اخبار فضایی

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۹۶

ایران انحصار امریکا را در ساخت موتور فضایی شکست

رییس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: «کشورمان به دانش ساخت موتورهای فضایی که پیش از این در اختیار امریکا بود دست یافت.» حسین صمیمی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در پژوهشگاه فضایی ایران به دانش طراحی و ساخت موتورهای فضایی با نام «آرش» دست پیدا کردیم، گفت: «تاکنون این فناوری با عنوان موتورهای استار در اختیار کشور امریکا بود که هم‌اکنون ما موفق شده‌ایم این موتورها را با ویژگی‌هایی که با موتورهای استار برابری می‌کند، تولید کنیم. به‌دلیل موانع تحریم امکان استفاده از موتورهای فضایی استار برای ما وجود نداشت و البته تاکنون نیز نیازی به استفاده از این موتورها احساس نمی‌شد چرا که تاکنون ماهواره‌های ایرانی در مدار پایین زمین قرار می‌گرفتند اما هم‌اکنون که قصد انتقال ماهواره به مدار بالای زمین را داریم باید از موتورهای فضایی استفاده کنیم و به همین دلیل آن را در کشور ساختیم.   موتور فضایی آرش در سامانه انتقال مداری ماهواره قرار می‌گیرد و امکان ارسال ماهواره را به مدارهای بالای زمین فراهم می‌کند.»  

رییس پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: «سامانه انتقال مداری ماهواره برد مداری ماهواره را زیاد می‌کند و پس از آنکه ماهواره بر تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر ماهواره را هدایت می‌کند از آنجا به بعد بلوک انتقال مداری با استفاده از موتور فضایی امکان هدایت ماهواره را تا مدار ۷ هزار کیلومتر زمین بر عهده دارد. ما در حال انجام تست‌های مکرر برای موتورهای فضایی آرش هستیم تا کاربرد این فناوری تثبیت شود اما به‌جرأت می‌توانیم بگوییم که به دانش این فناوری در کشور دست پیدا کرده‌ایم و سایر کشورها نیز از این فناوری برای انتقال ماهواره‌های‌شان استفاده می‌کنند. البته سایر کشورها به دلیل آنکه تحریم نیستند از موتورهای فضایی امریکا استفاده می‌کنند اما ما توانستیم موانع تحریم را شکسته و موتور فضایی که قابل رقابت با موتورهای استار است را طراحی کنیم.»

ظفر؛ پیام مردم ایران را به فضا می‌برد

طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و این ماهواره از سوی دانشگاه علم و صنعت تحویل وزارت ارتباطات می‌شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار، نهایی شود. به گزارش ایرنا، ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر» به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ‌است. این ماهواره نسبت به ماهواره نوید که قبلا در این دانشگاه ساخته شده، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد. این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل 1.5 سال است. ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به‌صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. از کاربردهای ماهواره ظفر می‌‎توان به تهیه نقشه اشاره کرد؛ امکانی با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور ایران نیاز به آن بیش از گذشته احساس می‌شود. به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی، به‌روزرسانی و پایش توسعه شهری، به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی، به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، به‌روزرسانی نقشه‌های پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دایمی و فصلی که همگی در مقیاس ملی انجام خواهند شد. اکنون ایران ماهواره‌ای در مدار ندارد، نه ماهواره راداری نه اپتیکی، بنابراین برای دریافت و پایش اطلاعات مربوط به سیل از تصاویر آژانس فضایی اروپا و دیگر کشورها استفاده می‌کند. هیدروگرافی پایش مرز دریاچه‌های دایمی و فصلی، بهبود در پایش خطوط ساحلی، مدیریت بحران، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری شناسایی گسل‌ها در مقیاس ملی از دیگر وظایفی است که ماهواره ظفر پس از قرار گرفتن در مدار باید به آنها جامه عمل بپوشاند.

تعاملات در حوزه اخترفیزیک و اکتشافات فضایی

سازمان فضایی ایران و دانشگاه شهید بهشتی درباره همکاری و تعامل در حوزه اخترفیزیک و اکتشافات فضایی توافق کردند. به گزارش مهر، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران، از توافق با دانشگاه شهید بهشتی در راستای توسعه فناوری فضایی در کشور خبر داد. وی با اشاره به پنج محور مورد توافق در دیدار با رییس و معاونان دانشگاه شهید بهشتی نوشت: «نقش‌آفرینی هرچه بیشتر دانشگاه شهید بهشتی در توسعه کسب‌و‌کارهای حوزه فضایی و نیز همکاری سازمان فضایی و این دانشگاه برای کمک به حل چالش‌های محیط زیستی کشور با استفاده از فناوری فضایی از جمله محورهای مورد توافق است.» رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در این دیدار بر ایفای نقش موثر این دانشگاه در توسعه فناوری فضایی کشور تاکید شد، افزود: «در همین حال همکاری و تعامل میان دو دستگاه در حوزه اخترفیزیک و اکتشافات فضایی و همکاری حداکثری در حوزه حقوق فضا از دیگر محورهایی است که سازمان فضایی و دانشگاه شهید بهشتی در مورد آنها به توافق رسیدند.»

 

ارسال نظر