آخرین وضعیت تشعشعات و پرتوهای رادیویی

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۴۱
آخرین وضعیت تشعشعات و پرتوهای رادیویی

هر روز شاهد افزایش تعداد سیستم‌های بی‌سیم و دستگاه‌های هستیم که با امواج الکترومغناطیسی کار می‌کنند. این سیستم‌ها و دستگاه‌ها رفاه و آسایش در زندگی امروز را به دنبال داشته است، اما استفاده از آنها ما را در معرض تشعشعات و پرتوهای رادیویی قرار می‌دهد در این شرایط اطلاع از آخرین وضعیت تشعشعات و پرتوهای رادیویی حق کاربران است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نتایج طرح پایش امواج الکترومغناطیسی را به‌صورت برخط در اختیار عموم قرار می‌دهد و براساس آخرین آمار، وضعیت تشعشعات و پرتوهای رادیویی در مناطق مختلف پایتخت منتشر شده است. به گزارش ایلنا، تشعشعات و پرتوهای رادیویی یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران سیستم‌های بی‌سیم و دستگاه‌های است که با امواج الکترومغناطیسی کار می‌کنند. این موضوع در ایران با شایعه‌های زیادی درباره سطح و میزان آلودگی همراه است. شاید یکی از دلایل افزایش سطح نگرانی درباره تشعشعات و پرتوهای رادیویی در کشور ما مربوط به عدم آگاهی از میزان قرارگیری در معرض امواج رادیوی باشد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرح پایش امواج الکترومغناطیسی را با هدف اطمینان از سلامت عمومی و اطلاع‌رسانی به مردم آغاز و نتایج آن را به‌صورت برخط در اختیار عموم قرار می‌دهد. استان تهران یکی از کلان‌شهرهایی است که سیستم‌های بی‌سیم و از امواج الکترومغناطیسی در آن به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود، ضمن اینکه پایتخت از تراکم جمعیتی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل اندازه‌گیری و پایش امواج رادیویی در استان تهران از اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر در شهر تهران 70 ایستگاه ثابت اندازه‌گیری تشعشع تحت پوشش، نصب شده است. بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره وضعیت تشعشعات و پرتوهای رادیویی در مناطق مختلف پایتخت؛ اسکندری شمالی با 8.36 ولت‌ بر متر آلوده‌ترین کامرانیه با 0.24 ولت‌ بر متر پاک‌ترین مناطق هستند. البته این درحالی است که مطابق با استاندارد کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر‌یون‌ساز و همچنین استاندارد ملی ایران حدود مجاز پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی 28 ولت برمتر است.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از این با اشاره به نگرانی‌ها درباره پارازیت اظهار کرده بود: «ما چیزی به اسم نگرانی در برابر صرف پارازیت نداریم، موضوع، اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی موجود در اطراف مردم است که روی سلامتی مردم اثر می‌گذارد و شامل فرستنده‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های ارسال امواج تلفن همراه و پارازیت‌ها می‌شود. سیگنال و غیرسیگنال هر دو یک اثر تجمیعی بر بدن انسان دارد. ما در این زمینه ایجاد شفافیت کردیم و در حال حاضر در تهران و شیراز اندازه‌گیری به‌خط کرده و نتایج آن را به‌لحظه منتشر می‌کنیم که میزان اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی چقدر است. گزارش آن را هم ارایه کردیم و در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در دسترس است و مردم می‌توانند مشاهده کنند.» او با بیان اینکه سطح استانداردی که سازمان ملی استاندارد مشخص کرده، عدد ۲۸ ولت بر مترمربع است، گفته بود: «ما در هیچ جای کشور به این عدد نرسیدیم و در اعداد بسیار پایین‌تر از این سطح قرار داریم. در سایر استان‌ها که تجهیزات نصب نشده هم به صورت نوبتی اندازه‌گیری انجام می‌شود و برای هر استان هر سه ماه یک بار هم یک گزارش اندازه‌گیری داریم و برای استاندارها می‌فرستیم. در هیچ نقطه از کشور ما به نصف عدد ۲۸ هم نرسیدیم و اندازه‌گیری‌ها در سطح استاندارد است. ممکن است در آینده عمل پیشرفت کند و مشخص شود این سطح ۲۸ عدد درستی نبوده و می‌تواند اثراتی داشته باشد اما با توجه به استانداردهایی که وجود دارد، در کشور عددی بالاتر از سطح استاندارد نداریم.»

 

 

ارسال نظر