10 شرکت برتر حوزه ICT 40هزار اختراع ثبت کردند

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۷۷
10 شرکت برتر حوزه ICT 40هزار اختراع ثبت کردند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۰ شرکت برتر دنیا که همه آنها در حوزه فناوری‌های جدید کار می‌کنند، 40هزار اختراع به ثبت رسانده‌اند. به گزارش مهر، اولین جلسه کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» با موضوع «بررسی موانع و راهکارهای پیش روی شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور در ورود به حوزه‌های دانش بنیان» به ریاست سعید‌رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. عاملی در این جلسه با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: «در موضوع ارتباط میان بخش خصوصی و صنعتی شرایط متفاوتی میان کشور ما با کشورهای پیشرفته وجود دارد.‌ در امریکا بودجه مربوط به تحقیق و توسعه در حدود ۴۵۰ میلیارد دلار بوده که تنها ۳۰ درصد آن متعلق به دولت بوده و ۷۰ درصد آن سهم بخش خصوصی است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «بودجه تحقیق و توسعه سال ۲۰۱۷‌ شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است در حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار بوده که با کسب درآمد حدود ۱۱۷ میلیارد دلاری به سودخالص ۱۲ میلیارد دلار دست پیدا کرده است. ‌در سال ۲۰۱۸ این شرکت ۲۴.۵ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده که به درآمد ۱۳۷میلیارد دلاری افزایش پیدا کرده است و این به روشنی نشان می‌دهد که شرکت‌ها به دلیل منافعی که تحقیق و توسعه برای آنها تأمین می‌کند، به این امر توجه ویژه‌ای دارند. اما ‌یکی از ضعف‌های عملکردی ما این است که تحقیقات ما در کشور منطبق با تقاضاهای موجود تدوین نشده است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبیین روند توسعه صنعتی شدن در سه مرحله تاریخی پیشاصنعتی، صنعتی و پساصنعتی گفت: «در دوران پساصنعتی تمام پیکره توسعه و تجدد بر بدنه فناوری‌های جدید تکیه زده و این دوران دوره فناوری‌های با بازده بالاست که ذیل آن صنعت چهار موسوم به صنعت فیزیکی-سایبری شکل گرفته با تأمین بستر رشد کوانتومی، فضای رشد لازم با بازدهی بالا را فراهم کرده است. همچنین در زمینه تحقیق و توسعه، 10 دانشگاه برتر دنیا تنها 2000 اختراع ثبت کرده‌اند حال آنکه در مقابل 10 شرکت برتر دنیا که همه آنها در حوزه فناوری‌های جدید کار می‌کنند، 40 هزار اختراع به ثبت رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که چیزی مثل پتنت متعلق به همین شرکت‌هاست.»

عاملی با بیان اینکه خلاقیت قانون تولید می‌کند، گفت: «با توجه به اینکه بحث اقتصاد دانش‌بنیان از مولفه‌های اثرگذار در کشور است و در اندیشه مقام معظم رهبری نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. دانشگاهی‌های ما در شرکت‌های بزرگ جهان به کارگیری می‌شوند و در داخل توجه چندانی به آنها نمی‌شود. علم نیاز به مدافع دارد که یکی از مهم‌ترین این مدافعان صنعتگران هستند و جالب این جاست که دانشگاهی‌های ما در کمپانی‌های بزرگ جهانی به کارگیری می‌شوند اما در داخل توجه لازم به آنها صورت نمی‌گیرد.» وی خاطرنشان کرد: «ورود ما به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان به‌طور خاص و صنعت به‌طور عام ورودی است که در آن دانشگاه یک طرف ماجرا قرار دارد و در این رابطه اموری که از جنس سیاست‌گذاری کلان برای رفع مشکل صنعت و ارتباط آن با دانشگاه یا پربازده‌تر شدن صنعت باشد می‌تواند در جلسات آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

 

ارسال نظر