دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۸۰

کاربران اپراتور امریکایی هک شدند

به دنبال حملات هکری به ده‌ها سایت امریکایی، اپراتور تی‌موبایل هم تایید کرد که هکرها موفق به دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران خدمات پیش پرداخته این شرکت شده‌اند. به گزارش فارس به نقل از انگجت، تی‌موبایل حمله موفق هکری به مشتریان خود را تایید کرده و افزوده این سرقت داده‌های دیجیتال محدود به مشترکان خدمات تی‌موبایل در امریکا نبوده و در برخی کشورهای اروپایی نیز رخ داده است. تی‌موبایل به منظور اطلاع‌رسانی به کاربران و مشترکان خدمات خود در امریکا برای افراد سانحه‌دیده پیامک‌هایی را ارسال کرده است. با کلیک روی لینک موجود در پیامک یادشده کاربران به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که در آن نوشته شده: «گروه امنیت سایبری ما دسترسی غیرمجاز و مشکوک به برخی اطلاعات حساب‌های کاربری خدمات پیش‌پرداخته را کشف و مسدود کرده است.» از جمله اطلاعاتی که به دست هکرها افتاده عبارتند از نام و نام خانوادگی مشترکان، آدرس، شماره تلفن، تعداد حساب‌های کاربری و اطلاعاتی در مورد طرح‌های مورد استفاده آنها. تی‌موبایل مدعی است که هیچ یک از اطلاعات مالی کاربران مانند شماره‌های کارت اعتباری، شماره‌های تامین اجتماعی و کلمات عبور افراد افشا نشده است.

هوش مصنوعی  با خودش مناظره کرد

برای نخستین‌بار در دانشگاه کمبریج رایانه مجهز به هوش مصنوعی شرکت «آی‌بی‌ام» با خودش مناظره کرد. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ربات Project Debater (متعلق به شرکت آی‌بی‌ام) که تاکنون با انسان‌ها مناظره کرده، برای نخستین‌بار در مقابل خود قرار گرفت. در حقیقت شرکت آی‌بیام این سیستم را به چالش کشید تا بحث‌هایی متضاد را در نمایشگر خود نشان دهد. این سیستم رایانشی با صدایی مبهم و زنانه گفت: «هوش مصنوعی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که از لحاظ اخلاقی صحیح باشد. زیرا اخلاق یک ویژگی مخصوص انسان‌ها است. هوش مصنوعی نمی‌تواند به آسانی درباره موضوعات اخلاقی تصمیم بگیرد و این امر به بروز فجایع منجر می‌شود. هوش مصنوعی ممکن است به خسارت زیادی منجر شود. چنین سیستمی فقط می‌تواند برای موضوعاتی که برنامه‌ریزی شده، تصمیم بگیرد و نمی‌توان آن را برای تمام سناریوها برنامه‌ریزی کرد. فقط انسان‌ها می‌توانند درباره هر موضوعی تصمیم بگیرند.» در مرحله بعد ماشین مذکور نظریه مخالف آن را بیان کرد. در این هنگام صدایی که با امواج آبی روی نمایشگر مشخص می‌شد، گفت: «هوش مصنوعی مزیت‌های زیادی دارد زیرا با انجام وظایف تکراری به انسان‌ها فرصت بیشتری می‌دهد.» برخلاف مناظرات دیگر که براساس مخزنی از مقالات روزنامه و مجلات انجام می‌شد، این‌بار محققان از نظرات ۱۱۰۰ دانشجوی کمبریج برای پاسخ استفاده کردند و آنها را به عنوان پاسخ به رایانه منتقل کردند. محققان می‌خواستند بدانند آیا با استفاده از فناوری می‌توان پاسخی قابل قبول ایجاد کرد که به گرفتن تصمیمی بهتر منجر شود یا خیر؟ با کمک چنین فناوری می‌توان به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک کرد تا تحقیقاتی انجام دهند یا بازخوردی برای مشتریان خود فراهم کنند.

ساخت رباتی برای جمع‌آوری زباله

تیم اکس‌آلفابت که در واقع روی پروژه‌های جاه‌طلبانه این شرکت از جمله لون کار می‌کند، ماه‌هاست که از ربات‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلفی از جمله بازیافت زباله‌ها در دفاتر خود استفاده می‌کند. این ربات‌ها که روی چرخ‌های کوچکی سوار شده‌اند، می‌توانند خود را به مکان‌های دفن زباله در مانتین‌ویو برسانند و با استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر دید کامپیوتری و بازوهای رباتیک پسماندها را در آنجا قرار دهند. اما تیم اکس به‌تازگی از پروژه ربات روزمره یا Everyday Robot  رونمایی کرد؛ یکی دیگر از طرح‌هایی که از ربات‌ها برای بهبود فعالیت‌های انسانی در دنیای فیزیکی و محیط‌هایی نظیر منازل یا دفاتر کار بهره می‌گیرد، درست مانند همان چیزی که در دنیای مجازی شاهدش هستیم. پروژه Everyday Robot سال‌هاست که در دست توسعه است و بسیاری از اعضای تیم آن در سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ به آلفابت ملحق شدند. هانس پیتر براندمو رییس پروژه رباتیک آلفابت در پستی وبلاگی چنین گفت: «در طول ماه‌های اخیر ربات‌های ما هزاران قطعه زباله را مرتب‌سازی کردند و سطح آلودگی پسماندهای ما در دفاتر کار را از ۲۰ درصد به کمتر از پنج درصد رساندند. البته سال‌ها طول می‌کشد تا ربات‌های یاری‌گری که همیشه در ذهن داریم به این دنیا قدم بگذارند اما امید داریم که به زودی ماجراجویی‌های رباتیک بیشتری را با شما در میان بگذاریم.» البته صرفا آلفابت نیست که پروژه ربات‌های حامل زباله را دنبال می‌کند. شرکت دیگری به نام AMP Robotics  نیز چندی پیش با جذب سرمایه ۱۶ میلیون دلاری اعلام کرد مشغول توسعه نوعی از هوش مصنوعی است که مرتب‌سازی زباله‌ها را راحت می‌کند. نوعی سیستم دید کامپیوتری مرتب‌سازی زباله به نام اسکار هم وجود دارد که در برخی ادارات امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین MIT نیز سیستمی برای این منظور توسعه داده که توانایی تشخیص مواد قابل بازیافت از جمله کاغذ، پلاستیک و فلز را از طریق لمس دارد.

 

ارسال نظر