ادعای پوشالی آزادی بیان

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۵۹
ادعای پوشالی آزادی بیان

گروه دانش و فن|

شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییتر یکی از مهم‌ترین بسترهایی است که این روزها و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی میزبانی واکنش کاربران به این رویداد مهم را بر عهده گرفته؛ البته اینستاگرام در اقدامی قابل توجه، تمامی پست‌ها و استوری‌هایی را که به واقعه پیش‌آمده و شهادت فرمانده سپاه قدس ایران می‌پرداخت حذف کرده و حتی به برخی از کاربران که با حذف یکی از مطالب، اقدام به انتشار مطب دیگری می‌کردند، هشدار داد که با ادامه این روند، اکانت آنها را حذف خواهد کرد. اگرچه اینستاگرام در قوانین خود، انتشار محتوای خشونت‌آمیز و تروریستی را ممنوع کرده و همواره به افرادی که چنین مطالبی را منتشر کنند، هشدار می‌دهد، اما اقدام به حذف مطالب در مدح و مرثیه سردار قاسم سلیمانی که خود به دستور دونالد ترامپ، قربانی ترور شده، نشان از سیاست دوگانه این شبکه اجتماعی است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این اقدام اظهار کرد: «اقدام امریکا در سانسور صدای ملت ایران و جهان تنها یک بی‌آبرویی برای آن کشور بوده است که قطعا مقابل این حرکت خواهیم ایستاد.»

محمدجواد آذری‌جهرمی روز گذشته در یک برنامه‌ رادیویی به انتقاد از روند سانسور اینستاگرام در مقابله با مطالب مربوط‌به شهادت سردار قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: «بی‌آبرویی دولت امریکا و هم‌پیمانانش در سراسر دنیا که البته عده زیادی نیستند، ثابت شده است. این بی‌آبرویی در به شهادت رساندن و ترور بزرگ‌ترین نماد مقابله با تروریسم در دنیا مشهود است؛ اینها بی‌آبرو هستند و از بی‌آبرو نیز انتظار رفتار معقول نیست. کسی که بی‌آبروست، اقدامات بی‌آبرویانه خود را ادامه خواهد داد و این افراد همان کسانی هستند که عمری در دنیا فریاد برپا می‌داشتند که ما نماد آزادی بیان و نماد پذیرش حرف‌های منتقد و مخالف خودمان هستیم. حرکت مردم در سراسر دنیا و پست‌های میلیونی نه تنها از داخل ایران، بلکه از سراسر دنیا و حتی اقدامات چهره‌های مطرح در شبکه‌های اجتماعی، فضایی را ایجاد کرد که موجب ایجاد چنین بی‌آبرویی شد. ایجاد این فضای منفعلانه، در واقع یک بی‌آبرویی دیگر از سوی ایالات متحده امریکا رقم زد و آنها گمان می‌کنند که با این اقدامات می‌توانند مقابل این حرکت و جنبش بزرگ بایستند.»

وی با بیان اینکه خیال‌های امریکا یک خیال باطل است، تصریح کرد: «بی‌شک این جنبش ادامه خواهد داشت و همانطور که تاکنون نیز ملاحظه‌ شده، سراسر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی، مملو از ابراز ارادت و دلنوشته‌هایی در وصف حاج قاسم سلیمانی است و بی‌شک این حضور جریان‌سازی که مردم ایران و مردم جهان داشتند، ادامه خواهد داشت. این‌ یک اقدام بزرگ است و واکنش دولت امریکا و شبکه‌های اجتماعی که تحت حاکمیت آنها هستند، یک حرکت منفعلانه است. آنها تلاش می‌کنند با انجام این رفتار ما را در موضع ضعف نشان دهند و این در حالی است که اکنون ایران و انقلاب اسلامی به برکت خون شهید سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی دنیا، یک بی‌آبرویی بزرگ را برایشان رقم زده است. نباید اینگونه دیده شود که ما در موضع ضعف هستیم، چراکه جریان انقلاب اسلامی در موضع قدرت است و این حضور جریان‌ساز مردم در شبکه‌های اجتماعی خود آنها باعث شده که کارت پوشالی رسانه‌ای آنها دچار تزلزل شود و این حرکت قطعا متوقف نخواهد شد و از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی برای رساندن صدای این فریاد استفاده خواهیم کرد.»

    ترند شدن هشتگ ایران عزیز در توییتر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هشتگ DEARIRAN یا ایران عزیز در ایالات متحده امریکا اظهار کرد: «در ایالات متحده امریکا نیز با این هشتگ مردم عکس‌العمل نشان دادند و در فضای مجازی امریکا مملو از این هشتگ است که این مساله نیز آنها را دچار مشکل کرده و در یک موضع انفعال جدی قرار داده است. این جوشش از سمت مردم ایران، منطقه و جهان وجود دارد تا در شبکه‌های اجتماعی یکصدا، راه شهید سلیمانی را فریاد زنند و اقدام امریکا را محکوم کنند. این یک فرصت بی‌نظیر است، چرا که فضایی را ایجاد کرده تا استانداردهای دوگانه آنها را برای همه روشن کند؛ به همین دلیل از این فرصت استفاده شده و خواهد شد. اما در این بین آنچه که باید از جانب ما مورد توجه قرار بگیرد، این است که باید ظرفیت‌سازی برای دنیا و نه تنها برای ایران ایجاد کنیم تا سکوهایی را برای خودمان داشته باشیم و در مقابل سانسورهایی که آنها پیگیری می‌کنند، راه فریاد داشته باشیم. برای آزادی بیان در سطح دنیا سکوهایی را ایجاد خواهیم کرد تا مردم دنیا بتوانند آزادانه با سانسورهایی که ایجاد می‌شود، مقابله کنند که این مساله نیز در دستور کار ما قرار گرفته است.»

آذری‌جهرمی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای ایجاد یک اپلیکیشن ایرانی در این راستا، گفت: «جوانان کشور ما متوقف نمانده‌اند و پلت‌فرم‌هایی را برای رسانه‌های نوین طراحی کردند که از جمله آنها می‌توان به اپلیکیشن روبینو اشاره کرد که از گذشته فعال بوده و با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه شده است. بنده نیز صفحه شخصی خودم را در این اپلیکیشن راه‌اندازی کردم. ما هیچ فضایی را برای گفتمان انقلاب اسلامی از دست نخواهیم داد و برای این مساله از ظرفیت‌های بین‌المللی و سکوهای خود امریکایی برای داد زدن سر آنها استفاده خواهیم کرد، علاوه بر این، فضاهای منتسب به خودمان را نیز تقویت خواهیم کرد. روبینو یک اپلیکیشن ایرانی و عملکرد آن به‌گونه‌ای است که به مرزهای ایران محدود نیست و این حرکت باعث خواهد شد که جوانان ایرانی توجه جدی‌تری به این مساله داشته باشند و طبیعتا ما نیز وظیفه خودمان را حمایت از جوانان در این راستا می‌دانیم. هدف ما این است رسانه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم مقابل سانسور را بگیریم و این فضای جریان‌سازی را در آنجا رقم بزنیم. البته این به معنای کنار گذاشتن فضاهای دیگر بین‌المللی نیست، چرا که قطعا در این فضاها نیز حضور جدی‌تری خواهیم داشت و برای آنها که قصد چالش در این مسیر را دارند، موانعی را ایجاد خواهیم کرد.»

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر آنها در چالشی به سر می‌برند که ناشی از حضور جریان‌ساز مردم ایران، منطقه و جهان در مخالفت با دولت امریکا حتی در خود امریکاست، چراکه در خود امریکا نیز اقدامات اخیر این دولت با عکس‌العمل‌های زیادی از داخل این کشور روبرو شده است که دولتمردان امریکا را با چالش مواجه کرده است. وی تاکید کرد: «از ظرفیت‌های موجود و از ظرفیت‌های داخل برای مقابله با سانسور آنها استفاده خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا در سطح جهان پلت‌فرم‌هایی را داشته باشیم که امکان فریاد زدن بر سر امریکا برای تمام دنیا فراهم شود.»

    تلاش برای ساخت گوشی‌های داخلی هوشمند

آذری جهرمی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود از اقدام ایران برای ساخت گوشی‌های داخلی هوشمند خبر داد و افزود: «حرکتی را در کشور آغاز کرده‌ایم که توسط تولیدکنندگان داخلی پیگیری می‌شود. البته ابتدای این راه هستیم اما با قدرت و جدیت خوبی این کار آغاز شده و قصد داریم که با استفاده از تولیدکنندگان ایرانی و همکاری شرکت‌های بین‌المللی گوشی‌های هوشمندی را با قیمت متوسط برای ارایه خدمت به مردم تولید کنیم.» وی با اشاره به افزایش قیمت گوشی‌های همراه پس از تلاطمات ارزی گفت: «بخشی زیادی از مردم توان خرید گوشی‌های هوشمند را ندارند، به همین دلیل دولت سکویی را فراهم کردیم تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بازار رقابت با تولیدکنندگان خارجی محصولات خود را عرضه کنند و کم‌کم نیز به بازار منطقه نگاه داشته باشند تا ایران نیز بتواند در تولید تلفن همراه هوشمند نقش داشته باشد. این حرکت آغاز شده و دولت برای اجرای این طرح 200 میلیارد تومان به مردم اختصاص داده، به گونه‌ای که با سازوکاری بازار تقاضا تحریک و کسانی که متقاضی خرید تلفن همراه هستند بتوانند تلفن همراه خود را به صورت قسطی و با درج مبلغ کمی روی قبوض خریداری کنند.»

به گفته آذری جهرمی، خط اعتباری این طرح تخصیص داده شده و چهار شرکت ایرانی نیز در این راستا اعلام آمادگی کردند که توان آنها از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات تایید شده است که بخشی از این حمایت‌ها نیز از سوی این دو وزارتخانه انجام خواهد شد و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمک‌هایی را خواهند داشت.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: «انتظار داریم تا در دهه فجر، ورود گوشی‌های ایرانی را به بازار شاهد باشیم که هم قابل رقابت با مدل‌های خارجی باشند و هم قیمت مناسبی داشته باشند تا تمام اقشار جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.»

    وزیر ارتباطات، هم‌سن مجاهدت‌های سردار سلیمانی

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که از کجا با سردار سلیمانی آشنا شدید و امروز ایشان را چگونه توصیف می‌کنید؟ گفت: «بنده متولد ۱۳۶۰ هستم یعنی همان سال‌هایی که حاج قاسم سلیمانی در کرمان فرمانده لشگر بود؛ به عبارتی می‌توانم بگویم هم سن و سال مجاهدت‌های حاج قاسم هستم. همه ما از یک جایی به بعد فهمیدیم که امنیت ایران مدیون حاج قاسم سلیمانی است که نه شعار می‌دهد و نه به روی ما می‌آورد که چقدر برای حفظ امنیت کشور تلاش کرده است. هدف این بود که آینده ما را بسازد، آینده سیاهی که دشمنان ما می‌خواستند برای ما بسازند، حاج قاسم سلیمانی تبدیل به آینده‌ای روشن کرد. به عنوان یک جوان دهه ۶۰ و نه به عنوان یک وزیر، می‌گویم که در دل ما چراغی روشن است که از امثال سلیمانی‌ها نور می‌گیرد. شهادت حاج قاسم حواس همه ما را جمع کرد که مانند او بدون چشمداشت یک سرباز باشیم و آینده‌ای روشن را برای اسلام و ایران بسازیم. همه مردم ایران ارادت ویژه‌ای به حاج قاسم دارند که ما هم خوشبختانه از این موضوع جدا نیستیم و خودمان را جزو دوستداران، علاقه‌مندان و رهروان راه حاج قاسم می‌دانیم و این یک افتخار بزرگ برای همه ماست.»

وی اظهار کرد: «اولین برخوردهای من با حاج قاسم مربوط به سال ۱۳۹۰ است که برای برگزاری جلساتی خدمت ایشان رسیدم و انصافا باید بگویم که اخلاص، صمیمیت، جدیت و جهاد در راه خدا، در رفتار، منش و برخورد ایشان کاملا مشهود بود و اولین نگاهی که از ایشان برداشت می‌شد، صلابتی بود که ناشی از اخلاص و ایمان ویژه‌ای بود که به خداوند داشتند. حاج قاسم سلیمانی به راهی که در آن قرار گرفته بود، اعتقاد ویژه‌ای داشت. بعید می‌دانم شور و حرارتی که حاج قاسم در دل ایرانی‌ها روشن کرده، خیلی زود خاموش شود و این مسیری است که قطعا ادامه خواهد داشت و این خونی است که ریختن آن قطعا رویش‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد که اثرات آن را امروز می‌بینیم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عکس‌العمل‌های میلیونی در سطح دنیا، نه تنها در ایران، در مواجهه با این اتفاق گفت: «کسانی که این خون را ریختند از جغرافیا، تاریخ، شیعه و ایران اطلاعی ندارند چرا که قطعا این خون دامان آنها را خواهد گرفت و این مساله یک شعار نیست، چراکه شیعه، تاریخی دارد مملو از این حرکت‌ها و این رویش‌ها که بعد از ریخته شدن این خون‌ها جوانه می‌زند.» آذری جهرمی با بیان اینکه قطعا این خون ریخته شده، دامان آنها را خواهد گرفت و سرانجام بسیار دردناکی برای آنها خواهد داشت، اظهار کرد: «این چیزی است که ما از رفتار حاج قاسم و از کسانی که علاقه‌مند و دلداده ایشان هستند، می‌دانیم و به امید خدا این اتفاق خواهد افتاد.» وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند کسی که رابطه‌اش را بین خود و خدای خودش اصلاح کند، قطعا رابطه آن با مردم اصلاح خواهد شد، گفت: «این مساله راز ماندگاری حاج قاسم بود که اخلاص در عمل و اخلاص در رابطه با خدا او را محبوب قلوب همه جهانیان کرد، کسانی که آزاده بودند و کسانی که اندیشه آزادگی داشتند، در دنیا مجذوب و علاقه‌مند ایشان شدند و حاج قاسم چیزی جز خدمت در سر نداشت و به اعتقاد من رمز موفقیت این ماندگاری اصلاح رابطه با خدا بود.»

 

 

ارسال نظر