اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۶۵

رشد استارت‌آپ‌های ایرانی در باکوتل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که استارت‌آپ‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی باکوتل بتوانند با برنامه‌ریزی و مذاکرات صورت‌گرفته، موفق به پیدا کردن بازارهای جدید منطقه‌ای و بین‌المللی شوند. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته به دعوت رسمی وزیر ارتباطات و حمل و نقل جمهوری آذربایجان برای شرکت در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو موسوم به «باکوتل» در رأس هیاتی متشکل از 14 استارت‌آپ ایرانی وارد باکو شد. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: «شرکت‌های ایرانی با حضور در نمایشگاه باکوتل بازار خوبی در این منطقه ایجاد کرده‌اند. به دلیل نزدیکی فرهنگی که میان جمهوری آذربایجان با مناطق شرقی کشور ما وجود دارد این بازار توانسته به رشد خوبی برسد و در عین حال در این منطقه فضای بسیار خوبی هم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی ایران وجود دارد.» وزیر ارتباطات همچنین در خصوص دیدار دوجانبه با همتای ترکیه‌ای خود گفت: «ما موضوعات مشترکی با ترکیه داریم که لازم بود مسائل سریع‌تر به نتیجه برسد، چه در حوزه ترانزیت بین‌الملل فی مابین دو کشور و چه در حوزه پست مسائل مشترکی داریم که نیازمند بررسی مجدد بود. در حوزه فعالیت شرکت‌های ایرانی در ترکیه هم به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کارهای نوپا مسائلی بود که از قبل مطرح کرده بودیم و جزو موضوعات مذاکرات بود.»  بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو موسوم به «باکوتل» طی روزهای ۳ الی ۶ دسامبر (۱۲ و ۱۵ آذرماه) با حضور ۲۳۸ شرکت از ۲۳ کشور برگزار می‌شود.

دلایل پرداختن به حکمرانی اینترنت در ایران

یک پژوهشگر حوزه ارتباطات و آسیب‌شناس فضای مجازی جزییات دلایل انجام طرح پژوهشی حکمرانی اینترنت در ایران را تشریح کرد و گفت: «نقطه ایده‌آل این طرح، تحقق شبکه ملی اطلاعات است.» به گزارش مهر، طرح پژوهشی «مطالعه تطبیقی حکمرانی اینترنت در کشورهای منتخب و ارایه الگوی مناسب برای ایران» در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حال انجام است. محمدمهدی فتوره‌چی یکی از پژوهشگران این طرح با اشاره به دلایل انجام طرح پژوهشی حکمرانی اینترنت و جزییات، اهداف و ضروریات آن اظهار کرد: «در بحث حکمرانی اینترنت، نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد مساله شبکه ملی اطلاعات است. در واقع حکمرانی اینترنت، مداخله و مدیریت تعاملات اینترنتی است تا جایی که امکان آن برای ما وجود داشته باشد و نقطه ایده‌ال آن، تحقق شبکه ملی اطلاعات است.» وی ادامه داد: «در هفته‌های اخیر به‌دلیل موضوع بسته شدن اینترنت و محدودیت‌های دسترسی ایجادشده، شاهد واردآمدن ضربات زیادی به بدنه اقتصاد کشور بودیم که طبیعتا اگر شبکه ملی مستقر و فعال می‌شد، حداقل کسب‌وکارهای خرد اینترنتی می‌توانستند در بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی به ادامه امور بپردازند و ضرر ارزیابی‌شده، اتفاق نمی‌افتاد.»

فتوره‌چی با اشاره به ضرورت احیا و ایجاد حکمرانی اینترنت در کشور گفت: «طبیعی است که برخی محدودیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که ایجاد می‌شود، ما را به سمتی می‌برد که به شکلی به دنبال سازوکاری برای اعمال مدیریت در اینترنت باشیم و از این رو یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها می‌تواند احیای شبکه ملی اطلاعات باشد.» وی با بیان اینکه در این زمینه وزارت ارتباطات به‌گونه‌ای در حال فرافکنی است، افزود: «در صورتی‌که این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی شبکه ملی اطلاعات، باید پاسخگو باشد و اعلام کند که این شبکه به عنوان یکی از سازوکارهای حکمرانی اینترنت به کجا انجامیده است.» فتوره‌چی با اشاره به ارایه برخی خدمات سازمان‌ها در زمان قطع اخیر اینترنت گفت: «اینکه بگوییم با قطع اینترنت، شبکه بانکی کشور قطع نشد پس شبکه ملی اطلاعات برقرار است، درست نیست. چرا که شبکه بانکی یک شبکه داخلی اینترانت است و بحث آن با شبکه ملی اطلاعات فرق دارد. ممکن است در برخی موارد ارتباطات داخلی سازمان‌ها با اینترانت برقرار باشد اما وقتی صحبت از شبکه ملی اطلاعات می‌شود بحث خدمات یکپارچه مطرح است. برای مثال در حال حاضر موتور جست‌وجوی بومی پارسی‌جو باید قابلیت ارایه خدمات در نبود گوگل را داشته باشد. اما اگر بررسی کرده باشید متوجه می‌شوید که وابستگی مردم به اینترنت و گوگل در کشور به حدی بود که در نبود اینترنت کارشان مختل شده بود. مردم عادت کرده‌اند که همه اطلاعات را از گوگل بگیرند و در این میان موتورجست‌وجوی ایرانی نقشی ندارد.» وی با بیان اینکه در زمان قطع اینترنت موتور ایرانی پارسی‌جو تنها برای دو روز کار کرد و بعد از دسترس خارج شد، گفت: «باید تمهیداتی صورت بگیرد که موتور جست‌وجوی اطلاعات قوی به مردم معرفی شود تا در آینده به عنوان جایگزینی برای گوگل یا موتورهای سرچ دیگر ما را بی‌نیاز کند. اما هم‌اکنون شاهدیم که موتورهای جست‌وجوی ایرانی در قالب پوسته گوگل فعال هستند و با قطع دسترسی گوگل، با مشکل مواجه می‌شوند.»

 

ارسال نظر