندی از سوی دولت انگلیس توسعه می‌یابد. سرویس هواشناسی انگلیس (Met office) با هدف پیش‌بینی بهتر بارش و ارایه خدمات بهتر به فرودگاه‌ها این سیستم را مدیریت می‌کند. اطلاعاتی که این ابررایانه قدرتمند جمع‌آوری می‌کند به پیش‌بینی دقیق‌تر توفان‌ها، انتخاب بهترین مکان برای ساخت سیل‌بند و پیش‌بینی تغییرات آب‌و‌هوایی در سراسر جهان کمک می‌کند. به گفته مقامات دولتی، ماشین مذکور پیشرفته‌ترین ابررایانه تخصصی در حوزه هواشناسی خواهد بود. سرویس هواشناسی انگلیس در حال حاضر از ابررایانه‌ای استفاده می‌کند که در اواخر ۲۰۲۲ عمر استفاده از آن به پایان می‌رسد. این ماشین جزو ۵۰ رایانه قدرتمند جهان است و حافظه ذخیره آن برای نگهداری ۱۰۰ سال فیلم با کیفیت HD کافی است.

چین غول‌های تکنولوژی را فراخواند

رویترز| چین از غول‌های تکنولوژی درخواست کرد که با بهره‌گیری از فناوری QR code، به ردیابی بیماران و مقابله با ویروس کرونا بپردازند. به گزارش ایسنا، دولت چین از تمامی شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی در این کشور همچون علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) درخواست کرده است که با بهره‌گیری و استفاده از فناوری‌های نوین QR code، به ردیابی بیماران و مبتلایان و همچنین مقابله با ویروس خطرناک و کشنده کرونا بپردازند. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری قادر خواهند بود با طراحی تجهیزات و امکاناتی که از سیستم‌های رنگ محور و مبتنی بر QR code استفاده می‌کند، به ردیابی مبتلایان این ویروس خطرناک، تشخیص وسایل آلوده و در آخر مقابله با آن بپردازند.

 

ارسال نظر