اینترنت ماهواره‌ای، رقیب جدی ارتباطات سیار

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۴۶
اینترنت ماهواره‌ای، رقیب جدی ارتباطات سیار

رییس سازمان فضایی کشور معتقد است با پیشرفت فناوری، توان ساخت ماهواره‌های کوچک و قرار دادن آن در مدار لئو، استفاده از اینترنت ماهواره‌ای توجیه اقتصادی پیدا کرده و بزودی این فناوری رقیب جدی ارتباطات سیار خواهد شد. به گزارش ایرنا، مدتی است بحث در خصوص اینترنت ماهواره‌ای و پوشش سراسری آن مطرح است. اینترنتی که محدودیتی ندارد و در تمام کره زمین متصل است. اکنون شرکت‌های بزرگ امریکا در حال پرتاب ماهواره در مدار لئو و دستیابی به اینترنت ماهواره‌ای هستند. مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی کشور با این توضیح که ما یک ماهواره مشترک با عرب ست در مدار داریم که به اسم ایران ست شناخته می‌شود، درباره وضعیت ارتباطات ماهواره‌ای در ایران گفت: «ماهواره‌ها در شرایط بحران بیشترین نقش‌آفرینی را دارند. از آن جایی که در گذشته این ماهواره‌ها در مداربالا قرار داشتند و هزینه دستیابی به این تکنولوژی زیاد بود، دنیا خیلی به سمت استفاده عمده از آن قدم برنمی‌داشت، اما اکنون با امکان ساخت ماهواره‌های کوچک و قرار دادن آنها در مدار لئو استفاده از اینترنت ماهواره‌ای توجیه اقتصادی پیدا کرده است. با این فناوری بدون نیاز به نصب دکل‌های BTS می‌توان در هر نقطه‌ای از پوشش سراسری اینترنت استفاده کرد.»

وی افزود: بحث اینترنت ماهواره‌ای همیشه در دنیا وجود داشته است و امروزه برای پوشش مناطق روستایی، پخش تلویزیونی و کارت‌های سوخت از این فناوری استفاده می‌شود، ضمن اینکه واحد نفت و گاز نیز از ظرفیت اینترنت ماهواره‌ای برای پیشبرد فعالیت‌های خود بهره می‌برند. سال جاری که استان‌های کشور درگیر سیل شدند برخی از دستگاه‌های ATM از طریق اتصال با ماهواره‌ها سرویس می‌دادند. ماهواره‌ها مهم‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط هستند.» معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: «در دنیا ارتباطات ثابت، ارتباطات سیار و ارتباطات ماهواره‌ای در حال توسعه و رقابت با یکدیگر هستند. ارتباطات سیار طی سال‌های گذشته رشد خوبی داشته و با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در دنیای فناوری وجود دارد، توانسته جای ارتباطات ثابت را بگیرد. به این شکل که مردم حتی در خانه‌های خود برای تماس از موبایل استفاده می‌کنند.»

براری درباره اینکه چرا استفاده از اینترنت ماهواره در گذشته خیلی مطرح نبوده و به‌تازگی این موضوع به ترند جهانی تبدیل شده، گفت: «دو مشکل بزرگ در ارتباطات ماهواره‌ای مطرح بود. یکی تاخیر زیاد به دلیل قرارگیری ماهواره‌ها در مدار ۳۶ هزار کیلومتری و دیگری هزینه بالای ارتباطی که باید از این طریق برقرار می‌شد. این دو موضوع باعث شد سهم ارتباطات ماهواره‌ای در حوزه دسترسی در تمام کشورهای دنیا حداقلی باشد و عمده استفاده از آن به شرایط بحرانی محدود شود. اتفاقی که به‌تازگی رخ داده این است که ماهواره‌هایی که در گذشته صرفا در مدار ۳۶هزار کیلومتری قرار می‌گرفتند، حالا به سمت مدار ۵۰۰ کیلومتری آمده‌اند و منظومه ماهواره‌ها شکل گرفته است. عملا با قرار گرفتن ماهواره در مدار لئو، هم تاخیر و هم هزینه به‌شدت کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران بزرگ خصوصی به حوزه توسعه منظومه ماهواره‌ها هجوم آورده‌اند تا بتوانند ارتباطات دنیا را دست بگیرند. پوشش جهانی از ویژگی ارتباطات ماهواره‌ای است. در گذشته رقابت بیشتر در حوزه محتوا بود، مانند رقابتی که شبکه‌هایی مانند توئیتر و اینستاگرام در فضای مجازی دارند، اما الان رقابت به سمت حوزه زیرساخت میل کرده است.»

معاون وزیر ارتباطات درباره اجرایی شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران گفت: «ماهواره مخابراتی ناهید ۱ آماده شده و ناهید ۲ تا اوایل سال آینده آماده می‌شود و این نشان می‌دهد که ما از نظر فناوری مشکلات بزرگی نداریم. مساله اصلی همراه کردن سرمایه‌گذاران و اپراتورها در این عرصه است. دولت‌ها نیز باید در این زمینه تسهیل‌گری کنند، وزارت ارتباطات با تصویب پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی بستر را برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کرده است. الان دنبال این هستیم تا سریع‌تر این اتفاق رخ دهد و اپراتورها در این عرصه ورود کنند.»

 

ارسال نظر