دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۷۶

شارژ پنج‌روزه گوشی  با باتری جدید

یاهونیوز| به تازگی قدرتمندترین باتری برای شارژ گوشی‌های هوشمند تولید شده که می‌تواند برق مورد نیاز آنها را به مدت پنج روز تامین کند. به گزارش فارس، محققان استرالیایی برای اولین‌بار باتری لیتیومی-سولفوری را تولید کرده‌اند که برق مورد نیاز یک گوشی هوشمند را برای پنج روز و برق مورد نیاز یک خودروی برقی را برای طی کردن مسافتی هزار کیلومتری تامین می‌کند. این باتری کاربردهای گسترده‌ای دارد و می‌توان آن را روی انواع گوشی‌های اندرویدی و آیفون، تجهیزات پزشکی مانند ضربان‌ساز قلب و غیره نصب کرد. مهم‌ترین مشکل باتری‌های لیتیوم-سولفور عدم ثبات و پایداری کاتد آنها است که شارژ مکرر باتری را با چالش مواجه می‌کند. محققان استرالیایی با تغییراتی در کاتد این باتری‌‌ها توانسته‌اند مشکل پایداری آنها را هم برطرف کنند. البته این باتری جدید هنوز در مرحله آزمایشی است تا بعدها برای تجاری‌سازی آن اقدام شود.

پایان اشتراک مجلات پولی در گوگل

انگجت| بنا بر اعلام گوگل این شرکت به افرادی که از خدمات بخش اخبار گوگل استفاده می‌کنند دیگر  امکان دسترسی به مجلات پولی را نمی‌دهد. به گزارش فارس، گوگل ایمیلی برای همه مشترکان خدمات نشریات پولی ارسال کرد که این شرکت به افرادی که از خدمات بخش اخبار گوگل استفاده می‌کنند دیگر امکان دسترسی به مجلات پولی را نمی‌دهد. گوگل خدمات نشریات پولی را در مورد 200 نشریه و مجله مختلف ارایه می‌کرد و حالا مشترکان این خدمات باید به‌طور شخصی یا از طریق سایت‌های آنها برای خرید نشریات مدنظر خود اقدام کنند. البته دسترسی به نسخه‌های قدیمی‌تر این نشریات در قالب فایل‌های پی‌دی‌اف و دیگر اشکال کماکان ممکن خواهد بود. همچنین هزینه‌هایی که افراد برای استفاده از این خدمات پرداخته‌اند ظرف 30 روز آینده بازپس داده می‌شود. ارایه خدمات نشریات پولی به شکل دیجیتال توسط گوگل از سال 2012 آغاز شده بود. به نظر می‌رسد عدم علاقه منتشرکنندگان این نشریات به همکاری گوگل عامل این تصمیم باشد.

توسعه مخفیانه فناوری دیپ‌فیک در تیک‌تاک

انگجت| ویدیوهای دیپ‌فیک که در آن چهره افراد مشهور روی تصاویر افراد دیگر قرار می‌گیرد، جنجال‌های زیادی بر پا کرده‌اند و حالا سرنخ‌هایی از این فناوری در شبکه اجتماعی تیک‌تاک رویت شده است. به گزارش دیجیاتو، کمپانی بایت‌دنس که مالکیت اپلیکیشن تیک‌تاک را در دست دارد، قابلیتی را توسعه داده که به کاربران اجازه ساخت ویدیوهای دیپ‌فیک می‌دهد. این قابلیت که Face Swap نام دارد، در کدهای تیک‌تاک و اپ چینی Douyin مشاهده شده و ظاهرا هدف از آن ایجاد ویدیوهای دیپ‌فیک بر پایه تصویر چهره کاربران است. هرچند ویژگی Face Swap را می‌توان نسخه پیشرفته‌تر دیگر فناوری‌های جابه‌جایی چهره دانست اما از طرف دیگر می‌تواند عواقب ناخوشایند و مشکل‌سازی به دنبال داشته باشد. تاکنون بارها شاهد بوده‌ایم که برخی با بهره‌گیری از ابزارهای دیپ‌فیک و ساخت ویدیوهای غیرواقعی، افراد مشهور را به دردسر انداخته‌اند. بنابراین توسعه قابلیتی که باعث گسترش استفاده از این فناوری شود، می‌تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد. علاوه بر این صدها میلیون کاربر برای تست این قابلیت جذاب تصاویر چهره خودشان را در اپ بارگذاری می‌کنند. در نتیجه بایت‌دنس به حجم عظیمی از داده‌های بیومتریک دسترسی پیدا خواهد کرد که مشخص نیست در چه راهی از آن استفاده خواهد شد. کدهای مربوط به قابلیت مذکور توسط محققان کمپانی Watchful در اپلیکیشن‌های مذکور پیدا شده‌اند اما تیک‌تاک در واکنش مدعی شده که قصد معرفی این قابلیت را ندارد و کدهای آن را هم حذف می‌کند. با وجود این، سوال اینجاست که اگر قصد ارایه این قابلیت به کاربران را نداشته چرا اساسا کدها را به اپ‌های محبوب خود با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر اضافه کرده است.

بازگشت اپل به سی‌ای‌اس بعد از 28 سال

دیجیتال‌ترندز|  اپل بعد از 28 سال تصمیم گرفته در نمایشگاه فناوری سی‌ای‌اس 2020 شرکت کند و علت آن پرداختن به موضوع حساس حریم شخصی است. به گزارش فارس، اپل در سال 2019 با نصب تابلویی بزرگ در محل برگزاری نمایشگاه سی‌ای‌اس در لاس‌وگاس بر مقوله حریم شخصی تاکید کرد و این‌بار جین هورواث مدیر حریم شخصی جهانی خود را به سی‌ای‌اس می‌فرستد. قرار است وی در نهم ژانویه در نشستی با عنوان میزگرد حریم شخصی سخنرانی کند. اپل همچنین در سی‌ای‌اس 2020 پلتفرم هوشمند خانگی خود موسوم به هوم کیت را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. قرار است در نشست حریم شخصی سی‌ای‌اس 2020 برخی مدیران ارشد فیس‌بوک، Procter & Gamble و نیز کمیسیون فدرال تجارت امریکا نیز حضور داشته باشند. در شرایطی که اپل مدعی است جلوی دسترسی دولت امریکا و شرکت‌های ثالث را به اطلاعات شخصی کاربران خود می‌گیرد، فیس‌بوک در این زمینه کارنامه مثبتی ندارد و بارها اطلاعات خصوصی مشترکانش را در اختیار افراد و گروه‌های ثابث قرار داده است.

 

ارسال نظر