توقف پشتیبانی از ویندوز ۷ پایان دوره رایانه‌های شخصی

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۲۱
توقف پشتیبانی از ویندوز ۷ پایان دوره رایانه‌های شخصی

زد‌دی‌نت|

 با توجه به محبوبیت روزافزون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر وسایل الکترونیک مشابه می‌توان پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ را معادل پایان دوره رایانه‌های شخصی (پی‌سی‌ها) در نظر گرفت.

به گزارش ایرنا، مایکروسافت از روز گذشته پشتیبانی از ویندوز ۷ را متوقف کرد، به این معنا که کاربرانی که هنوز از این سیستم عامل استفاده می‌کنند از این پس هیچ به‌روزرسانی شامل اصلاح باگ‌ها یا حتی پچ‌های مهم امنیتی را دریافت نخواهند کرد. ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد و محبوبیت آن در میان کاربران از بسیاری جهات نهایت موفقیت رایانه‌های شخصی و ویندوز بود.

این سیستم عامل در یک دهه گذشته تا جایی محبوب کاربران و ادمین‌های رایانه‌های شخصی واقع شد که عمده این کاربران (به درستی) عرضه ویندوز ۸ را به‌طور کامل نادیده گرفتند و تنها با به بلوغ رسیدن ویندوز ۱۰ در نهایت روند مهاجرت از سیستم عامل مطمئن و کامل ویندوز ۷ سرعت گرفت.

در همان حال که لحظه‌به‌لحظه به زمان پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ نزدیک‌تر می‌شویم، طرفداران این سیستم عامل همچنان روی عقیده خود هستند. در حالی که عمده کسب‌وکارها ویندوز ۷ را کنار گذاشته‌اند، هنوز تعداد زیادی از مشتریان آنها از سیستم مورد علاقه خود دست نکشیده‌اند. طبق آمار، از ۱.۲ میلیارد رایانه شخصی مجهز به ویندوز در جهان حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه از سیستم عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند که بزودی منقضی شده و هر حفره امنیتی جدیدی که در آن ایجاد شود، دیگر برطرف نخواهد شد.

    پایان راه برای ویندوز ۷ و پی‌سی‌های سنتی

 ظهور ویندوز ۷ با نقطه اوج دوره رایانه‌های شخصی مصادف شد و توقف پشتیبانی از آن پایانی بر دوره این رایانه‌ها خواهد بود. وقتی ویندوز ۷ به بازار آمد آیفون و اپ‌استور وجود داشتند اما هنوز نوظهور بودند و چیزی به نام آیپد هنوز عرضه نشده بود. به این معنا که برای انجام هر کار کامپیوتری به رایانه شخصی نیاز بود. حال با گذشت یک دهه اوضاع پیچیده‌تر شده است.

فروش رایانه‌های شخصی در هفت سال گذشته کاهش یافته و سال گذشته تنها زمانی که کسب‌و‌کارها مجبور شدند برای اجرای ویندوز ۱۰ رایانه‌های جدید بخرند، با اندکی افزایش همراه شد. در بسیاری از سناریوها گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستیارهای دیجیتال موجود در دستگاه‌های دیگر جای رایانه‌های شخصی را گرفته‌اند و این تنها به این دستگاه‌های الکترونیک محدود نمی‌شود؛ ویندوز دیگر آن محصول شاخص مایکروسافت که یک زمان بود نیست..

اگرچه این به معنای مرگ رایانه‌های شخصی نیست اما باید پذیرفت که امروزه گزینه‌های جایگزین متعددی برای این دستگاه‌ها وجود دارند؛ می‌توان برای تایپ کردن از یک تبلت استفاده کرد یا متن مورد نظر را به گوشی هوشمند دیکته کرد. هنوز نمی‌توان تنها با فکر کردن به کلمات آنها را روی کاغذ آورد اما حتی این روز هم چندان دور نیست. این روزها حتی تعریف رایانه‌های شخصی نیز مبهم و نامشخص است. سازندگان این دستگاه‌ها با به کار بستن خلاقیت‌های فراوان رایانه‌هایی را در اشکال و ابعاد جدید ساخته و به بازار عرضه کرده‌اند. برای مثال سرفیس مایکروسافت یک رایانه شخصی است که شباهت بسیاری به تبلت دارد. لپ‌تاپ لنوو نیز یک رایانه شخصی مجهز به نمایشگر تاشو است که می‌تواند به یک تبلت، مینی لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی تبدیل شود. رایانه‌های شخصی تاشو و جداشونده این روزها مرسوم و رایج هستند. خوش‌بینی و اعتماد به نفسی در حوزه طراحی به وجود آمده که برای مدت‌ها کمبود آن احساس می‌شد. هیچکدام از این نوآوری‌ها به معنای بازگشت دوران شکوفایی و رونق رایانه‌های شخصی نیست، اما از این حکایت دارد که این دستگاه‌ها با هر سیستم عاملی که کار کنند در سال‌های پیش رو در بین گروه‌های کوچک و متخصص جایگاه خود را خواهند داشت.

 

ارسال نظر