اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۸۳

تصویب بخش‌هایی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: «در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی خط مشی حاکم بر معماری شبکه ملی اطلاعات و اهداف راهبردی و عملیاتی این شبکه به تصویب رسید.» به گزارش مهر، شورای عالی فضای مجازی در جلسه عصر روز شنبه بخشی از اهداف شبکه ملی اطلاعات را تا سال ۱۴۰۴ تصویب کرد. اهداف شبکه ملی اطلاعات در قالب سند معماری این شبکه، پس از آخرین ضرب‌الاجلی که در آذرماه از سوی شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات داده شد، در دی ماه توسط این وزارتخانه به صحن شورا رفت و پس از بررسی توسط کارگروهی متشکل از اعضای حقیقی شورا و مسوولان مرکز ملی فضای مجازی، عصر روز شنبه در این شورا بررسی و تصویب شد.

طبق مصوبه آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده است. همچنین مقرر شد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد شود تا شبکه متوازنی در سراسر کشور داشته باشیم. از سوی دیگر مقرر شد کسب و کارها از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند و در بخش صنعت داخلی نیز، تولید گوشی‌های ساخت داخل به ۲۰ درصد مصرف گوشی‌های کشور افزایش یابد و سالانه حدود پنج درصد رشد خودکفایی در زمینه تجهیزات شبکه ایجاد شود. در جلسه شورای عالی فضای مجازی، همچنین مقرر شد سهم اقتصاد دیجیتال و خرده‌فروشی الکترونیکی حدود ۱۰ درصد اقتصاد کشور را شامل شود و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل تأمین شود. رضا تقی‌پور انوری درباره این جلسه اظهار کرد: «در این جلسه که با حضور رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورا و سایر اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد، سه ماده از طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پیش رفت و به تصویب شورا رسید.» وی با بیان اینکه این سه ماده شامل مقدمه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، خط مشی حاکم بر این شبکه و اهداف راهبردی و عملیاتی است، گفت: «با توجه به اهمیت موضوع و زمان‌بر بودن بررسی این مفاد که هر کدام شامل چندین بند بود، در جلسات آتی نیز شورای عالی فضای مجازی به ادامه بررسی این طرح می‌پردازد.» عضو شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده است، طی یک ماه اخیر در کارگروه متشکل از اعضای حقیقی شورا و معاونان مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در آخرین جلسه شورا، قسمت‌هایی از آن به تصویب رسید. جزییات این سند پس از تکمیل کامل مفاد و انجام اصلاحات نهایی، به عنوان سند کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام و اطلاع‌رسانی می‌شود.» تقی‌پور با بیان اینکه بررسی‌های کارگروه در خصوص این طرح همچنان ادامه دارد و در جلسات آتی شورای عالی فضای مجازی نیز به بحث گذاشته می‌شود، گفت: «تاکنون چهار صفحه از سند ۱۰ صفحه‌ای مربوط به سند معماری شبکه ملی اطلاعات بررسی و تصویب شده است.» عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: «الزامات شبکه ملی اطلاعات پیش از این تبیین شده بود و هم‌اکنون با مشخص شدن طرح کلان و چارچوب سند معماری شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در قالب تعیین وظیفه کیفی و کمی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد.»

اینترنت جایگزین‌پذیر نیست

عضو شورای عالی فضای مجازی، گفت: «اینترنت جایگزین‌پذیر نیست و ایرانت در طول اینترنت است.» رسول جلیلی در گفت‌وگو با مهر درخصوص برداشت نادرست برخی رسانه‌ها از اظهاراتش در خصوص خبر «دات‌کام؛ ابزار فشار بین‌المللی بر ایران و ضرورت راه‌اندازی ایرانت» توضیح داد: «در این گفت‌وگو تحلیلی در مورد سناریوهای رخ‌داده در سال ۱۳۹۸ در فضای مجازی کشور ارایه شد. محور شاخص این گفت‌وگو، استفاده ابزاری دشمن از نام دامنه «دات‌کام» به عنوان یک ابزار فشار بین‌المللی علیه برخی از نهادهای رسانه‌ای بود. به عنوان یک راهکار بنیادی برای مواجهه با این پدیده و ضربه‌ناپذیری و استحکام این بعد از فضای مجازی کشور، راه‌اندازی «ایرانت» پیشنهاد می‌شود.» وی افزود: «ایرانت نگاشت اینترنت در ظرف جغرافیایی ایران است. با راه‌اندازی ایرانت، استفاده ایرانیان از ظرفیت‌ها و خدمات اینترنت در سطح ملی، تضمین و تصمیم دشمن به تحریم اینترنت علیه ما غیرقابل اعمال و اجرا می‌شود. ایرانت در طول اینترنت است و یکی از اصلی‌ترین خدمات در ایرانت، دسترسی به محتوا و خدمات بین‌المللی موجود در اینترنت است.» وی گفت: راه‌اندازی و توسعه ایرانت، زیرساخت فضای مجازی کشور را مقاوم و آسیب‌ناپذیر کرده و بقای کسب‌وکارهای ایرانیان در داخل و خارج از کشور را از طریق فضای مجازی تضمین می‌کند. اما جایگزینی اینترنت به هیچ عنوان در ایرانت موضوعیت ندارد.»

 

ارسال نظر