دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۲:۴۵:۰۷
کد خبر: ۱۵۷۸۱۰

آیا «واتس‌اپ» واقعا امن است

با اینکه واتس‌اپ همواره به عنوان امن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان شناخته می‌شود، اما با ادعای جدید موسس تلگرام در خصوص ضعف‌های امنیتی این اپلیکیشن، باری دیگر مساله امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در واتس‌اپ به چالش کشیده شده است. به گزارش ایسنا، واتس‌اپ به عنوان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در جهان چندی پیش اعلام کرده بود که هکرها و مجرمان سایبری با سوءاستفاده از شکاف و ضعف‌های امنیتی موجود در این پلتفرم توانسته‌اند با ارسال ویدیویی مخرب و آلوده به پیام‌های کاربران دسترسی پیدا کنند. با اینکه این مشکل همچون آسیب‌پذیری‌های قبلی برطرف شده است، اما به عقیده کارشناسان و متخصصان امنیتی فعال درحوزه فناوری در صورتی که کاربران این اپلیکیشن نسخه به‌روزرسانی شده را دریافت و دانلود نکنند، همچنان در معرض خطر افشای اطلاعات، تصاویر و پیام‌های خصوصی قرار دارند. این در حالی است که به‌تازگی نیز پاول دوروف، موسس و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، با اشاره به آسیب‌پذیری‌های اخیر در واتس‌اپ، به کاربران هشدار داده و توصیه کرده است که به منظور حفاظت از حریم خصوصی و ارتقای امنیت سایبری بهتر است این اپلیکیشن را از گوشی خود حذف و لغو نصب کرده و واتس‌اپ را ترک کنند. بسیاری از تحلیل‌گران فعال در حوزه فناوری در واکنش به ادعای موسس تلگرام عنوان کرده‌اند که این سخنان به‌طور قطع اقدامات چالش‌برانگیز تلگرام برای بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رقیب خود، واتس‌اپ به شمار می‌رود تا بدین‌ترتیب بتواند نظر و توجه کاربران واتس‌اپ را به سمت و سوی خود جلب کند و به طرفداران خود اضافه کند.

بالن‌ها برای آمازون اینترنت می‌آورند

زیرمجموعه شرکت آلفابت قصددارد به وسیله بالن اینترنت 4G را برای ۲۰۰هزار خانوار در جنگل‌های آمازون واقع در پرو فراهم کند. به گزارش مهر، شرکت «لون (Loon)» زیرمجموعه آلفابت و تهیه‌کننده سرویس اینترنت با کمک بالن است. این شرکت تصمیم دارد پوشش اینترنت را برای بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون در پرو را فراهم کند. تحت این پروژه پوشش اینترنتی برای ۱۵ درصد از منطقه لورتو در جنگل‌های آمازون واقع در پرو فراهم می‌شود. در حقیقت با این طرح ۲۰۰ هزار خانوار از اینترنت بهره می‌برند. تا به امروز از بالن‌های شرکت لون برای فراهم کردن اینترنت طی شرایط اضطراری مانند وقوع تندباد ماریا در پورتوریکو (۲۰۱۷ میلادی) استفاده شده است. البته لون آزمایش محدود بالن‌های اینترنتی خود در پرو را از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرده است. همچنین شرکت لون در ماه می‌دسترسی به اینترنت را برای مناطق زلزله‌زده در پرو فراهم کرد. اما پروژه پیش رو نخستین تلاش لون برای فراهم کردن دسترسی مداوم اینترنت برای افراد است. بالن‌های این شرکت به عنوان برج‌های موبایل شناور در هوا عمل می‌کنند و اینترنت با سرعت 4G فراهم می‌کنند. همچنین آنها در ارتفاع ۱۲.۱ مایلی زمین قرار می‌گیرند.

نشت اطلاعات 2‚1 میلیارد نفر در اینترنت

محققان امنیتی از شناسایی یک آسیب‌پذیری در سروری حفاظت نشده خبر داده‌اند که باعث نشت اطلاعات 1.2 میلیارد نفر در فضای مجازی شده است. به گزارش فارس، عدم رعایت تمهیدات امنیتی در سرور یک موتور جست‌وجوی اینترنتی به نام Elasticsearch که فعالیت خود را از ۹ سال قبل آغاز کرده، باعث شده تا اطلاعات خصوصی ۱.۲ میلیارد نفر از کاربران آن افشا شود. از جمله اطلاعاتی که بدین شیوه افشا شده می‌توان به آدرس‌های ایمیل، اسامی برخی کارفرمایان فعال در Elasticsearch، سابقه موقعیت‌های مکانی افراد، عناوین شغلی، اسامی افراد، شماره‌های تلفن همراه و اطلاعات تامین اجتماعی کاربران اشاره کرد. فهرست داده‌های نشت‌شده در فضای مجازی متشکل از 622 میلیون آدرس ایمیل منحصر به فرد است و هنوز مشخص نیست افراد آسیب‌دیده از این رویداد مطلع شده‌اند یا خیر. همچنین هنوز مشخص نیست چه افرادی در این حملات دسته داشته‌اند.

ادعای دروغ در تبلیغات سیاسی گوگل ممنوع شد

بزرگ‌ترین بستر تبلیغاتی دیجیتال یعنی گوگل در تلاش است تا در انتخابات ۲۰۲۰ تغییراتی ایجاد کند و سیاست‌های تبلیغات سیاسی را محدود کند. به گزارش زومیت، گوگل به‌تازگی به تبلیغ‌کنندگان سیاسی در مورد ادعاهای دروغین هشدار داده است. درواقع گوگل اعلام کرد که «سیاست‌های تبلیغاتی» خود را برای تبلیغات سیاسی روشن و تصریح می‌کند و از دروغ‌های آشکار از نظر تئوری استقبال نخواهد کرد. این شرکت همچنین افزود: «چه افراد مشغول به تبلیغات در زمینه اداری باشند و چه به‌دنبال آگهی برای فروش محصولات، ما سیاست‌های مشابهی را در تبلیغات برای همه اعمال می‌کنیم. سیاست‌های ما مخالف با هر ادعای دروغین از سوی تبلیغ‌کننده‌ها است، خواه این ادعا درباره قیمت صندلی باشد یا ادعایی از یک نامزد انتخاباتی. برای بیان این موضوع، ما سیاست‌های تبلیغاتی خود را روشن می‌کنیم و مثال‌هایی را ارایه خواهیم کرد تا مشخص شود که چگونه سیاست‌های ما با ادعای دروغین مخالف است. درواقع ادعاهای گمراه‌کننده در روند یک تبلیغات یا ادعاهای دروغین باعث کاهش اعتماد خواهد شد و این می‌تواند تأثیر بدی حتی در یک روند انتخاباتی داشته باشد.»

 

ارسال نظر